Gå til innhold

Noe som bor på Svalbard?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kanskje flytte til Svalbard (Longyearbyen) for en periode, men jeg er litt usikker. Er ganske pysete av meg og lurer på om dere som bor der føler dere trygge? Mørketid, isbjørn og ekstremvær skremmer meg litt :P Noen tips til hvordan å gjøre hverdagen der oppe best mulig?

Anonymous poster hash: 5a46f...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg flyttet opp for 1,5 måned siden. Usikker trenger du ikke være. Største faren er å bli påkjørt, men da gjelder det bare å ha nok refleks. Det er kaldt og mørkt her allerede, og det er klart det er surt når det blåser. Men ull innsert og vindtett ytterst så merker du ikke så mye til været i grunn. Det er svært trivelige folk her, og masse å finne på. Er du glad i å være innendørs er det fint med raskt internett og sentralvarme :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Er veldig spent på hvordan det er der oppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! Hadde vært gøy å bo der for noen måneder. Dere som bor der: hva jobber folk flest der oppe som/med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal du være?

Når det er mørketid der så ER det mørketid. Og den perioden varer leeeenge. Flere sliter med å takle det, og selvmord er ikke et ukjent fenomen.

Ang. isbjørnfaren så er det en belastning å hele tida måtte gå og kikke seg over skulderen, og skal du utenfor byen må du eller en i følget alltid bære våpen.

Ekstremvær merket jeg ikke noe til da jeg bodde der, bortsett fra at det blir ekstremt kaldt :fnise:

På den lyse siden er det flust av tilbud i Longyearbyen med tanke på at det er et såpass lite tettsted. Det er lett å bli kjent med folk siden det er mange nyinnflyttede der til enhver tid. De fleste som bor der er veldig sosiale, men bit deg merke i at livet på Svalbard tiltrekker seg en del..."spesielle" folk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge skal du være?

Når det er mørketid der så ER det mørketid. Og den perioden varer leeeenge. Flere sliter med å takle det, og selvmord er ikke et ukjent fenomen.

Ang. isbjørnfaren så er det en belastning å hele tida måtte gå og kikke seg over skulderen, og skal du utenfor byen må du eller en i følget alltid bære våpen.

Ekstremvær merket jeg ikke noe til da jeg bodde der, bortsett fra at det blir ekstremt kaldt :fnise:

På den lyse siden er det flust av tilbud i Longyearbyen med tanke på at det er et såpass lite tettsted. Det er lett å bli kjent med folk siden det er mange nyinnflyttede der til enhver tid. De fleste som bor der er veldig sosiale, men bit deg merke i at livet på Svalbard tiltrekker seg en del..."spesielle" folk.

Hvordan spesielle da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan spesielle da?

Snåle og rare rett og slett, er min oppfatning.

Du trenger ikke å være redd for isbjørn når du beveger deg i "sentrum"/"hovedgata"

Anonymous poster hash: b73de...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snålinger, rett og slett :ler2:

Snåle, på hvilken måte? Beklager, er bare litt nysgjerrig :fnise: Kunne gjerne tenkt meg å bodd på Svalbard i et par måneder, bare for å ha opplevd det, men jeg er da ikke snål :laugh:

Anonymous poster hash: 32f03...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på Svalbard et par ganger og kan absolutt tenke meg å flytte dit! Det er mye flotte mennesker der oppe, oppegående, utadvente og greie. Det er kanskje ikke stedet som tiltrekker seg flest A4 folk, men det er da bare positivt!

Målet mitt er å få en fast jobb på Svalbard i løpet av 1 år, håper det lar seg gjøre, for jeg stortrives der oppe!! 3-4 år på Svalbard høres helt herlig ut!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal du være?

Det blir fra januar til juni isåfall, studier. Har sett noen episoder av "livet er Svalbard", så skjønner kanskje litt hva du mener med spesielle folk:p ikke at det er noe gæernt med de altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet opp for 1,5 måned siden. Usikker trenger du ikke være. Største faren er å bli påkjørt, men da gjelder det bare å ha nok refleks. Det er kaldt og mørkt her allerede, og det er klart det er surt når det blåser. Men ull innsert og vindtett ytterst så merker du ikke så mye til været i grunn. Det er svært trivelige folk her, og masse å finne på. Er du glad i å være innendørs er det fint med raskt internett og sentralvarme :P

Bor du i Longyearbyen eller Ny-Ålesund? Jeg ser at Kings Bay søker etter folk til Ny-Ålesund av og til, men der har jeg aldri vært. Vet du noe om Ny-Ålesund og livet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaså? Hvor vanlig er dette egentlig?:/

En ting jeg har tenkt på er at om det er kaldt nok til at det snør hele tiden så burde det jo ikke være såå mørkt.. I og med at snø reflekterer og "lyser opp", om du vet hva jeg mener? Eller har ikke det så mye å si..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten om isbjørnen, er det vel de samme "farene" i enkelte av plassene i Finnmark? :fnise: Mørketid og ekstremvær, liksom.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Longyearbyen eller Ny-Ålesund? Jeg ser at Kings Bay søker etter folk til Ny-Ålesund av og til, men der har jeg aldri vært. Vet du noe om Ny-Ålesund og livet der?

Jeg bor i Longyearbyen, det er bare noe sånt som 25 fastboende i Ny-Ålesund, så det er vel litt begrenset med happeings, men jeg har aldri vært der så jeg skal ikke uttale meg. Man kommer tettere på naturen da, ofte bjørn i byen og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaså? Hvor vanlig er dette egentlig?:/

En ting jeg har tenkt på er at om det er kaldt nok til at det snør hele tiden så burde det jo ikke være såå mørkt.. I og med at snø reflekterer og "lyser opp", om du vet hva jeg mener? Eller har ikke det så mye å si..?

Joda snøen reflekterer lys, men det er jo bare i byen det er gatelys og lys fra hus. utenfor byen er det helt mørkt! Man ser ikke fjellet, eller havet eller noe. Det er litt som å bo i en boble. Tror ikke det er oftere selvmord her enn andre steder, men jeg finner ikke noe statistikk. Derimot er alkoholen svært billig og lett å ty til når en savner trær og sol...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! Hadde vært gøy å bo der for noen måneder. Dere som bor der: hva jobber folk flest der oppe som/med?

Longyearbyen har en tredelig av næringslivet:

- Turistnæring (Hoteller, puber, restauranter, guideselskaper, butikker)

- Kull

- Forskning (UNIS, EISCAT, Norsk Polarinstitutt)

Det jobber også folk innenfor nesten alt av det man har av offentlige tjenester på fastlandet, med noen unntak.

Ellers kan jeg nevne at Longyearbyen har mange festivaler, Norges beste internett, idrettshall av god standard, kulturhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda snøen reflekterer lys, men det er jo bare i byen det er gatelys og lys fra hus. utenfor byen er det helt mørkt! Man ser ikke fjellet, eller havet eller noe. Det er litt som å bo i en boble. Tror ikke det er oftere selvmord her enn andre steder, men jeg finner ikke noe statistikk. Derimot er alkoholen svært billig og lett å ty til når en savner trær og sol...

Så det ser ikke sånn ut? Nedtur :/

http://files.qrz.com/m/jw7xm/longyearbyen4.JPG

Ser den med alkoholen ja, har hørt at det går mest i festing for studentene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...