Nala Skrevet 4. mai 2004 #1 Skrevet 4. mai 2004 Jeg har lyst til å lære meg å lage annonser, utforme forsider til brosjyrer og lignende. Hvilken grafisk programvare må jeg lære meg (og ikke minst skaffe) for å gjøre dette? Skjønner at dette ikke er gjort sånn i full fart, men å finne ut hvilket program man må lære seg er vel et greit første steg, tenker jeg :-)
Sarabi Skrevet 4. mai 2004 #2 Skrevet 4. mai 2004 Illustrator fra Adobe er et kjempe flott program til slikt.. Det er vektorbasert. Eller Adobe In Design.. http://www.adobe.com/products/indesign/main.html http://www.adobe.com/products/illustrator/main.html De koster jo litt da... men jeg har begge programmene
Crazee Skrevet 4. mai 2004 #3 Skrevet 4. mai 2004 Kor alvorleg vil du satsa? For meg høyrest det ut som diverse trykksaker du vil prøva deg på, og til den bruken er DTP-program best, tenker eg - då har du bra kontroll over layout. I den gata har Adobe InDesign blitt populært (på bekostning av Quark Express) så du vil kanskje snusa litt på det. Veit ikkje prisen, bortsett frå at det er ein god del billigare enn Quark, og det burde ikkje by på problem med trykkeri. (Dei vil nok ha i bestemte format; programvare dei sjølv har eller PDF-format, tenker eg.) Microsoft Publisher er eit anna program, som så vidt eg har fått med meg, og Serif PagePlus enno eit. Sistnemnde kan du få tak i ein gratisversjon av òg, meinar eg. (Søk på 'serif pageplus free download' på Google, så finn du det her. Måtte sjekka etter eg starta skriva... ) Håpar dette hjelper deg på veg? (Finst jo masse meir programvare òg. I ein tidlegare tråd fann eg enno eit bra gratisprogram, hugsar eg.)
Nala Skrevet 4. mai 2004 Forfatter #4 Skrevet 4. mai 2004 Kor alvorleg vil du satsa? Tja, det må jeg nok snakke med arbeidsgiver om. For det er i jobbsammenheng det blir aktuelt å bruke det. Kommer nok litt an på prisen både for programvaren i seg selv, og ikke minst opplæring (regner med å ta kurs da). Tror jeg skal snuse litt på InDesign, jeg. Da blir det vel sånn at jeg lager trykksakene med InDesign, gjør dem om til pdf (den programvaren har jeg allerede), for så å sende i vei til trykkeriene? Tusen takk for tilbakemeldinger, dere. Setter pris på det :-)
Crazee Skrevet 4. mai 2004 #5 Skrevet 4. mai 2004 Tror jeg skal snuse litt på InDesign' date=' jeg. Da blir det vel sånn at jeg lager trykksakene med InDesign, gjør dem om til pdf (den programvaren har jeg allerede), for så å sende i vei til trykkeriene? [/quote'] Er jo muleg at trykkeri har InDesign sjølv, sidan det er eit utbreidd program, slik at du kan sende filer i formatet det programmet brukar. Men det går det jo an å ta ein telefon til eit trykkeri og spørja om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå