Gå til innhold

Sykepenger.. Noen som har peiling på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har jobbet i ca 1 år og 8 mnd på sykehjem som ekstravakt. Jeg har jobbet ca 80%.

Jeg ble syk og tok ikke imot vakter på et par uker pga dette og etter disse 2 ukene hadde jeg på ferie.

På ferien ble jeg syk igjen og ble derfor sykmeldt av legen min da jeg kom hjem igjen til Norge.

Totalt har jeg med ferie og sykdom nå vært borte fra jobb i 7 uker.

Nav mener at jeg ikke har rett til sykepenger fordi jeg ikke er fast ansatt og derfor ikke kan dokumentere inntektstap i perioden fra jeg ble sykemeld og tiden fremover nå.

Jeg trodde at jeg hadde opparbeidet meg rettigheter til sykepenger gjennom tiden jeg har jobbet og selv om jeg ikke har oppsatte vakter fremover så har jeg kontrakt ut året på jobben, og hadde fortsatt vært i ca 80% jobb nå dersom jeg hadde vært istand til det.

Tusen akk for svar.

Anonymous poster hash: aca42...c5b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

NAV har jo rett.

Du opparbeider deg basert på siste 4 uker. Ferien du tok ut er ikke lovbestemt ferie ettersom du var ekstravakt.

Du må ALDRI ha mer enn 3 ukers opphold uten ansettelsesforhold.

Anonymous poster hash: 45f47...e02

• Liker 2
Skrevet

Men, jeg hadde jo ansettelses forhold. Jeg hadde og har jo fortsatt kontrakt. Det med 4 uker sa nav til meg at handlet om at jeg måtte ha vært ansatt i 4 uker. Jeg har vært ansatt i snart 2 år. De sa jeg trengte dokumentasjon på tapt inntekt. Men hvordan skal jeg dokumentere det uten å ha fastlønn? Får dra ned dit med lønnslipper fra i fjor og frem til nå da, og håpe det holder.

Anonymous poster hash: bbbaf...a1d

Skrevet

Men, jeg hadde jo ansettelses forhold. Jeg hadde og har jo fortsatt kontrakt. Det med 4 uker sa nav til meg at handlet om at jeg måtte ha vært ansatt i 4 uker. Jeg har vært ansatt i snart 2 år. De sa jeg trengte dokumentasjon på tapt inntekt. Men hvordan skal jeg dokumentere det uten å ha fastlønn? Får dra ned dit med lønnslipper fra i fjor og frem til nå da, og håpe det holder.

Du må ha vært i jobb i minst 4 uker - at du er "ansatt" som ekstravakt teller ikke ellers kunne jo alle skaffe seg en kontrakt som ekstravakt og så ikke jobbet og likevel få rettigheter. Om du ikke har jobbet de siste 4 ukene før du ble sykemeldt har du ikke rett på sykepenger... Når man er ekstravakt og går flere uker uten jobb må du "begynne pånytt" med opptjeningen for å tjene deg opp rett til sykepenger.. At du har jobbet mye tidligere er irrelevant...

Anonymous poster hash: 97fae...359

• Liker 3
Skrevet

Jeg leste litt på nav sine sider og det stod det ingen ting om det.

Det sto at jeg må ha vært i jobb i 4 uker ja men, det stod ingen ting om at jeg taper retten til sykepenger hvis jeg ikke har vært i den jobben på 4 uker..

Uansett så må jeg ha rett til noe.

For å fa aap må jeg være syk uten å ha et ansettelses forhold, noe jeg har...

For å få dagpenger må jeg melde meg arbeidsledig og for å gjøre det må jeg si opp den jobben jeg har...

I prinsipp så vil det si , (hvis det du sier stemmer) at det er veldig dumt å jobbe som ekstravakt fordi vi ikke har noe særlig rettigheter. Man må jo ha rett til å dra på ferie selv om man bare er ekstravakt. Det var jo ikke slik at jeg planla å bli syk på ferie liksom. Jeg skulle jo begynne på igjen etter at ferien var ferdig.

Det stod også noe om at hvis man var midlertidig ute av arbeid og hadde jobbet i mindre enn 4 uker da dette skjedde så hadde man rett til sykepenger men, da 65% av det man hadde tjent 3 mnd tilbake i tid før sykemeldingen.

Kanskje dette gjelder meg da.

Skrevet

Jeg leste litt på nav sine sider og det stod det ingen ting om det.

Det sto at jeg må ha vært i jobb i 4 uker ja men, det stod ingen ting om at jeg taper retten til sykepenger hvis jeg ikke har vært i den jobben på 4 uker..

