Mossa Skrevet 4. mai 2004 #1 Skrevet 4. mai 2004 Det er virkelig en og annen fotgjenger som fortjener et saftig merke etter skosålen min!! Er det bare jeg, eller merker flere der ute at fotgjengere kan være livsfarlige?(mest for seg selv, men dog) De går pent og pyntelig på fortauet, med ryggen til trafikken..og plutselig hopper de ut på fotgjengerovergangen. De tror visst at i det øyeblikket de får ett bein på "hvitstripa" , da er de immune. Nå er jeg fotgjenger både titt og ofte, og jeg har da fått med meg at det kan være greit å se om det skulle komme et lite vogntog eller to!! Og det er jo heller ikke dumt å vise at man faktisk skal over veien. For skal man som bilist stoppe, da må man jo se at det er noe å stoppe for!
Serenity Skrevet 4. mai 2004 #2 Skrevet 4. mai 2004 Du er pliktig å stoppe for fotgjengere på overgangsfelt, så neste gang - kan du jo bare anta at de skal over, slakke litt ned på farten og om de da ikke skal over - har du tapt et minutt maks - men du er i det minste "safe".. Kjører du på noen - er det du som er skyld..
Arkana Skrevet 4. mai 2004 #3 Skrevet 4. mai 2004 Kjører du på noen - er det du som er skyld.. Man er ikke ene og alene skyldig om fotgjengeren har oppført seg som en tosk. Og det er altfor altfor som ikke bruker fotgjengerfeltet (gjerne selv om det ligger bare ti skritt fra der de står), men istedet bare kaster seg ut hvor de måtte finne for godt. Og med tanke på at det er deres egne liv som står på spill skulle man tro de hadde litt mer vett enn som så. Å kjøre i Oslo sentrum er et rent mareritt nettopp fordi det er så mye folk og fordi de fleste bare vandrer over som det passer dem.
aline Skrevet 4. mai 2004 #4 Skrevet 4. mai 2004 Jeg er av og til sånn.... spesiellt om jeg har dårlig tid og masse å tenke på!! Men har blitt litt bedre etterhvert, og selv om jeg ikke bremser mye ned før jeg krysser veien, så ser jeg alltid etter om det kommer biler, og om det kommer det, ja da ser jeg rett inn på dem slik at de vet at jeg skal over!! Har ikke blitt påkjørt enda, men innimellom er det bare flaksen som har reddet meg tror jeg!! :oops:
Gjest Emera Skrevet 4. mai 2004 #5 Skrevet 4. mai 2004 Jo da, vimsete fotgjengere kan være irriterende. Men de har førsteretten uansett. Bilisten blir varslet om gangfeltet ved skilting i god tid, så da er det bare å være oppmerksom. For det er jo ikke bare voksne som plutselig står midt uti gata. Barn kan også være temmelig kjappe og uberegnelige. Jeg ser meg alltid godt for når jeg skal over gata. For en vet aldri. Men faren min, han er en sånn som bare skritter avgårde. Fordi han har rett til det, liksom. Men det kan jo komme en uoppmerksom sjåfør i full fart, eller en som sender SMS med den ene hånda, spiser pølse med en andre og styrer med knærne... Og da ville det være til liten trøst for oss etterlatte at det ikke var faren min sin skyld...
Mossa Skrevet 4. mai 2004 Forfatter #6 Skrevet 4. mai 2004 Du er pliktig å stoppe for fotgjengere på overgangsfelt' date=' så neste gang - kan du jo bare anta at de skal over, slakke litt ned på farten og om de da ikke skal over - har du tapt et minutt maks - men du er i det minste "safe".. Kjører du på noen - er det du som er skyld..[/quote']Det er jo forsåvidt greit nok. Klart man slakker ned når noen nærmer seg overgangen, men å se seg for er vel ikke mye forlangt?! Det lærte i allefall jeg leenge før barneskolen! Og det er greit at jeg har vikeplikt for de myke trafikantene, men det hjelper da jaggu ikke dem når de er nedkjørt. Og det er det jeg reagerer på. Og skal man skal slakke ned for hver fotgjenger på fortauet er jeg redd at man ikke rekker hverken jobb den dagen..eller neste dag heller. Det går jo noen hundre bortover vettu. Og det er ikke bare de som skal over overgangen, men også dem som bare spaserer over der de finner det for godt. Og det er ikke reint få!!
Gjest Xavia Skrevet 4. mai 2004 #7 Skrevet 4. mai 2004 Det er jo den som kjører bil som må passe på steder hvor det er forgjengerovergang. Her skal man jo være klar over at forgjengere plutselig skal krysse gata. Kjører bil selv, men blir provosert av bilkjørere som tror at veien bare er for dem! :-?
Gjest Xavia Skrevet 4. mai 2004 #8 Skrevet 4. mai 2004 Og skal man skal slakke ned for hver fotgjenger på fortauet er jeg redd at man ikke rekker hverken jobb den dagen..eller neste dag heller. Ja det synes jeg absolutt du skal jeg Mossa! Er det forgjengere ved en fortgjengerovergang, så må du da sakke farten. Kanskje du heller må beregne lengre tid til jobb?
