AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #1 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har en MacBook Pro '15, som eies av jobben min. Maskinen ble kjøpt i november 2010 og er altså tre år gammel. Den har defekt cd-romstasjon samt at høyttalerutgang tuller - tilkoblet høyttalere spiller maskinen kun av i mono. Den er i utgangspunktet en jobbmaskin, men er også brukt privat. Nå slutter jeg i jobben, og det er aktuelt at jeg kjøper ut denne maskinen. Er det noen som har forslag til hva bruktpris på en slik maskin kan være? Det samme gjelder en telefon, kjøpt sommeren 2010 (eller kan det ha vært 11?), en iPhone 4. Bruktpris på en slik telefon?? Takknemlig for forslag. Anonymous poster hash: 493d0...34a
Rakiana Skrevet 28. oktober 2013 #2 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg ville sjekket finn.no for de samme produktene, da får du ofte en god pekepinn
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #4 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg ville ikke kjøpt den. Lett å si... Men jeg har ikke råd til å kjøpe noe nytt uansett. Anonymous poster hash: 493d0...34a
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2013 #5 Skrevet 29. oktober 2013 Siden den er så ødelagt ville jeg ikke betalt mer enn en tusning for den. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #6 Skrevet 29. oktober 2013 Siden den er så ødelagt ville jeg ikke betalt mer enn en tusning for den. Det er jo et pluss for meg, i såfall. For den er ikke "så" ødelagt - det er brenning av cd som er det største problemet, og det er jo ikke så ofte det er aktuelt. Ei heller å spille av lyd via høyttalere. Anonymous poster hash: 493d0...34a
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2013 #7 Skrevet 29. oktober 2013 Det er jo et pluss for meg, i såfall. For den er ikke "så" ødelagt - det er brenning av cd som er det største problemet, og det er jo ikke så ofte det er aktuelt. Ei heller å spille av lyd via høyttalere. Anonymous poster hash: 493d0...34a Kjekt å ha, uansett.
Lutetium 71 Skrevet 29. oktober 2013 #8 Skrevet 29. oktober 2013 Det er jo et pluss for meg, i såfall. For den er ikke "så" ødelagt - det er brenning av cd som er det største problemet, og det er jo ikke så ofte det er aktuelt. Ei heller å spille av lyd via høyttalere. Anonymous poster hash: 493d0...34a Mange pcer i dag mangler cdrom stasjon, så det er ikke det store problemet nei. De innebygde høyttalerne er det vel liv i?
fruBeist Skrevet 29. oktober 2013 #9 Skrevet 29. oktober 2013 Halvparten av nypris for å kjøpe etter at utstyret ble tatt i bruk. Videre halvert pris pr år. Kosta maskinen 20.000 ny, så 10.000 for at den var tatt i bruk, 5000 for 2011, 2500 for 2012 og ca 1200 kr for 2013. Sånn med tanke på det defekte. Muligens jeg er totalt på viddene, men slikt elektrisk utstyr faller fort i verdi. Er det forresten installert noe kostbar programvare på maskina?
Neket Skrevet 29. oktober 2013 #10 Skrevet 29. oktober 2013 Det utstyret er nok for lengst avskrevet i regnskapet til firmaet. Da jeg sluttet i jobben min, der de to år tidligere kjøpte en laptop til 13-14000 som jeg fikk bruke gratis, betalte jeg svimlende 200 kr for den da jeg sluttet. Fire år senere holder den fremdeles koken.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #11 Skrevet 30. oktober 2013 Mange pcer i dag mangler cdrom stasjon, så det er ikke det store problemet nei. De innebygde høyttalerne er det vel liv i? Ja, de funker som normalt. Det er når man kobler opp mot eksterne høyttalere at det kun blir lyd i den ene høyttaleren. Halvparten av nypris for å kjøpe etter at utstyret ble tatt i bruk. Videre halvert pris pr år. Kosta maskinen 20.000 ny, så 10.000 for at den var tatt i bruk, 5000 for 2011, 2500 for 2012 og ca 1200 kr for 2013. Sånn med tanke på det defekte. Muligens jeg er totalt på viddene, men slikt elektrisk utstyr faller fort i verdi. Er det forresten installert noe kostbar programvare på maskina? Liker det regnestykket. Nei, ikke noe kostbar programvare, kun ordinære greier. Det utstyret er nok for lengst avskrevet i regnskapet til firmaet. Da jeg sluttet i jobben min, der de to år tidligere kjøpte en laptop til 13-14000 som jeg fikk bruke gratis, betalte jeg svimlende 200 kr for den da jeg sluttet. Fire år senere holder den fremdeles koken. Det er ikke snakk om et firma i den forstand - jeg jobber i frivillig sektor. Man har mao ingen rutine på hva man gjør med utstyr når en ansatt forsvinner. Det har vel knapt skjedd før, faktisk. Mener den kostet rundt 14-15000 i sin tid. Anonymous poster hash: 493d0...34a
Neket Skrevet 30. oktober 2013 #12 Skrevet 30. oktober 2013 De har vel et regnskap der pcen er utgiftsført når den ble innkjøpt osv selv om det nå kom frem at det var i frivillig sektor? Dette vet sikkert uansett noen som kan regnskap bedre enn meg. Og er den nedskrevet/avskrevet burde du kunne overta for en symbolsk sum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå