Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

Fant tilfeldigvis ut at de som utdannet medisinsk sektetær har ikke rett på autorisasjon men kan fortsatt søke på jobber som helsesekretær. Stemmer dette? Så man kan ikke kalle meg som helsesekretær når jeg er utdannet medisinsk sekretær?

Anonymous poster hash: d9973...2ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du kan ikke kalle deg helsesekretær når du er medisinsk sekretær. Som du selv sier så får helseskretærene autorisasjon, det er en beskyttet tittel. Medisinsk sekretær er noe som har blitt funnet på for at privatskolene skal tjene penger. Det er vanskeligere å få jobb pga manglende autorisasjon og null labarbeid. Men ja, du kan søke på helsesekretærjobber, men det er ikke sikkert du får den. Ofte så ender medisinske sekretærer på skrivestuene.

Anonymous poster hash: ce62a...b99
Skrevet

TS her.

Har hatt laboratoriet kurs på skolen da. Og har kursbevis på det. Så er ikke så håpløs da men ja er likevel noe dritt med tanke på at man ikke kan ta autorisasjon... Men håper å få jobb snart. Visste ikke at det ikke er lov å søke om autorisasjon når jeg søkte på den skolen, hadde jeg vist det så hadde jeg nok aldri giddet å betale 60 tusen kr for dette her.

Skrevet

Jeg er utdanna helsesekretær, og har autorisasjon. Vet ikke med medisinsk sekretær men.

Anonymous poster hash: 8d065...ce1
Skrevet

Det er jo "bare" å ta de eksamenene som skal til for å søke om autorisasjon:

VG1 helse og oppvekstfag - 3 skriftlige og 1 muntlig

VG2 helseservicefag - 3 skriftlige og 1 muntlig

VG3 helsesekretær - 3 skriftlige og 1 muntlig/praktisk

Du som allerede har vært igjennom medisinsk sekretær pensum kan jo sikkert en del fra før, men det lønner seg jo å lese gjennom pensumbøkene før eksamenene:) Og man må kunne labarbeid før siste muntlig/praktiske eksamen, så praksis og labkurs "må" man ha (selvom det ikke er obligatorisk).

Anonymous poster hash: 75092...ffd
Skrevet

Dette er ikke noe problem i virkeligheten!

Jeg er utdannet medisinsk sekretær, og hatt mange jobber.

Blir ansatt som helsesekretær, og det er det som blir stående på navneskilltene også.

Jeg har stort sett bare jobbet på sykehus og privatklinikker og der er ikke mangelen på autorisasjon noe problem. Og jeg jobber ikke på skrivestuer heller.

Anonymous poster hash: e270f...122
Skrevet

Hmm da har du vært heldig for jeg har virkelig sendte søknader utallige ganger til masse forskjellige steder men jeg får aldri svar og ingen er interessert i ansette meg. Er på grensen til å gi opp.

Ts

Skrevet

Hmm da har du vært heldig for jeg har virkelig sendte søknader utallige ganger til masse forskjellige steder men jeg får aldri svar og ingen er interessert i ansette meg. Er på grensen til å gi opp.

Ts

Huff da, hadde det litt sånn i starten jeg også, men kan love deg at det hadde du hatt som autorisert også. Rett og slett fordi dem garantert får inn søkere som har mer erfaring enn en nyutdannet.

Spessielt på sykehus bryr dem seg lite om den autorisasjoen.

Det som gjorde at jeg fikk meg jobb tilslutt var at jeg fikk en praksisplass gjennom NAV, noe som ga meg nyttig erfaring og en god refferanse.

Lykke til:)

Anonymous poster hash: e270f...122

Skrevet

Trenger evt hjelp til hvordan man kan formulere søknaden så ikke man virker taper som har hverken autorisasjon eller erfaring. Er faen meg ikke lett, beklager språket. Men det er rett og slett umulig.

Vurderte også ambulansearbeider som voksen opplæring men det står det at man må ha erfaring ifra helsefaget for å søke. Men har ikke det heller! Vil ikke jobbe på en butikk resten av livet!!

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...