Gjest Riskjeks Skrevet 27. oktober 2013 #1 Skrevet 27. oktober 2013 Dette begrepet har nærmest blitt en farsott. Men det er helt feil. Det heter "rom" - ikke "rom-folk". Og det er ikke noe samlebegrep for en helt folkegruppe. Man kan bruke "rom" eller rett og slett "sigøyner" (som jeg ikke skjønner hvorfor plutselig er blitt så politisk ukorrekt). Les en forklaring i f.eks Store norske leksikon. http://snl.no/romfolk 1
Sapientia Skrevet 28. oktober 2013 #2 Skrevet 28. oktober 2013 når jeg leser romfolk så tenker jeg alltid på romvesner 3
Gjest Eurodice Skrevet 28. oktober 2013 #3 Skrevet 28. oktober 2013 Dette begrepet har nærmest blitt en farsott. Men det er helt feil. Det heter "rom" - ikke "rom-folk". Og det er ikke noe samlebegrep for en helt folkegruppe. Man kan bruke "rom" eller rett og slett "sigøyner" (som jeg ikke skjønner hvorfor plutselig er blitt så politisk ukorrekt). Les en forklaring i f.eks Store norske leksikon. http://snl.no/romfolk Jeg har heller aldri forstått hvorfor sigøyner liksom skulle være så upassende eller politisk ukorrekt. Det er jo det de er. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #4 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har heller aldri forstått hvorfor sigøyner liksom skulle være så upassende eller politisk ukorrekt. Det er jo det de er. Fordi de "ekte" sigøynere ikke liker det. ( ) Anonymous poster hash: 8ccc7...df3
Gjest Riskjeks Skrevet 28. oktober 2013 #5 Skrevet 28. oktober 2013 Fordi de "ekte" sigøynere ikke liker det. ( )Anonymous poster hash: 8ccc7...df3 Der tar du feil. De fleste synes det er en OK "samlebetegnelse", i motsetning til rom, som stort sett bare dekker øst-europeiske sigøynere, først og fremst fra Romania. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #6 Skrevet 28. oktober 2013 når jeg leser romfolk så tenker jeg alltid på romvesner Jeg også Jeg bruker "sigøynere", fordi det er det denne gruppen heter. Nordmenn er nordmenn, svensker er svensker, amerikanere er amerikanere, osv. Anonymous poster hash: 92d39...afc
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #7 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg måtte bare poste denne genialiteten som jeg fant på tegnebloggen.no Anonymous poster hash: 0e401...16c 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #9 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg trodde det het fantepakk jeg. Det sier pappa´n min og han har alltid rett! Sådetså! Anonymous poster hash: 6b24c...5be
Gjest RompeRusk Skrevet 30. oktober 2013 #10 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg også Jeg bruker "sigøynere", fordi det er det denne gruppen heter. Nordmenn er nordmenn, svensker er svensker, amerikanere er amerikanere, osv. Anonymous poster hash: 92d39...afc det blir vel ikke helt sammenlignbart, siden sigøynere ikke er tilknyttet et spesielt land 1
Gjest Riskjeks Skrevet 30. oktober 2013 #11 Skrevet 30. oktober 2013 det blir vel ikke helt sammenlignbart, siden sigøynere ikke er tilknyttet et spesielt land De er ikke tilknyttet noen stat, nei, men sigøyner er en bedre samlebetegnelse enn rom, fordi den favner flere grupper. Å bruke rom om alle blir som om man skulle kalt alle europeere for skandinaver - det ville stemt for noen, men langt fra alle. 1
Gjest RompeRusk Skrevet 30. oktober 2013 #12 Skrevet 30. oktober 2013 De er ikke tilknyttet noen stat, nei, men sigøyner er en bedre samlebetegnelse enn rom, fordi den favner flere grupper. Å bruke rom om alle blir som om man skulle kalt alle europeere for skandinaver - det ville stemt for noen, men langt fra alle. joda, forsåvidt enig i det. Men å sammenligne sigøynere med nordmenn og svensker blir ganske feil, siden nordmenn og svensker er knyttet opp mot et land, mens sigøynere er knyttet mot folkegruppe (som samer) var kun det jeg ville frem til, ikke at det er en mer/mindre dekkende beskrivelse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå