AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #1 Skrevet 28. oktober 2013 Hvor mye brukte du på babyklær før den nyfødte kom? Kjøpte du mye etterpå? Første babyen her, så har ikke helt peiling. Tenker kanskje jeg kan kjøpe en del når den kommer og, orker ett par turer i butikken når den har kommet. Anonymous poster hash: aef04...bb1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #2 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har kjøpt en "grunnpakke" (eller; litt mindre da) med standardting nå, fordi jeg har termin i slutten av desember og tenker det blir nødvendig å ha tilstrekkelig med varme klær til helt i starten. Vil helst ikke regne på prisen Har kjøpt noe dyr ull, og noe billig. Har unngått de aller minste størrelsene, og heller kjøpt strømpebukser i nøyaktige størrelser. Bukser/bodyer er lettere å brette ermer/ben på. Siden ull er så sinnsykt dyrt så har jeg ikke kjøpt inn for mye heller, sender heller mannen ut for å supplere om det blir behov. Har nok mindre enn anbefalt, men satser på at det holder å håndvaske/tørke slik som anbefalt fremfor bomull som tørker saktere(men det er jo billigere, så til våren/sommer blir det langt mer bomull). Jeg tror ikke jeg orker et par turer i butikken på noe uker selv, mest fordi jeg jo har termin når det er surt, glatt og kaldt - selv om jeg jo bor veldig nært til handlemuligheter. Tror jeg blir mest opptatt med konstant amming, egentlig - så kommer iallefall ikke til å legge opp til nødvendig handling de første ukene. Anonymous poster hash: 66220...590
Stinelin Skrevet 28. oktober 2013 #3 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg kjøpte bare ull, og hadde noe arvetøy i bomull i reserve. Til førstemann trengte vi maks 5 bodyer i str.50-56, han var veldig renslig av seg, og jeg skylte det opp i vasken etter bruk. Til andremann bruker jeg mange bodyer om dagen, fordi han alltid gulper mye, tisser og bæsjer utover bleiekantene. Her har vi supplert med reservetøyet, fått litt i barselgave, tatt i bruk større størrelser, og kjøpt litt nytt for å ha nok. Så det kan lønne seg å se an ungen før man handler mange skift. Anbefaler også å ikke kjøpe for mye av 50/56, det hoper seg bare opp og man rekker ofte ikke å bruke det før det er for lite. Fordelen med ull er at det tørker kjapt, og plaggene holder lenge fordi de strekker seg ettersom barnet vokser.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #4 Skrevet 28. oktober 2013 Kjøpte veldig lite, arvet en del (men noe av det var for smått, fikk ganske stor baby). Fikk mye i gave. Anonymous poster hash: 05124...d80
Yesterday Skrevet 28. oktober 2013 #5 Skrevet 28. oktober 2013 Ull har vi kuttet ut da lillegutt koker over av det, bare en ullbody på gjør at han blir glovarm. Så jeg ville ikke brukt for mye kr på ull før du vet om babyen kan bruke det, da ull koster litt. Jeg ble forespeilet en litt stor baby men så ble han født litt tidligere og var litt mindre enn normalen da. Så vi hadde kjøpt alt for lite klær i str 50, hadde kjøpt en del i 56. Så kanskje lurt å tenke at noe kan kjøpes senere. Ellers ha iallfall klær i str 50 og 56 klart.
Irja Skrevet 29. oktober 2013 #6 Skrevet 29. oktober 2013 Jenta vår koker over i ull, så jeg er glad jeg ikke gikk amokk i ullavdelingen. Kjøpte ikke så mye i 56 og ingenting i 50. (arvet en del i 56 og kjøpte derfor fra 62) fikk høre at 56 brukte mange bare i et par uker. Jenta vår var rett under 50 cm da hun ble født og brukte 50/56 i 2-3 Mnd! Men sånt vet man jo ikke på forhånd. Bodyer, strømpebukser og heldresser er gull. Mye søte klær der ute, men kjoler og gensere er ikke veldig praktisk til en nyfødt
Gjest pysepusen Skrevet 29. oktober 2013 #7 Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Jeg er veldig glad i å shoppe så her var det mer enn nok klær, både ull og bomull. Alt ble brukt, utenom bodyene fra Name It som var for smale. Er også flink å fylle opp klesskapet nå Favorittene er selebukser i velour og kjoler. Det er supert å ha oppå ullundertøyet. Endret 29. oktober 2013 av pysepusen
Susa Skrevet 29. oktober 2013 #8 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg arva masse klær fra tanta mi, så i utgangspunktet hadde jeg ikke trengt å kjøpe noe. Men hun har to jenter, og jeg fikk gutt, hadde nok hatt nok med kjønnsnøytrale klør, men det var liksom noe med at det er koselig å ha litt blått til gutten og da...Og så var det så mange søte babyklær der ute....Så jeg har handla en del. Jeg fikk også høre at du trenger ikke 50, og ikke mye i 56. Men gutten kom plutselig i uke 36 og var 2 kg og 45 cm, så jeg brukte 50 i to mnd og 56 i to mnd.
Nuith Skrevet 29. oktober 2013 #9 Skrevet 29. oktober 2013 Har hamstret skikkelig på loppemarkeder og arvet endel, samt at min mor har strikket et par ting vi hadde veldig lyst på (ulldresser og sokker i litt "utypiske" babyfarger). Totalt sett med kostnadene til garn så har vi kanskje brukt en tusenlapp på dette, men så har vi også dobbelt så mange bodyer, bukser etc.. som anbefalt i alle størrelser (litt i 50, og mye i alle størrelser fra 56-90). To stappfulle kommoder og mye bortpakket på loftet i de største størrelsene. Har hatt litt shoppingdilla ja... Av nytt tøy har vi kjøpt bare noen småting vi fant forrige helg som var altfor søte til å ikke ta med - så 150 kr der (lue, tøfler og votter). Strømpebukser liker jeg ikke (foreløpig) så de har vi lite av, mangler nok også endel smekker... Så har fremdeles litt igjen å kjøpe dersom jeg skulle føle for det. Anbefaler virkelig loppemarkeder, en god del av det vi kjøpte hadde fremdeles prislappen på (så fullstendig ubrukt)...
MockingJay Skrevet 29. oktober 2013 #10 Skrevet 29. oktober 2013 Tror ikke man kan vite på forhand hva man trenger, for like plutselig som man får store barn så får noen også små barn. Min lille er riktig nok født i uke 37+0, men vi måtte enda til ty til strls 44 en stund. Nå er hun 3mnd(idag faktisk) og bruker ennå noe 50/56.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #11 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg har forøvrig fortsatt merkelappen på endel av det dyre så jeg kan bytte om det blir for stort/varmt. Er det forøvrig vanlig at babyer blir for varme av ull/ullsilke midt på vinteren, type januar? I type 10-20 minusgrader? Jeg bor i leilighet som er vanskelig å få skikkelig varm, så kan ikke se for meg at noen svetter her. I så fall er bomull billigere å kjøpe ekstra av, og så kan man bare bytte ullting. Anonymous poster hash: 66220...590
IdaC Skrevet 29. oktober 2013 #12 Skrevet 29. oktober 2013 Enig med de som sier at det er lurt å vente med å handle mye ull. Min minste reagerte på ull, og det tok 2 uker før vi skjønte hvorfor han hylskrek dag og natt. Det var veldig kald vinter da han var to mnd, så det virket så praktisk med ull, så jeg brukte myyyye penger på det og endte opp med å ikke kunne bruke det. Ellers så er det lurt å vente på salg og tilbud og handle inn en del da. Mye å spare på det.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #13 Skrevet 29. oktober 2013 Kjøpte i strl 50-56 og kjøpte endel.. Mn babyklær er ikke dyrt stort sett, så brukte ikke så mye penger. Kjøpte inn litt og litt. Lurt å ha klær til en stund. Anonymous poster hash: 7bb90...672
Gjest Nica. Skrevet 29. oktober 2013 #14 Skrevet 29. oktober 2013 (endret) ... Endret 14. mars 2014 av Nica.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå