Gå til innhold

Kinaresturant ris

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syntes risen man får på kinaresturant er sååå god! Så klebig liksom.. Noen som vet hva slags ris det er? Pleier bare å bruke fra Uncle Ben, og det er som to helt forskjellige verdener.. Er det ris fra de store posene kanskje? :blink:

(Snakker forresten om vanlig kokt ris, ikke stekt med grønnsaker osv)

Anonymous poster hash: 284d6...5ba
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bruk riskoker.

Edit- da blir den mer sånn luftig klebrig. De bruker vel ofte jasmin.

Endret av pinar
Skrevet

Uten å være helt sikker vil jeg tro det er importert jasminris som man får kjøpt i innvandrerbutikker i sekker( altså ikke uncle bens). Regner med kineserne også kan kunsten å koke risen riktig som sikkert har veldig mye å si!

Skrevet

De bruker slike riskokere på kinarestauranter. Kanskje det er denne som gjør risen så god?

Skrevet

De bruker som regel riskoker på kinarestauranter ja, som mange over meg har skrevet.

Jeg har uansett god erfaring med å kjøpe jasminris fra Toro. Ikke disse boil-in-bag posene, men slik man måler opp selv.

Det blir ikke heeeelt det samme, men jeg synes smaken på denne er mye bedre enn smaken på Uncle Bens sin :)

• Liker 1
Skrevet

Riskoker er livet folkens! Og helst med jasminris fra innvandrersjappene :)

Skrevet

Riskokeren har ikke så mye å si, man får lett samme resultat med vanlig komfyr og kjele - bare du vet hva du gjør: kok opp ris og 1,25 ganger så mye vann, skru ned varmen til laveste trinn, IKKE TA AV LOKKET, IKKE BITTELITT EN GANG, IKKE RØR, IKKE NOEN TING, kok i ca 13-17 min avhengig av ristype, trekk til siden og la stå i 5 min, IKKE RØR LOKKET.

Det som har mye mer å si er ristypen. Noen typer er klebrige, noen ikke. Langkornet middagsris (som kanskje er det mest bedrøvelige matproduktet noensinne) og basmatiris f.eks. er ikke klebrige. Jasminris og kortkornet ris (sushiris, grøtris, noe selges bare som kortkornet ris) er det. Disse typene er også mye mer aromatiske og smaker faktisk litt.

Anonymous poster hash: b4cdf...a06
  • Liker 3
Skrevet

Snakker du om risen som blir brukt til sushi?

Bruk rundkornet, japansk sushiris. Hvis du ikke får tak i det - bruk grøtris.

Skrevet

Masse gode tips over. Du kan i tillegg ha i litt eddik og sukker, da blir den superklebrig og god, som sushi-ris.

Skrevet

Jeg har en riskoker for mikrobølgeovn fra Tupperware, å de gangene jeg kjører Jasminris fra innvandrerbutikken i den, så blir den så klebrig at om man putter den i ei lita skål så kan man hvele den på tallerkenen å risen vil bare være en stor klump som på kinarestaurant.

Skrevet

Det er litt søtt at Kinesere tydeligvis ikke klarer å si ris med r, men konsekvent sier "lis". Anonymous poster hash: 9e4cf...e7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...