Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man velger permisjon med 100% lønn tenker jeg at man får utbetalt 100% lønn men det gjør det ikke??

Hvor mye får man utbetalt i permisjon i mnd dersom man til vanlig får utbetalt 18 000kr i mnd?

Anonymous poster hash: 4f4c2...00f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får utbetalt det samme, jo.

Skrevet

Man får aldri utbetalt 100% lønn, med mindre man tjener mindre enn frikortgrensa... Tjener man mer enn dette så må man skatte av det, og da får man bruttolønn - skatt utbetalt. Slik er det uansett om man har permisjonspenger eller vanlig lønn.

Skrevet

Dersom den lønna du idag har består av noen tillegg kan det hende du ikke for utbetalt det?

Jeg har en fast bilgodtgjørelse (som jeg skatter for) denne regner jeg med jeg ikke hadde fått betalt for. Men så tjener jeg over maks grensa, så nav betaler ikke hele lønna mi uansett.

Skrevet

Nav omregner lønna di til en dagsats som de utbetaler etter antall virkedager i måneden. (alle dager mellom mandag og fredag) Ettersom antall virkedager i mnd varierer vil også utbetalingen variere - men i snitt vil det tilsvare det samme som du ville fått fra jobben... I tillegg har jo nav en grense for hvor mye utbetaling de gir - tjener du over 6G får du ikke det med i grunnlaget (tilsvarer rundt 511 000 i årslønn)

Anonymous poster hash: 33af6...ec1
  • Liker 2
Skrevet

Du får brutto vanlig lønn minus skattetrekk, under 6G. Alt av spesialer som bonus/tips/godtgjørelser vil ofte falle bort. Noen arb.givere betaler full lønn (over 6G) inkl full feriepengeytelse, sjekk personalhåndbok. NAV er dårlige på feriepenger.

Skrevet

Bonus tror jeg telles med!:)

Skrevet

Bonus tror jeg telles med!:)

Min gjorde ikke det. Kommer nok an på ordningen, hvor ofte utbetales osv.

Skrevet

Bonus tror jeg telles med! :)

Nei.

Det er en av grunnene til at kvinner i barselspermisjon blir lønnstapere om de jobber i yrker hvor bonus er vanlig. På akkurat samme måte som menn taper i slike yrker taper på å ta pappaperm. Eneste forskjellen er at det er vanligere for menn å jobber i yrker hvor en utbetaler bonus.

Anonymous poster hash: 55d8c...a2d

Skrevet

Nei.

Det er en av grunnene til at kvinner i barselspermisjon blir lønnstapere om de jobber i yrker hvor bonus er vanlig. På akkurat samme måte som menn taper i slike yrker taper på å ta pappaperm. Eneste forskjellen er at det er vanligere for menn å jobber i yrker hvor en utbetaler bonus.

Anonymous poster hash: 55d8c...a2d

Hos oss var det uten tvil jeg som tapte mest pr dag da jeg var i perm. Vi valgte i tillegg 80% løsning. Likevel hadde jeg lengst perm. Noe å tenke på for alle kvinner som ikke vil la pappaen ta perm fordi da taper familien så mye penger...

Det er ikke bare staten som har ansvar for at barnet mitt har en god spedbarnstid, det har også vi! Man kan ikke stirre seg blind på penger man kunne tjent. Idag jobber jeg 100%, hadde jeg hatt 50 000 høyere fastlønn ville jeg fått mer pr mnd, skal jeg da grine over tapte penger?

Skrevet

Bonus og andre typer "fordekt" lønn, som kjøregodtgjørelse osv regnes normalt ikke inn i grunnlaget for permisjonsutbetalingene (eller sykepenger, obs obs), det er det kun vanlig lønnsinntekt som gjør. Om man får utbetalt bonus under permisjonstiden kommer vel an på hva slags bonusordning det er snakk om- typisk konsulent-faktureringsbonus reduseres jo siden man ikke fakturerer stort når man er hjemme med baby, men resultatbonus og slike typer som opptjenes hele året kan forbli upåvirket.

En del arbeidsgivere dekker gapet mellom 6 G og normalinntekt (både min og min manns arbeidsgiver gjør dette), men heller ikke her er bonus en del av grunnlaget.

Men er det slik at lønna til TS består av mye bonus eller andre tillegg? Eller er det en regnefeil noe sted? 100% permisjon skal jo bety at du får utbetalt omtrent akkurat det samme som vanlig, sånn i utgangspunktet, så jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Skattenivået blir jo også det samme som vanlig, så det skal ikke være store forskjellen (om noen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...