AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #1 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg og kjæresten har vært sammen i snart to år, og jeg har møtt denne bestemora hans bare en gang tidligere. Nå fyller hun 70 og vi er selvfølgelig bedt på kaker og kaffe. De er en stor familie og det kommer mye folk. Problemet er at jeg har sosial angst og spiseforstyrrelse og blir ikke å takle å dra dit. Er det frekt av meg å ikke dra? Er livredd for at de skal tenke noe negativt om meg, at jeg ikke bryr meg etc. Går det an å si at det passer dårlig og spørre om vi kan komme en annen dag (når det ikke er så mye folk der vil jeg kanskje takle det bedre)? Føler jeg er den eneste i hele verden som sliter med å dra i slike tilstelninger... Anonymous poster hash: 27f9a...e96
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #2 Skrevet 28. oktober 2013 Øvelse gjør mester. Hvis du drar i mange bursdager så vips så klarer du kanskje å dra på andre tilstelninger også. De blir ikke bedre av å unngå slike situasjoner, du blir bare verre fordi du sier til deg selv at det er farlig. Ikke mat angsten din. Anonymous poster hash: 48c07...986 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #3 Skrevet 28. oktober 2013 Ja, på tide å bli voksen. Anonymous poster hash: d91de...4a6 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #4 Skrevet 28. oktober 2013 Nei, du MÅ ikke dra. Men det betyr ikke at kjæresten din må være hjemme med deg. Han kan da helt fint dra alene. Anonymous poster hash: 408df...5b4 3
Gjest snoopy_93 Skrevet 28. oktober 2013 #5 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har også sosialangst, og har det ikke noe bra med meg selv når jeg er i store folkemengder.. Jeg har dratt i alle bursdager jeg har blitt invitert i og heller dratt tidligere/om det blir alt for ille. Kjæresten har også spurt under veis om det går bra og om jeg vil dra. Jeg ser på de som har vært de som feiret at de har satt pris på at jeg kom. (Angsten har i perioder vært så sterk at jeg så vidt har kommet meg på butikken for å kjøpe mat)
Marsipan Skrevet 28. oktober 2013 #6 Skrevet 28. oktober 2013 Nei, du må ikke dra, men folk kommer til å reagere. Så hvis du bryr deg om hva folk mener, og i tillegg har et ønske om å blir frisk(ere), bør du dra. Jeg regner med kjæresten din vet hva du lider av, og kan støtte deg underveis.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #7 Skrevet 28. oktober 2013 Alle eksperter og behandlere på sosial angst ville anbefalt deg å dra. Det er de du skal høre på. Anonymous poster hash: 48c07...986 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #8 Skrevet 28. oktober 2013 Kjæresten din kan dra i selskapet, og så kan du og han dra en gang senere sammen. Dersom bestemoren hans vet om at du sliter har hun sikkert forståelse for det. Anonymous poster hash: 5fbad...22f 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #9 Skrevet 28. oktober 2013 Du forer angsten din ved å ikke dra og spesielt ved å gruble på hvor ille det blir i forkant. Du trenger å lære deg noen kognitive teknikker for å kommer over angsten. Anonymous poster hash: 6708a...36a 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #10 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg og kjæresten har vært sammen i snart to år, og jeg har møtt denne bestemora hans bare en gang tidligere. Nå fyller hun 70 og vi er selvfølgelig bedt på kaker og kaffe. De er en stor familie og det kommer mye folk. Problemet er at jeg har sosial angst og spiseforstyrrelse og blir ikke å takle å dra dit. Er det frekt av meg å ikke dra? Er livredd for at de skal tenke noe negativt om meg, at jeg ikke bryr meg etc. Går det an å si at det passer dårlig og spørre om vi kan komme en annen dag (når det ikke er så mye folk der vil jeg kanskje takle det bedre)? Føler jeg er den eneste i hele verden som sliter med å dra i slike tilstelninger... Anonymous poster hash: 27f9a...e96 Har du lyst til å dra bare for å si gratulere med dagen til bestemora hans da kan du gjøre det. Lag gjerne en avtale med kjæresten om 10-15 minutter maks, deretter reiser du hjem igjen. Det kan være en måte å gjøre det på. Men du må ikke. Og kjæresten kan dra alene og dere to kan også gå på besøk dagen etterpå. Anonymous poster hash: 512ed...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #11 Skrevet 28. oktober 2013 Du forer angsten din ved å ikke dra og spesielt ved å gruble på hvor ille det blir i forkant. Du trenger å lære deg noen kognitive teknikker for å kommer over angsten. Anonymous poster hash: 6708a...36a Dette er snakk om to ting på en gang, både spiseforstyrrelse OG sosial angst, og da skjønner jeg at det kan bli litt heftig for TS. Dersom hun drar sammen med kjæresten en dag da det ikke er andre der, slipper hun unna med å måtte utfordre èn angst, og det kan kanskje være nok per gang. Hadde det ikke vært mat inne i bildet i denne sosiale sammenkomsten hadde saken vært en annen. Anonymous poster hash: 5fbad...22f 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #12 Skrevet 28. oktober 2013 Takk for svar. Maten er minst like utfordrende som det sosiale, og de to tingene samtidig blir veldig vanskelig. Virker som om man blir oppfattet som uhøflig hvis man f.eks ikke vil ha kake, og det er ikke aktuelt for meg å spise det når jeg er alene engang. Vi har nå ordnet det sånn at han drar i bursdagen og så drar vi sammen på besøk en dag senere. Anonymous poster hash: 27f9a...e96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå