Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

Fant tilfeldigvis ut at de som utdannet medisinsk sektetær har ikke rett på autorisasjon men kan fortsatt søke på jobber som helsesekretær. Stemmer dette? Så man kan ikke kalle meg som helsesekretær når jeg er utdannet medisinsk sekretær?

Anonymous poster hash: d9973...2ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du kan ikke kalle deg helsesekretær når du er medisinsk sekretær. Som du selv sier så får helseskretærene autorisasjon, det er en beskyttet tittel. Medisinsk sekretær er noe som har blitt funnet på for at privatskolene skal tjene penger. Det er vanskeligere å få jobb pga manglende autorisasjon og null labarbeid. Men ja, du kan søke på helsesekretærjobber, men det er ikke sikkert du får den. Ofte så ender medisinske sekretærer på skrivestuene.

Anonymous poster hash: ce62a...b99
Skrevet

TS her.

Har hatt laboratoriet kurs på skolen da. Og har kursbevis på det. Så er ikke så håpløs da men ja er likevel noe dritt med tanke på at man ikke kan ta autorisasjon... Men håper å få jobb snart. Visste ikke at det ikke er lov å søke om autorisasjon når jeg søkte på den skolen, hadde jeg vist det så hadde jeg nok aldri giddet å betale 60 tusen kr for dette her.

Skrevet

Jeg er utdanna helsesekretær, og har autorisasjon. Vet ikke med medisinsk sekretær men.

Anonymous poster hash: 8d065...ce1
Skrevet

Det er jo "bare" å ta de eksamenene som skal til for å søke om autorisasjon:

VG1 helse og oppvekstfag - 3 skriftlige og 1 muntlig

VG2 helseservicefag - 3 skriftlige og 1 muntlig

VG3 helsesekretær - 3 skriftlige og 1 muntlig/praktisk

Du som allerede har vært igjennom medisinsk sekretær pensum kan jo sikkert en del fra før, men det lønner seg jo å lese gjennom pensumbøkene før eksamenene:) Og man må kunne labarbeid før siste muntlig/praktiske eksamen, så praksis og labkurs "må" man ha (selvom det ikke er obligatorisk).

Anonymous poster hash: 75092...ffd
Skrevet

Dette er ikke noe problem i virkeligheten!