Uansett så må jeg ha rett til noe.

For å fa aap må jeg være syk uten å ha et ansettelses forhold, noe jeg har...

For å få dagpenger må jeg melde meg arbeidsledig og for å gjøre det må jeg si opp den jobben jeg har...

I prinsipp så vil det si , (hvis det du sier stemmer) at det er veldig dumt å jobbe som ekstravakt fordi vi ikke har noe særlig rettigheter. Man må jo ha rett til å dra på ferie selv om man bare er ekstravakt. Det var jo ikke slik at jeg planla å bli syk på ferie liksom. Jeg skulle jo begynne på igjen etter at ferien var ferdig.

Det stod også noe om at hvis man var midlertidig ute av arbeid og hadde jobbet i mindre enn 4 uker da dette skjedde så hadde man rett til sykepenger men, da 65% av det man hadde tjent 3 mnd tilbake i tid før sykemeldingen.

Kanskje dette gjelder meg da.

Man har færre rettigheter som ekstravakt enn som fast ansatt/i vikariat ja...

Sakset fra www.nav.no : (folketrygdloven kap 8)

For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid).

Jeg skjønner ikke hvordan du mener at du oppfyller dette kriteriet all den tid du ikke har jobbet på ukesvis og i tillegg har hatt ferie.. Som ekstravakt regnes du ikke som ansatt i "ferien" - jeg skriver det i anførselstegn fordi det er vanskelig å skille på hva som er ferie og hva som er en periode der du er utilgjengelig for vakter..

Fra paragraf 8-47 som du henviser til :

Denne paragrafen gjelder for yrkesaktive medlemmer som på sykmeldingstidspunktet midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid i mindre enn en måned, og som

1. a) fremdeles er ute av inntektsgivende arbeid, eller
  2. b) er i arbeid uten å fylle vilkåret i § 8-2 om fire ukers opptjeningstid.

Denne paragrafen gjelder altså for de som har vært mindre enn en mnd uten arbeid - du har vært 7 uker uten jobb... Jeg tror altså ikke at du vil ha rett på sykepenger hverken med full dekning eller med 65% av grunnlaget...

Hvorvidt du kan kvalifisere til noe annet er jeg usikker på så du burde kontakte nav igjen og se hva slags muligheter som fins..

Anonymous poster hash: 97fae...359

• Liker 1
Skrevet

TS, du har ikke sykepengerettigheter.

Dessverre.

Anonymous poster hash: 45f47...e02

Skrevet

Vi har en som har jobbet tilnærmet 100% som ekstravakt hos oss de siste 8 årene (hun vil ikke ha fast stilling, men jobbe slik at hun kan ha fri hele sommeren), og hun har ingen sykepengerettigheter når hun er vekke, f.eks må hun opparbeide nye rettigheter etter 2-3 mnds sommerferie. Kun vakter som er avtalt på forhånd der hun har jobbet de siste 4 ukene får hun betalt for. Så du har nok ingen rettigheter, det er derfor folk vil være fast ansatt.

Anonymous poster hash: cb9e5...fc6
Skrevet

Siden du har tatt 7 uker fri fra vakter, har du ikke krav på sykepenger. Du vil heller ikke kvalifisere for AAP før sykdommen har vart lenge - pekepinn er sykemeldt i ett år (med eller uten sykepenger).

Til senere: Husk sykemelding fra første sykedag i stedet for å takke nei til vakter. Ta heller aldri mer enn 3 uker "fri" (det du kaller ferie).

Eneste økonomisk hjelp du kan få er sosialstønad. Oppsøk NAV Sosial i dag.

Anonymous poster hash: 83200...9e4

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Jeg har jobbet i ca 1 år og 8 mnd på sykehjem som ekstravakt. Jeg har jobbet ca 80%.

Jeg ble syk og tok ikke imot vakter på et par uker pga dette og etter disse 2 ukene hadde jeg på ferie.

På ferien ble jeg syk igjen og ble derfor sykmeldt av legen min da jeg kom hjem igjen til Norge.

Totalt har jeg med ferie og sykdom nå vært borte fra jobb i 7 uker.

Nav mener at jeg ikke har rett til sykepenger fordi jeg ikke er fast ansatt og derfor ikke kan dokumentere inntektstap i perioden fra jeg ble sykemeld og tiden fremover nå.

Jeg trodde at jeg hadde opparbeidet meg rettigheter til sykepenger gjennom tiden jeg har jobbet og selv om jeg ikke har oppsatte vakter fremover så har jeg kontrakt ut året på jobben, og hadde fortsatt vært i ca 80% jobb nå dersom jeg hadde vært istand til det.

