Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å finne ut hva babyen min kanskje reagerer på som jeg kan ha spist el drukket det siste døgnet. Melk er jo det vanligste men jeg har drukket melk hver dag siden han ble født, kan babyer reagere på melk etterhvert? Eller bare med en gang?

Det eneste jeg kommer på som er nytt av mat det siste døgnet er torsk og gummigotteri el hva jeg skal kalle det. Kan de reagere på det?

Hva reagerte din baby på når du ammet? Noe uvanlig? Kan være noe jeg har spist som jeg ikke kommer på i farta.

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

De kan reagere etterhvert. Mi begynte ikke å reagere på melk før etter to måneder. Ellers reagerer hun på kullsyre, koffein, smågodt, kål, kålrot, blomkål...

Skrevet

De kan jo ha ubehag og vondt i magen av andre grunner, ikke at mor nødvendigvis har spist noe "galt". Jenta mi fikk mme, og kunne ofte virke utilpass eller ubehag slik som babyer som fikk morsmelk, men de som ta morsmelk stresset alltid fordi de var overbevist om at de spiste feil, hun ene var til og med overbevist om at babyen reagerte på agurk! For d va d eneste hun hadde spist som hun ikke pleide.....

Anonymous poster hash: 02835...0e4

• Liker 2
Skrevet

Babyen min har fått mye utslett over natta og gråter mye, så vi tok han med til legen i dag og legen sa at det er allergiutslett og mest sannsynlig av noe jeg har spist. Har ikke smurt han inn i noe, bruker vaskemiddel av den sensitive typen. Kommer ikke på noe annet han kan reagere på som ikke er mat.

Skrevet

Babyen min har fått mye utslett over natta og gråter mye, så vi tok han med til legen i dag og legen sa at det er allergiutslett og mest sannsynlig av noe jeg har spist. Har ikke smurt han inn i noe, bruker vaskemiddel av den sensitive typen. Kommer ikke på noe annet han kan reagere på som ikke er mat.

Bruker du ull på han? Da kan det i såfall være det han reagerer på....min eldste reagerte på ull når han var baby, ble da utilpass og fikk utslett.

Anonymous poster hash: 46416...e36

Skrevet

Vi tenkte på det med ullallergi fordi han blir så kokvarm av å bruke bare en ullbody, har ikke brukt ull på noen dager nå.

Skrevet

Om du har spist noe halvfabrikata/ferdiglaget av noe slag så kan det være ting man ikke tenker over som er "typiske" utslagsgivere som løk/hvitløk osv.

Ikke sikkert du har gjort det, men verdt å sjekke innholdsfortegnelse også på mindre ting i tilfelle det er noe åpenbart man kan teste ut.

Ellers ville jeg begynt å luke ut de største tingene i en av gangen, for så å introdusere igjen. Eneste måte å finne utav ting på helt sikkert.

Anonymous poster hash: f9b99...9b2
Skrevet

Litt på siden: Hvor lenge går det egentlig fra man spiser noe de ikke tåler, til de reagerer?

F.eks om man spiser løk til middag, vil man da få reaksjon samme kveld, eller kan det komme kvelden etterpå? (Om minien min er urolig med mye luft er det alltid på kvelden).

Skrevet

Litt på siden: Hvor lenge går det egentlig fra man spiser noe de ikke tåler, til de reagerer?

F.eks om man spiser løk til middag, vil man da få reaksjon samme kveld, eller kan det komme kvelden etterpå? (Om minien min er urolig med mye luft er det alltid på kvelden).

Tror, uten at jeg vet sikkert, at man må skille mellom allergier og "magen er ikke tilvent".

Om det er tilvenning vil man nok merke det innen en viss syklus(ett døgn eller så), mens med allergi kan det ta litt tid - alt fra umiddelbart til veldig mange timer, hos barn og voksne iallefall.

Om det er annerledes for spedbarn vet jeg ikke, men om det er allergi vil jeg tro man kan ha samme responser.

Skrevet

Tror, uten at jeg vet sikkert, at man må skille mellom allergier og "magen er ikke tilvent".

Om det er tilvenning vil man nok merke det innen en viss syklus(ett døgn eller så), mens med allergi kan det ta litt tid - alt fra umiddelbart til veldig mange timer, hos barn og voksne iallefall.

Om det er annerledes for spedbarn vet jeg ikke, men om det er allergi vil jeg tro man kan ha samme responser.

Tenkte egentlig mest på "magen er ikke tilvent", f.eks løk, erter og kål, som mange reagerer på i starten.

Skrevet

Tenkte egentlig mest på "magen er ikke tilvent", f.eks løk, erter og kål, som mange reagerer på i starten.

Litt vanskelig å konkludere med iom at spedbarn kan ha mye raskere/tregere fordøyelsessystem - og det vil jo påvirke hvor lenge de har vondt og ubehag som følge av manglende tilvenning.

Men dette kommer jo av luftreaksjoner ofte - og det oppstår jo når det er kommet i magesekk og begynner å fordøyes.

Så når det ikke er allergi, men magetilvenning så kan det jo ikke skje umiddelbart - i motsetning til allergi.

Selve fordøyelsen må jo komme igang før man får en reaksjon.

Som voksen kan jeg iallefall få reaksjoner både et par timer etterpå, og helt neste dag - men ulike matvarer følger gjerne samme mønster. Allergi kan komme kjapt.

Allergi vil jo også for mange henge igjen i kroppen o form av slapphet/utslett osv etter maten er kommet ut, er det tilvenning så blir gjerne bedringen mye raskere straks det er ute og man har grei væskebalanse/ikke har vært kjempedårlig av det.

Luftplager spesielt er jo umiddelbar bedring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...