AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #1 Skrevet 28. oktober 2013 Selv synes jeg dette er noe skikkelig tull, som ikke hører hjemme i vår kultur i det hele tatt. Hvor mye penger bruker du på dette? Til kostymer, til pynt, til godteri, til mat? Har vi ikke nok med julebukk, evt. med fastelavn og karneval i februar? Hvorfor markerer vi EGENTLIG halloween? Anonymous poster hash: 2bd37...053
navnet Skrevet 28. oktober 2013 #2 Skrevet 28. oktober 2013 Spiller vel ingen rolle, det har kommet for å bli, og er ikke så mye å gjøre med det. Jeg bruker rundt 150 kr på godis (bor på en skikkelig barneplass med masse små spøkelser ) Jeg digger cosplay så jeg har noen kostymer liggende. Lara croft bruker å svare døren, å noen ganger så er jeg en alv. Gjenbruk! 7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #3 Skrevet 28. oktober 2013 Halloween er tåpelig. Anonymous poster hash: ddecc...382 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #4 Skrevet 28. oktober 2013 Julebukktradisjon var død lenge før Halloween kom inn i bildet. Hverken fastelavn eller karneval er norsk opprinnelse, så argumentasjonen til TS er så tåpelig at det er vanskelig å tro det kommer fra et voksent menneske. Ting forandrer seg, deal with it! Anonymous poster hash: 2f82e...3c9 16
Berit Skrevet 28. oktober 2013 #5 Skrevet 28. oktober 2013 Liker det ikke. Men hadde gledet meg med barna mine hvis jeg hadde det, og det viste seg at de ønsket å ha det kjekt med dette som jo sikkert vennene hadde det. Men ville ikke latt dem gå på døren til folk. Kjøper ingenting å gi til dem som kommer på døren. Synes det er en uting. Liker ikke at noen kommer på døren om det så er for å selge lodd eller andre ting, eller be om godter. Nyttårsaften er unntaket. Da gir jeg godter til nyttårsbukker. Men tror ikke jeg hadde latt mine egne barn gå. Hadde funnet på noe alternativt gøy. Tror jeg
Silfen Skrevet 28. oktober 2013 #6 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg foretrekker helt klart nyttårsbukk. Men ungene er på halloweentoget, så det er vanskelig å stå imot. MEN: i år har jeg avtalt med Mini at hun IKKE skal gå halloweenbukk, men at hun kan ha en allehelgensfest her hjemme istedet. Så da blir det en liten håndfull venner, skumle dekorasjoner, skummel snacks, utkledning og "skrekkfilm" på Netflix. Det er såpass mange som ikke liker disse ungene på døren, så da tenker jeg at å ta hensyn til det er greit, samtidig som å ha allehelgensfest 1. nov fremfor natt til allehelgensaften slik som i USA, gir det et ørlite norsk preg også. 7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #7 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg HATER det!! En haug med drittunger som ringer på døra for å tigge hele kvelden... Gruer meg spessielt mye i år, da dattern min på 3 år er veldig glad i åpne døra når det ringer på, og nå må vi låse døra og fortelle at på denne dagen kommer det tiggerunger på døra, så da åpner vi ikke!!!! Hun har også soverom nermest ringeklokka, så kommer garrantert til å bli vekkt/ikke få sove. Bor i blokk, så den greia med å sku av utelyset funker ikke. Dette er absolutt noe vi ikke burde drive med, og jeg irriterer meg grønn over venninder som driver å styrer til halloweenfester o.l. MIne barn skal ALDRI få tigge ved dørene, og kle seg ut gjør man på karneval! Bruker ikke en eneste krone på dette. Men kjenner jeg gruer meg til den dagen ungene mine skjønner litt mer av dette, og alle vennene dems skal ut å gå... Men da får jeg bare være værdens kjipeste mor, som lar dem stå utenfor. Vi kan heller finne på noe litt hyggelig hjemme, i den grad det går an, med alle ringinga på dørklokka hele kvelden. Så folkens, slutt å send unga ut på tigging!!! Kjøp heller inn litt snop og gi dem selv. Anonymous poster hash: adc48...a24 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #8 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg foretrekker helt klart nyttårsbukk. Men ungene er på halloweentoget, så det er vanskelig å stå imot. MEN: i år har jeg avtalt med Mini at hun IKKE skal gå halloweenbukk, men at hun kan ha en allehelgensfest her hjemme istedet. Så da blir det en liten håndfull venner, skumle dekorasjoner, skummel snacks, utkledning og "skrekkfilm" på Netflix. Det er såpass mange som ikke liker disse ungene på døren, så da tenker jeg at å ta hensyn til det er greit, samtidig som å ha allehelgensfest 1. nov fremfor natt til allehelgensaften slik som i USA, gir det et ørlite norsk preg også. AB#7 Den beste ideen jeg har lest på lenge! Tenk om alle som vil feire halloween hadde gjort det på denne måten:) Anonymous poster hash: adc48...a24 6
Gjest Whitestripes Skrevet 28. oktober 2013 #9 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg synes det er noe tull, og skulle ønske vi ikke slang oss på hver eneste idiotiske skikk som kommer fra USA. (Jada, jeg vet det opprinnelig kommer fra Irland, men slik det feires nå, er det fullblods amerikansk). Jeg synes for øvrig Valentines og andre liknende greier er like dumt. Det meste er skapt for at vi skal bruke mer penger på ting vi slettes ikke trenger. Handelsstanden gnir seg i hendene over saueflokken som hiver seg med på alt dette. Her slukker jeg utelampa, men de kommer likevel. Ikke har de kledd seg ut mange av dem heller, og de samler godis i en plastpose. Hvorfor skal jeg gi godteri til unger som ikke engang vet hva dette dreier seg om, men bare har fått med seg at denne dagen kan man tigge på dørene? Latterlig. 3
Gjest Anubiel Skrevet 28. oktober 2013 #10 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg synes det er koselig med Halloween, så lenge det ikke dras så langt som i USA (men der er jo det meste over the top). Til Halloween pynter jeg litt rundt inngangen slik at barna ser at de kan ringe på her. Har aldri hatt noe problem med de som ringer på, de er søte og høflige og kjempeglade uansett hva de får. Jeg kler meg ikke ut selv, og pynten gjenbrukes år etter år. Eneste jeg kjøper inn er godteri. Nyttårsbukk har jeg aldri hørt om, og sist det var noen som gikk julebukk her var for minst 15 år siden. Så akkurat dette virker som en utdødd tradisjon (bor i Østfold). Forøvrig synes jeg det er sært å trekke inn argumenter som at Halloween er nok en amerikansk komersiell greie, ikke har norsk opprinnelse og derfor ikke burde feires. Julen som feires i dag er heller ikke norsk... Halloween innleder den liturgiske feiringen av de døde og før det igjen antas det at feiringen stammer fra keltisk kultur...