Tusen akk for svar.

Anonymous poster hash: aca42...c5b

Problemet er at du ikke har ferie på lik linje med arbeidstakere, så ferieukene dine blir regnet som fravær. Som flere påpeker blir sykepengegrunnlaget fastsatt på bakgrunn av inntekten de siste fire ukene, og du har hatt fri.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke valgte å få sykemelding når du ikke kunne ta avtalte vakter, da hadde du fått betalt for vaktene du ikke fikk tatt. En god generell regel er å få sykemelding uansett.

• Liker 1
Skrevet

Problemet er at du ikke har ferie på lik linje med arbeidstakere, så ferieukene dine blir regnet som fravær. Som flere påpeker blir sykepengegrunnlaget fastsatt på bakgrunn av inntekten de siste fire ukene, og du har hatt fri.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke valgte å få sykemelding når du ikke kunne ta avtalte vakter, da hadde du fått betalt for vaktene du ikke fikk tatt. En god generell regel er å få sykemelding uansett.

Jeg sa nei fordi jeg ikke ville være så frekk og takke ja til vakter når jeg visste at jeg ikke kunne gjennomføre dem... Uansett så var jeg på nav i dag og de sa at de skulle behandle saken min individuelt. De sa at det kunne ta litt tid pga at de måtte undersøke nærmere. De mente at jeg kunne ha rett til sykepenger fordi at arbeidsforholdet med arbeidsgiver ikke er opphørt, har fortsatt kontrakt.

Derfor mente hun på nav a det var rimelig å anta at jeg hodde jobbet like mye nå som tidligere dersom jeg var frisk og at det derfor kunne tolkes som inntekts tap selv om jeg har hatt ferie.

Ikke vet jeg... Men, jeg er sykemeldt pga blodtap etter en operasjon i utlandet. Så jeg får simpelthen bare gå til legen å si at jeg føler meg bra nok til å jobbe likevel, selv om jeg ikke er det. Får tvinge meg gjennom 4 uker, det går fort.. Så får jeg heller sykemelde meg på nytt etter det hvis behovet melder seg. Da bygger jeg meg opp rettighetene på nytt igjen for 1 år.

Skrevet

Jeg sa nei fordi jeg ikke ville være så frekk og takke ja til vakter når jeg visste at jeg ikke kunne gjennomføre dem... Uansett så var jeg på nav i dag og de sa at de skulle behandle saken min individuelt. De sa at det kunne ta litt tid pga at de måtte undersøke nærmere. De mente at jeg kunne ha rett til sykepenger fordi at arbeidsforholdet med arbeidsgiver ikke er opphørt, har fortsatt kontrakt.

Derfor mente hun på nav a det var rimelig å anta at jeg hodde jobbet like mye nå som tidligere dersom jeg var frisk og at det derfor kunne tolkes som inntekts tap selv om jeg har hatt ferie.

Ikke vet jeg... Men, jeg er sykemeldt pga blodtap etter en operasjon i utlandet. Så jeg får simpelthen bare gå til legen å si at jeg føler meg bra nok til å jobbe likevel, selv om jeg ikke er det. Får tvinge meg gjennom 4 uker, det går fort.. Så får jeg heller sykemelde meg på nytt etter det hvis behovet melder seg. Da bygger jeg meg opp rettighetene på nytt igjen for 1 år.

Det er bra at saksbehandleren er innstilt på å vise skjønn, de skal jo egentlig gjøre det, men vet av erfaring (har jobbet i en stilling som gjorde at jeg hadde mye kontakt med NAV) at det er et fremmedord for mange saksbehandlere. Uansett om det går bra denne gangen bør du iallfall ha dette i bakhodet fremover.

Du bør også forsøke å snakke med arbeidsgiver om det er mulig å gjøre kontrakten om til en deltidsansettelse. Ettersom du jobber såpass mye virker det som at det er en bedre definisjon på arbeidsforholdet. Arbeidsgiver kan nekte, du vil da for eksempel ha helt andre rettigheter i forbindelse med oppsigelse etc, fortrinnsrett til ny stilling etc, samt at du har lovbestemt rett på ferie og får sykepenger., men for din del innebærer det at du slipper å gå på tå hev når det gjelder å takke nei til vakter i forbindelse med ferier.

Som sagt, mulig arbeidsgiver ikke ønsker det, men siden du jobber mye og tydeligvis er en ressurs er det verdt å spørre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...