AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #1 Skrevet 28. oktober 2013 Hei, Jeg jobber i en butikk med få ansatte. Nå har vi bestilt julebord og alle er meldt på. Selvfølgelig er det koselig å tilbringe tid utenfor arbeidsplassen med gode kollegaer, men en av disse blir litt slitsom. Når vi har hatt firmafester tidligere så har hun så snart vinen har begynt å virke litt begynt å snakke om at hun vil gi makeover til alle, og sier høyt og tydelig hva hun mener at andre gjør feil med sminke, hår, klær, osv. Slitsomt, og faktisk veldig irriterende. Hun er av den typen som er veldig glad i eyeliner, og på grunn av mengden hun bruker så ser det faktisk ikke uts om at hun bruker noe som helst annet. Den slår virkelig ihjel alt annet. Når det kommer til klær så er party-outfit'en hennes noe som veldig ofte ser ut til å komme fra Motehus. Skuldre skal vises, det skal være noe dill-dall på det, og det er generelt "over the top" selv om det ikke er mange plagg. Vi andre som hun hele tiden skal gi makeover til har normalt hår som vi styler før fest, festklær som kler oss uten å lyse opp omgivelsene med bling og blikkfang. Selv bruker jeg sminke som jevner ut huden, og mascaraen er på, og eyelineren like så. Om enn ikke så mye som hun mener at samtlige av oss burde hatt. Naturlig look, men likevel så er det "det lille ekstra" hvis dere skjønner... ? Uansett: Vi er flere som er lei av dette maset, og jeg kjenner at jeg virkelig ikke orker å høre på dette babbelet om alt som burde vært annerledes. Hvordan si i fra på en måte som ikke skaper sur stemning på arbeidsplassen i ettertid? TS Anonymous poster hash: 66a8d...cfc
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #3 Skrevet 28. oktober 2013 Det beste er å så fra direkte og ikke går rundt grøten. Si fra rakrygget at du ikke finner deg i å bli rakked ned på i forhold til klesstil og hårsveis, samt at ting hun mener du gjør feil i forhold til jobben skal hun ta opp med deg og leder i et skikkelig møte. Ikke slenge om seg med vissvass. Den sure stemingen har hun allerede laget selv, og får tåle at folk forsvarer seg. Anonymous poster hash: f06d2...5ea
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #4 Skrevet 28. oktober 2013 Det beste er bare å overse henne når hun setter igang. Hvis hun starter, så går du bare din vei. Anonymous poster hash: 66daf...1b1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #5 Skrevet 28. oktober 2013 Det beste er bare å overse henne når hun setter igang. Hvis hun starter, så går du bare din vei. Anonymous poster hash: 66daf...1b1 Da gjør man problemet verre for seg selv på sikt. Blir man møtt med sjikane må man ta tyren med hornene med en gang, og folk får tåle at folk forsvarer seg. Den sure stemninga er det angriperen som står for uansett. Anonymous poster hash: f06d2...5ea 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #6 Skrevet 28. oktober 2013 Hva med å si: Har det slått deg at vi kanskje ikke har lyst til å se ut som deg? Anonymous poster hash: 57692...4ad 7
Gjest Morgun Skrevet 28. oktober 2013 #7 Skrevet 28. oktober 2013 Bare fleip det bort og tull og tøys med det. Si at alle kan gi hverandre en makeover og at dere kan gjette etterpå hvem som har gjort hva eller noe sånt. Lag litt moro ut av det og pens samtalen over på noe annet. Det å konfrontere sånne folk fører sjelden noe godt med seg.
navnet Skrevet 28. oktober 2013 #8 Skrevet 28. oktober 2013 Hehe. Eyeliner... Jeg hadde bedt Amy Winehouse roe raketten, fordi jeg ikke var interessert i å være med i Jersey shore. Å så hadde jeg ledd, å blinka lurt med et øye. Blir d drama så blir det drama, det er ok en gang i blandt 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #9 Skrevet 29. oktober 2013 Skjønner at det ikke lar seg gjøre å ta det opp på en skånsom måte. Tidligere har jeg prøvd å si i fra at nei, den der krølltanga eller alle de 4 forskjellige hårproduktene på en gang har jeg verken tid eller tålmodighet til med små barn hjemme så det er uaktuelt. Da tar jeg heller volumpermanent om jeg skulle finne på å ha masse små krøller. Men nei, det sank ikke inn gitt. Nei, jeg får satse på at det ikke blir noe tema. Og om det blir det så tar jeg rett og slett å bare sier i fra at NEI, det er fatisk ikke aktuelt og om det var det så går jeg heller til profesjonell. Eller noe sånt TS Anonymous poster hash: 66a8d...cfc
håpløsanonym Skrevet 29. oktober 2013 #10 Skrevet 29. oktober 2013 Sånn fra mannlig synspunkt. Sminke er ikke et krav ovenfor oss. Personligheten vil skinne gjennom uansett om du har masse sminke eller null. Men jeg skjønner at personer føler seg mer vel med sminke, og da kan det jo være positivt for dem selv. Men jeg tror ærlighet er best uansett ovenfor kollegaen din. Man bør respektere hva andre folk velger å bruke av sminke eller klær, men man kan si i fra på en ok måte at du foretrekker det på en annen måte. Det er lov å være forskjellig. 2
hjertesukka Skrevet 29. oktober 2013 #11 Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Jeg tror jeg ville prøvd å tøyset det bort. Latt det koke bort i kålen på en måte, begynt å snakke om noe helt annet. Det er ingenting som er mer effektivt, så kall det gjerne hersketeknikk, men her trengs det, tydeligvis. Ser at andre her foreslår omtrent det samme, så jeg er enig i at det har ingenting for seg å starte en krangel. Da blir jo kvelden ganske traurig også. Dere skal jo more dere, ikke sant? "Nei, sier du det. Tror jeg hadde vært fin i Batmankostyme, jeg". Endret 29. oktober 2013 av hjertesukka
Millimani Skrevet 29. oktober 2013 #12 Skrevet 29. oktober 2013 Ville det samme skjedd på en alkoholfri fest?
Gjest Eurodice Skrevet 29. oktober 2013 #13 Skrevet 29. oktober 2013 Denne damen kan jo ikke oppføre seg. Spørsmål om make-up og frisyrer er da ikke relevant å mase med på en firmafest. Si at hun får begynne med home parties og ellers holde kjeft. 4
Gjest Arch Skrevet 29. oktober 2013 #14 Skrevet 29. oktober 2013 Det som pleier funke med slike er at man drar den helt ut. "Ja, du kan fikse meg så fikser jeg Dan. Tror du ikke han blir dødslekker meg råsa lebestift og masse kajal. Og Dan kan fikse Petra, hun kler nok permanent." Ta over hele samtalen og fjas det bort. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #15 Skrevet 29. oktober 2013 Ville det samme skjedd på en alkoholfri fest? Hun har spurt meg flere ganger om ikke jeg synes "Trine" hadde sett fin ut med en annen hårfarge, eller om "Kari" ikke hadde vært dritfin i gul kjole. (Sånn for eksempel) Så joda, det skjer en gang i blandt. Helst før fester, men likefullt er hun edru når hun tar det opp på jobb TS Anonymous poster hash: 66a8d...cfc
daemonia Skrevet 29. oktober 2013 #16 Skrevet 29. oktober 2013 Kjenner til det her. Dessverre. I verste julestria i fjor var vi 6 stykker på jobb i en VELDIG liten butikk. Full rulle hele tiden, fra midten av november og til første uka i januar. Utrolig slitsomt, og masse surring og mas hele tiden. Det var så travelt at vi et par dager i uka måtte jobbe omtrent fra åpningn til stenging. I den situasjonen så var vi alle så utslitt at vi mer eller mindre sovnet med det samme vi kom hjem, og jeg i hvert fall, sov til jeg skulle begynne å gjøre meg klar til å gå på jobb igjen. Hår og perfekt sminke var ikke det jeg prioriterte å bruke tid på da for å si det sånn... Dette fikk jo en kollega med seg. Og hun sier hun drømmer om å jobbe med styling. Litt som din kollega, TS: Ingenting skulle tyde på at hun hadde gjort seg som stylist.... Anyway! Etter noen uker med å være helt tom energimessig begynte hun å si i pausen at jeg burde vurdere noe volumprodukter i håret. Og bytte sminke fordi det så ikke så bra ut alltid når vi skulle stenge. Sånn type var blitt noe svett i panna osv. Når vårt julebord kom rett før nyttår skulle jeg stenge butikken. Julebordet var lagt opp til klokka 19, butikken stengte kl. 18. Jeg hadde bare tid til å kjøre hjem, bytte klær, og freshe opp sminken littegrann før jeg ble kjørt videre til henne. Det var der julebordet skulle være. Og til min store glede: Det høljregnet ute, skikkelig sidelengs regn, og ene vindusviskeren hadde kommet ut av posisjon så jeg måtte fikse det før jeg kjørte hjem... Etter vi hadde spist maten sier hun plutselig "Å herregud så flatt det håret ditt er! Hvorfor gjør du ikke noe med det?". Jeg sa at sånn er det når en har en time på seg fra jobb og hjem og tilbake igjen, og på toppen av det hele må stå ute i regnet og fikse ting. Lot det være med det. Etter en stund til kommer hun ut med KREPPETANG! Fordi det så jo så fælt ut når det var så flatt. Tydelig stolt av seg selv. Snakket veldig mye om den kreppetanga etterpå også, og snakket om at det hadde vært så gøy å gi alle jentene på jobben en makeover. Helaften hos henne med vin, krølltang, og sminke. Jeg sa at det ville nok ikke være nødvendig, for nå er julemaset over, så da var det faktisk mulig å gjøre noe med det selv. Men fader, det evinnelige gnålet var til å bli gal av en stund :gjeiper: Mitt tips: Si ifra om at det er uaktuelt og at du foretrekker å finne/bruke DIN STIL. Og ikke si noe mer utover det. Til slutt må det vel gi seg. Det gjorde det på min (tidligere) arbeidsplass såvidt meg bekjent
Gjest Eurodice Skrevet 29. oktober 2013 #17 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg har også vært utsatt for dette, ikke hår og sminke riktignok, men utilslørte stikk om barneoppdragelse, til overmål fra et par (selvfølgelig!) barnløse. Her nytter det ikke med teskjeer. De må få det inn med store sleiver! Da er det et håp om at det blir tyst.
Suss81 Skrevet 29. oktober 2013 #18 Skrevet 29. oktober 2013 Tror jeg hadde vaset det vekk jeg da og sagt noe som at det er ufattelig mange andre ting jeg heller vil bruke tiden min på enn å stå foran speilet å dolle meg eller noe i den duren..... En dame på jobben klaget at jeg var bleik og ville ha meg til å bruke selvbruning. Jeg svarte bare at jeg virkelig ikke hadde noe behov for å se ut som en Oompa Loompa. Selv så var hun mørkeorange og brukte nesten hvit leppestift, altså ingen stil å trakte etter (mildt sagt). 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #19 Skrevet 29. oktober 2013 Da gjør man problemet verre for seg selv på sikt. Blir man møtt med sjikane må man ta tyren med hornene med en gang, og folk får tåle at folk forsvarer seg. Den sure stemninga er det angriperen som står for uansett. Anonymous poster hash: f06d2...5ea Man må være to parter for å starte en konflikt, så den der er jeg ikke enig i. Men er enig i at det nok er bedre å si i fra tydelig, men på en grei måte, at man ikke ønsker å høre noe mer om makeover. Anonymous poster hash: 3791b...251
Anders42 Skrevet 29. oktober 2013 #20 Skrevet 29. oktober 2013 Kanskje dere skulle kjøre julebordet i år som et bad taste party ? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå