Gå til innhold

Kollektiv - to på en hybel, lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier et sted hvor jeg deler bad med 4 andre. Deler kjøkken med 3 av dem. Altså, den vi ikke deler kjøkken med har eget kjøkken.

Problemet er nå at han har latt kjæresten flytte inn, og hun skal bo der på ubestemt tid.

Vi har inkludert strøm, så kostnadene står det ikke noe på. Men det er en person ekstra her, som tar mer plass. Huseier har heller ikke gitt beskjed til oss om innflyttingen.

I kontrakten står det ikke noe spesifikt, annet enn at framleie ikke er lov. Når jeg skrev under kontrakten var jeg klar på at jeg skulle dele kjøkken med 3, og bad med 4.

Er dette lov, må jeg finne meg i dette? Det er mest av prinsipp.

Anonymous poster hash: b1306...abb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke det uten videre.

Anonymous poster hash: cbb84...60e
  • Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke det uten videre.

Så hva gjør vi? Huseier har fått mail fra meg, men svarer ikke.

Skrevet

Er denne ekstra personen vanskelig? Har det ført til mye mer venting på bad etc, at det har blitt vanskeligere for deg å bo der pga denne ekstra personen? Hvis ikke så syns jeg egentlig at du er noe smålig, og litt ute etter å ødelegge for din samboer. Jeg bodde tre år i kollektivt; første året hadde han ene mye besøk av kjæresten og etter hvert flyttet hun inn. Siste året bodde det to i et av de andre hybelrommene (da hadde han første med kjæresten flyttet ut). Det falt meg virkelig ikke inn å klage på noen av de, de var ikke i veien og begge var hyggelige folk. Litt syns jeg man skal tåle i kollektiv. Men det er nå min mening :).

Anonymous poster hash: 2dd72...7ea

• Liker 1
Skrevet

Siden vi ikke kommuniserer (språk), så irriterer det meg litt ekstra. Det hadde vert en helt annen sak om jeg kjente denne personen. Og ja, det fører til noe ekstra venting på badet med en person ekstra(kvinne).

Har opplevd mye rart i kollektiv. Men jeg synes grensa går et sted. Hvorfor kan de ikke finne seg et eget sted tenker jeg? Jeg flyttet inn her for å bo med 5, ikke 6 eller flere. Det skal ikke være fritt frem å ta inn flere mennesker?

Skrevet

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-007.html#7-1

Skrevet

Betaler den nye som har flyttet inn leie? Det ville kanskje vært rimelig at dere andre får litt avslag i mnd.

• Liker 1
Skrevet

Fremleie er ikke lov hos oss? Det kan vell ikke være fritt frem for å ta frem hver og en fra familien/samboer? Det der kan ikke stemme.

Det står at vi får ha overnattingsbesøk over maksimalt 7 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...