LilleBille Skrevet 4. mai 2004 #9 Skrevet 4. mai 2004 Bilisten blir varslet om gangfeltet ved skilting i god tid' date=' så da er det bare å være oppmerksom....[/quote'] Det er faktisk ikke alltid.. Noen steder er det bare malt sebrastriper på veien (om det betyr at fotjgengerfeltet bare gjelder om sommeren vet ikke jeg ... men ) .. og forklaringen fra kommunen her var at det ble så forvirrende og "utrygt for barna" -- for var det skiltet så de seg ikke for :o
Serenity Skrevet 4. mai 2004 #10 Skrevet 4. mai 2004 Ja det synes jeg absolutt du skal jeg Mossa! Er det forgjengere ved en fortgjengerovergang, så må du da sakke farten. Kanskje du heller må beregne lengre tid til jobb?
Gjest Pet Skrevet 4. mai 2004 #11 Skrevet 4. mai 2004 Fotgjengere må signalisere på en eller annen måte at de skal krysse fotgjengerfeltet, ikke bare stå å henge for så plutselig å sprette ut i gata. Jeg har fått meg noen sjokkartede opplevelser når jeg har krysset gater i utlandet. Rart ikke flere norske fotgjengere blir drept i utlandet...
Gjest Catwoman Skrevet 4. mai 2004 #12 Skrevet 4. mai 2004 fotgjengere skal jo signalisere når de skal gå over, og for deres egen sikkkerhet vente med å gå over til de ser at føreren har tenkt å stoppe, og ikke forvente at de kan krysse veien andre steder enn på forgjengerovergangen. Men det er tydeligvis noen fotgjengere som ikke er så redde for å bli overkjørt, virker det som, så kjører jeg et sted hvor det er masse gående, kjører jeg alltid ekstra forsiktig fordi jeg ikke stoler på de. Syns det er bedre å tape et minutt fremfor og kanskje kjøre over en av de.
Gjest Xavia Skrevet 4. mai 2004 #13 Skrevet 4. mai 2004 fotgjengere skal jo signalisere når de skal gå over' date=' .[/quote'] Hvordan signaliserer du at du skal over gata? Det er sinnsykt mange bilførere som ikke stopper/sakker ned farten når det står folk ved fotgjengeroverganger. Å stå ved et fortgjengerfelt burde være nok spør du meg. I høst hadde de kontroll ved skolen her. (Sånn har de jo hver høst flere steder.) Da ble flere bøtelagt fordi de ikke hadde stoppet da det var mennesker ved overgangen.
Mossa Skrevet 4. mai 2004 Forfatter #14 Skrevet 4. mai 2004 Det at de faktisk tar seg tid til å stoppe opp, er tegn godt nok. Men problemet er vel heller de som ikke gir slike tegn! Men som du sikkert også leser i innlegget mitt, så sier jeg: for alle som går på fortauet. Og jeg skriver også at man selfølgelig stopper når det er folk i nærheten av fotgjengerovergangen.
Gjest Xavia Skrevet 5. mai 2004 #15 Skrevet 5. mai 2004 Men som du sikkert også leser i innlegget mitt' date=' så sier jeg: for alle som går på fortauet. Jeg mener fortsatt at du skal sakke farten for alle som går på fortauet. Du snakker jo om de som går på fortauet i nærheten av en overgang. (Det er i hvert fall det du skriver lenger oppe, men nå snakker du kanskje om hele fortauet??) Og jeg skriver også at man selfølgelig stopper når det er folk i nærheten av fotgjengerovergangen. Å? Hvor skriver du det? Jeg har ikke funnet ut at du skriver at du selfølgelig stopper når det er folk i nærheten av fotgjengerovergangen. Etter hva jeg har lest skrev du: Dvs at du mener at det ikke er noe å stoppe for dersom noen står ved overgangen eller nærmer seg den? Eller? Men dette her blir vi nok ikke enige om. Vi er vel bare i bunn og grunn uenige om at man skal sakke ned farten/stoppe dersom det er mennesker ved en fotgjengerovergang, selv om de ikke gir TYDELIGE signaler.
Gjest Catwoman Skrevet 5. mai 2004 #16 Skrevet 5. mai 2004 Katriana: med å signalisere at man skal over mener jeg at man steller seg på kanten av fortauet der man har tenkt å krysse en forgjengerovergang, med ansiktet vendt ut mot veien. Står man med hodet vendt andre veien eller noe, så kan man ikke vite om personen skal over eller bare stå der.
Gjest Frigg Skrevet 5. mai 2004 #17 Skrevet 5. mai 2004 Hvordan signaliserer du at du skal over gata? Det er sinnsykt mange bilførere som ikke stopper/sakker ned farten når det står folk ved fotgjengeroverganger. Å stå ved et fortgjengerfelt burde være nok spør du meg. Problemet er jo de folkene som ikke gir signal at de skal over veien! Hallo? Har du lest teksten?
Mossa Skrevet 5. mai 2004 Forfatter #18 Skrevet 5. mai 2004 Å? Hvor skriver du det? Jeg har ikke funnet ut at du skriver at du selfølgelig stopper når det er folk i nærheten av fotgjengerovergangen. Kanskje ikke ordrett, men man slakker ned for fotgjengere i nærheten av fotgjengeroverganger...og det har jeg også sagt, som du ser:Klart man slakker ned når noen nærmer seg overgangen' date= men å se seg for er vel ikke mye forlangt?! Det lærte i allefall jeg leenge før barneskolen! Og det er greit at jeg har vikeplikt Jeg sier her at når folk går på fortauet..i hundretall, så blir det vanskelig å slakke ned for hver eneste en. Har ikke navnt å ikke slakke ned for de som er ved fotgjengerovergangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå