Gå til innhold

Kropp, selvfølese, mat og trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lever uten tvil i et samfunn der mange stiller harde krav til seg selv når det kommer til vektnedgang, dietter, trening, utseende og er ramme til å sammenligne oss med hverandre. Vel, det er slik jeg oppfatter det. Jeg er ingen unntak- jeg syns jeg må bli flinkere med treningen, jeg vil gjerne spise sunt og sammenligner meg med andre og vil alltid bli slankere og penere...

Når det er sagt skjønner jeg ikke alltid hvor disse tankene mine kommer fra, da jeg ofte får mange komplimenter over hvordan jeg ser ut, trener, at jeg er flink til å spise bra. Hvorfor er det da slik at vi streber etter alltid å forandre den vi er? Jeg gleder meg til dagen jeg finner denne harmonien med meg selv.

Men; på mange måter er jeg også mye fornøyd med det jeg gjør, jeg ser selv at når jeg er flink med treningen kommer humøret og selvtilliten mer av seg selv. Da trenger jeg heller ikke være så opptatt av hva jeg spiser, men jeg kan heller kose meg med det jeg spiser (jeg gjør det ellers også for jeg er litt av et matvrak som elsker god mat, men da sniker det ikke seg inn noen tanker om at jeg burde, skulle og trengte å trene) Jeg tror jeg kan oppsummere med at jeg på mange måter er fornøyd, men allikevel sniker det seg inn tanker, følelser og syn på meg selv som noen ganger kan være litt forstyrrende og lite oppløftende for meg selv.

Så med den innledningen så er jeg veldig nysgjerrig på hva dere andre tenker? Hvordan balanserer dere synet på dere selv vs mat og trening? Jeg ser det mange spørsmål om ulike dietter, lavkarbo er vel den jeg hører absolutt mest om her inne og utenfor, men også faste dietter, detox, 30 days etc etc.. Blir dere mer lykkelige av disse diettene eller er det en liten kamp hver dag om å spise riktig, telle kalorier, måle mengde karbohydrater, finne passende oppskrifter? Hva med treningen, når man trener er det jo også viktig slik jeg ser det og variere mellom næringsgruppene og spise variert?!?

Og hva gjør treningen med dere? Er det vanskelig å komme i gang, trener dere regelmessig eller av og til? Er treningen lystbetont eller henger den over dere som en mørk sky..

Jeg selv går ikke på noe diett, jeg prøver å velge mer sunne karbohydrater, men utover dette lager jeg maten jeg spiser fra bunn, med masse grønnsaker og urter, varierte proteiner men er svak for gode sauser med fløte og smør. Jeg ønsker ikke å forandre på dette og vet at jeg nyter dette til det fulle så lenge jeg trener :) Kaker og desserter spiser jeg lite av da jeg aldri har vært noe stor fan av dette, mer glad i middag enn søtsaker, men er glad i litt sjokolade og snop- men blir ikke for mye av dette.

Andre med tanker om dette temaet? Hvordan balansere og hva funker best for dere og hvor mye tid går med på dette i løpet av en dag?

Ble mange spørsmål innimellom her og mulig et litt rotete innlegg, men dere forstår kanskje hvor jeg vil hen.. :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei,

Kjører "diett" selv, men det er mer permanent. Jeg vet ikke nok om lav-karbo, men kan ikke tro at det er bra for noen i det lange løp.

Selv så mikser jeg inn mye rart i mitt kosthold, men en vanlig dag ser vel slik ut:

08:00 - Havregryn smoothie /m jordbær, blåbær, mandelmelk, 1 spiseskje honning og tropicana juice. Moser alt nedi blendern og lar det stå til og hiver i meg flytende frokost, mest fordi det er et tidspress om morgenen. + Grønn te eller 0.5L vann.

11:00 Lunsj: Kyllingsalat eller Reker+blåskjell. + 0.5L vann

14: Snacks: 150-200g frukt (ser mye ut, men det er jo nesten bare vann).

17: Middag. Helst fisk/kjøtt/fugl + ris eller pasta litt avhening av hva+ grønn te eller vann.

19: Snacks: Gulrøtter eller hva jeg har tilgjengelig eller en smoothie. På dager jeg trener blir det gjerne en banan før og etter trening og 0.5L sjokomelk etter trening.

21:00 Aftens, gjerne egg eller noe proteinrikt og lite karbo.

Prøver også å drikke 3-4 kopper med grønnte /m honning. Samt å drikke 3-4L vann om dagen, og ja som et resultat så svetter jeg mye, men det er bra for da blir kroppen kvitt alle avfallsstoffer.

Prøver å spise mest mulig organisk og mest mulig "earth grown" mat, dvs at prosessert mat må unngås, for det er ikke bra spør du meg.

Det hjelper veldig å få inn litt honning for å fjerne sukker cravings, og det er veldig sunt selv om det er sukker og alt mulig så er det fra naturen og honning er bra for deg.

Jeg tror ikke på midlertidige dietter. Jeg tror på et fast balansert kosthold.

Jeg teller ikke kcal. Jeg spiser når jeg er sulten, men prøver å unngå å spise meg "full" om du skjønner hva jeg mener.

Blir jeg lykkelig? Dunno, føler meg bra veldig bra i hodet og kropp ved å gjøre det jeg gjør.

Endret av Charmander
Skrevet

Jeg fokuserer på å spise sunt og balansert, grønt og frukt, ikke for mye kjøtt, og å være fysisk aktiv.

Nekter meg ikke godteri når jeg føler for det, men overspiser ikke heller.

Ett sunt indre er det viktigste for min del, og gjør at jeg føler meg harmonisk.

Skrevet

Prøver å spise sunt og variert. Spiser 4 måltider for dag, spiser ikke i mellom måltidene.

Spiser lite brød, men spiser knekkebrød, fullkorn frokostblanding, speltlomper, fullkornspasta, ris og potet. Spiser en del kylling, fisk, karbonadedeig og skinke. Lager ofte eggerøre og passer alltid på å ha masse grønsaker på middagstallerken.

Unner meg nok litt for mye snop i helgene, så de to kiloene jeg helst ser at forsvinner, blir værende. Men går ikke opp i vekt i alle fall.

Prøver å trene tre ganger i uken, men blir som oftest bare to. Da er det kondisjon og styrke.

Når jeg har en dårlig periode med kosthold og trening så blir jeg i dårlig humør, føler meg tjukk og utilpass. Motsatt når jeg er flink med kosthold og trening. Så min psyke påvirkes absolutt av livsstilen min.

Er mer lykkelig når jeg er sunn og behandler kroppen min bra. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...