Anciol Skrevet 28. oktober 2013 #12 Skrevet 28. oktober 2013 Skal på svømming om kvelden med mamma så i år får gubben dele ut snop til halloweenbukker:) Er ikke så happy med halloween, ekstra utgift og mye ståk som holder ungene oppe og skremmer de!
Zidji Skrevet 28. oktober 2013 #13 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg skjønner ikke greia med å feire Halloween nesten en uke før selve datoen! Jeg forstår jo at det passer seg best å feire i helger, men det er bare så tåpelig! Nå er jo Halloween ikke så så integrert at jeg skjønner at vi kan ta litt lett på det å feire når det måtte passe hver og enkelt, men personlig syntes jeg at det burde blitt på selve dagen. Jeg blir så irritert over Norges halvhjertede forsøk på å gjøre dette til en tradisjon her i landet. Det er så pinlig når vi vet at flesteparten egentlig gir faen og likevel så drukner butikkene i salgsvarer med Halloween som tema. Uff. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #14 Skrevet 28. oktober 2013 Ja, tiggingen, det glemte jeg. Hvordan forsvare at ungene får lov å gå på dørene til folk og tigge godteri? TS Anonymous poster hash: 2bd37...053
TrickyCicci Skrevet 28. oktober 2013 #15 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg syns det er synd at julebukk (som fortsatt var vanlig da jeg var liten) er falt bort, og at vi istedet nå har halloween. De som gikk julebukk snag i det minste en sang, og var fornøyd med en clementin som takk (selv om de som gav godteri var mer populære). Men det er jo slik det er blitt, så må jo bare godta det. 1
Gjest Magdalene Skrevet 28. oktober 2013 #16 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har funnet ut at det bare er å innfinne seg med at dette har kommet for å bli, og gjøre det beste ut av det. De som har gjort seg flid med kostyme og slikt er hjertelig velkommen, men jeg blir litt irritert når de større gutta (14-15år) som kun har tredd på seg en maske kommer for å tigge godteri. 1
Gjest Peanut Skrevet 28. oktober 2013 #17 Skrevet 28. oktober 2013 (endret) Kan jo følge noen av rådene som står her: http://howiconquered.hubpages.com/hub/skiphalloween :3 (Hvis man ikke bor i blokk da vet jeg ikke hva man kan gjøre...) Her er det i hvertfall ingen lys ute og heldigvis(!) får vi ingen på døren heller. Jeg følger riktignok en amerikansk tradisjon- nemlig Thanksgiving. ^^, Endret 28. oktober 2013 av Peanut
Mafalda Skrevet 28. oktober 2013 #18 Skrevet 28. oktober 2013 Tenker litt som dette: Spiller vel ingen rolle, det har kommet for å bli, og er ikke så mye å gjøre med det. Jeg bruker rundt 150 kr på godis (bor på en skikkelig barneplass med masse små spøkelser ) Jeg er ikke veldig glad i skikken, og mine unger får ikke gå Halloween. Men jeg gidder ikke være den sure kjerringa i nabolaget, og det er snakk om barn som synes dette er moro. Så jeg kjøper inn litt og har det liggende, det koster meg lite å fire på prinsippene en gang i blant. Det eneste jeg synes er ille, er når det utarter til kasting av egg osv. Da går det langt over streken. Men det har aldri skjedd her, heldigvis. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #19 Skrevet 28. oktober 2013 Ja, tiggingen, det glemte jeg. Hvordan forsvare at ungene får lov å gå på dørene til folk og tigge godteri? TS Anonymous poster hash: 2bd37...053 Logikk er åpenbart ikke din starkest side. Hva gjorde julebukkene? Anonymous poster hash: 2f82e...3c9 3
Silfen Skrevet 28. oktober 2013 #20 Skrevet 28. oktober 2013 Logikk er åpenbart ikke din starkest side. Hva gjorde julebukkene? Anonymous poster hash: 2f82e...3c9 Jule (eller nyttårsbukk som det er her i Bergen) synger og får godteri for fint utført sang. Det er ikke tigging, det er "betaling". Nyttårsbukker er forøvrig ikke utdødd ennå, spesielt ikke i borettslag og steder med litt flere unger. Mine har gått hvert år. Vel, bortsett fra da vi bodde på Stord, der går de 13. dag jul. Men da hadde vi skattejakt på nyttårsaften istedet. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå