Gå til innhold

Noe som bor på Svalbard?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oooh, så spennende :) Jeg vil vite mer. Har alle de som bor der fast sett isbjørn en eller annen gang, og kan bruke våpen og eier det? Har det hendt at isbjørnen kommer ned i byen? Er de som bor der redde for isbjørn eller bryr de seg ikke så mye om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oooh, så spennende :) Jeg vil vite mer. Har alle de som bor der fast sett isbjørn en eller annen gang, og kan bruke våpen og eier det? Har det hendt at isbjørnen kommer ned i byen? Er de som bor der redde for isbjørn eller bryr de seg ikke så mye om det?

Her var det mange spørsmål! Om å se isbjørn: det kommer an på hvor mye man er ute på tur. Det er forbudt å aktivt oppsøke isbjørner. Jeg har aldri sett isbjørn. Alle som ferdes utenfor byen må ha med, og kunne bruke, en rifle, men hvis man går tur med andre, trenger ikke alle ha våpen. De fleste som flytter opp blir tilbudt våpentrening av arbeidsgiver. Isbjørn har vært observert i byen ja, det er sjelden og som oftest er det bare spor etter bjørn man ser. Hadde dette kartet virka så kunne du sett tid og sted for isbjørn observasjoner: http://www.miljostatus.no/kart/ (ligger under menypunktet Polarområdene). Noen folk er kanskje redde, jeg tenker ikke på det. Er du på tur utenfor byen er det jo bare hvis bilen/skuteren stopper du er i trøbbel, eller hvis du går til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange spørsmål! Om å se isbjørn: det kommer an på hvor mye man er ute på tur. Det er forbudt å aktivt oppsøke isbjørner. Jeg har aldri sett isbjørn. Alle som ferdes utenfor byen må ha med, og kunne bruke, en rifle, men hvis man går tur med andre, trenger ikke alle ha våpen. De fleste som flytter opp blir tilbudt våpentrening av arbeidsgiver. Isbjørn har vært observert i byen ja, det er sjelden og som oftest er det bare spor etter bjørn man ser. Hadde dette kartet virka så kunne du sett tid og sted for isbjørn observasjoner: http://www.miljostatus.no/kart/ (ligger under menypunktet Polarområdene). Noen folk er kanskje redde, jeg tenker ikke på det. Er du på tur utenfor byen er det jo bare hvis bilen/skuteren stopper du er i trøbbel, eller hvis du går til fots.

Takk for svar :) Veldig spennende, jeg vil dit en eller annen gang. Det kartet var smart (selv om man ikke kunne se ang. isbjørn, man kunne sjekke div annet på Svalbard og andre steder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Hvordan kommer man seg til Svalbard egentlig?

Jeg hadde elsket å bo der for en periode.

Søkte faktisk på jobb der (blant 50 andre) for et år tilbake, men har ikke tenkt mer på det siden. Kunne kanskje blitt i forbindelse med studier.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kommer man seg til Svalbard egentlig?

Jeg hadde elsket å bo der for en periode.

Søkte faktisk på jobb der (blant 50 andre) for et år tilbake, men har ikke tenkt mer på det siden. Kunne kanskje blitt i forbindelse med studier.

Man tar flyet. Både Norwegian og SAS flyr hit opp. Flyttelass fraktes med båt så lenge fjorden er isfri.

Studiemuligheter finner du f.eks på UNIS, eller UIT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Man tar flyet. Både Norwegian og SAS flyr hit opp. Flyttelass fraktes med båt så lenge fjorden er isfri.

Studiemuligheter finner du f.eks på UNIS, eller UIT.

Takk, Dolly.

Jeg tenkte mer på som i hvordan man blir værende.

Enten må man vel ha en jobb eller et studium. Jobber regner jeg med at generelt er vanskelig, så det er nok uansett et opphold i forbindelse med studier som hadde vært aktuelt for min del.

Hadde vært en morsom opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor du i Longyearbyen eller Ny-Ålesund? Jeg ser at Kings Bay søker etter folk til Ny-Ålesund av og til, men der har jeg aldri vært. Vet du noe om Ny-Ålesund og livet der?

Ny-Ålesund er et ganske lite sted, de fleste som bor der er forskere, og de fleste er der bare for en kortere periode. Det er en liten butikk, som selger snop og ulike turist ting, men ikke noen matvarer. Alle i Ny-Ålesund spiser sammen i en egen bygning, og det er ikke mulighet til å lage mat i husene. Det er et hotell der, og en camping plass, men det er ikke så veldig lett å komme seg ditt hvis man ikke er invitert eller er på et cruiseskip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Dolly.

Jeg tenkte mer på som i hvordan man blir værende.

Enten må man vel ha en jobb eller et studium. Jobber regner jeg med at generelt er vanskelig, så det er nok uansett et opphold i forbindelse med studier som hadde vært aktuelt for min del.

Hadde vært en morsom opplevelse!

De søker etter nye turistguider innimellom, ellers er et semester ved unis til å anbefalle. Hva studere du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det ser ikke sånn ut? Nedtur :/

http://files.qrz.com/m/jw7xm/longyearbyen4.JPG

Ser den med alkoholen ja, har hørt at det går mest i festing for studentene der.

De fleste jeg har snakket med syntes mørketiden er den beste tiden. Selv om overgangen mellom midtnattsol og totall mørke går veldig fort, og man er veldig trøtt en periode

Endret av HeleneE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

De søker etter nye turistguider innimellom, ellers er et semester ved unis til å anbefalle. Hva studere du?

Jeg studerer kvinnen og hva som gir henne nytelse.

Vet du om de har den linjen på UNIS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner flere som har bodd på Svalbard i kortere perioder under studiene. Så det er absolutt mulig.
Vet også om folk som drar på utveksling til Svalbard istedet for de typiske destinasjonene som Australia og Hawaii.

Synes det virker spennende å oppleve Svalbard, men tror ikke jeg ville flyttet dit.

Anonymous poster hash: 9239e...1e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer kvinnen og hva som gir henne nytelse.

Vet du om de har den linjen på UNIS?

morosomt ;)

De har arktisk biologi, teknologi, geologi og geofysik, så får du se hva som passer best :-)

men man ha ca 2 år med studier i naturfag før du kan studere der.

Man kan og studere til å bli arktisk natur guide (men det er en egen greie, som ikke er gjennom unis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir fra januar til juni isåfall, studier. Har sett noen episoder av "livet er Svalbard", så skjønner kanskje litt hva du mener med spesielle folk:p ikke at det er noe gæernt med de altså.

Anonymous poster hash: 5a46f...47a

Skal du studere ved Unis i januar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

morosomt ;)

De har arktisk biologi, teknologi, geologi og geofysik, så får du se hva som passer best :-)

men man ha ca 2 år med studier i naturfag før du kan studere der.

Man kan og studere til å bli arktisk natur guide (men det er en egen greie, som ikke er gjennom unis)

Det var ikke ment morsomt, Helene E.

Valget sto mellom 10 studiepoeng i "Kvinnen og hva som gir henne nytelse" og 10 studiepoeng i "Hvordan maksimere din egen nytelse samtidig som du minimaliserer hennes". Valgte det første.

Virker som et interessant, men krevende studium så langt.

Neida, seriøst. Jeg skal faktisk vurdere det. Blir vel først aktuelt om et års tid for min del om det skulle bli noe av.

Hva med et reisebrev fra Svalbard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha studiekompetanse for å studere dette?

Er det mulig å bo på Svalbard om man jobber hjemmefra (altså at man forsørger seg selv og alt sånt, men ikke har jobb der oppe, man jobber via pc/telefon)?

Skulle gjerne opplevd Svalbard. Rastløs og naturglad som jeg er tror jeg det ville passet meg ypperlig! Dessuten er det ganske badass å måtte bære våpen i tilfelle isbjørn. :)

Anonymous poster hash: 12aaf...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha studiekompetanse for å studere dette?

Er det mulig å bo på Svalbard om man jobber hjemmefra (altså at man forsørger seg selv og alt sånt, men ikke har jobb der oppe, man jobber via pc/telefon)?

Skulle gjerne opplevd Svalbard. Rastløs og naturglad som jeg er tror jeg det ville passet meg ypperlig! Dessuten er det ganske badass å måtte bære våpen i tilfelle isbjørn. :)

Anonymous poster hash: 12aaf...1fb

Ja du må ha studiekompetanse

Du kan lese mer om det her:

http://www.hifm.no//?lang=nor&displayitem=803&module=studieinfo&type=studie&subtype=2

Regelen for å bo på Svalbard er at man må kunne forsørge seg selv. Hørt om folk som er her oppe som bare er utrolig rik, og lever på oppsparte penger. Så, så lenge jobben du har syntes at det er greit så burde det ikke være noe problem.

Hvis du er intressert i å være guide så søker de etter nye guider innimellom, og det krever ikke studiekompetanse eller annen utdanning

http://www.spitsbergentravel.no/Om-Spitsbergen-Travel/Om-Spitsbergen-Travel/Guide/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...