AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #1 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg har en sønn på 8 år. Han er en aktiv og glad gutt, men sliter på ett område. Han bæsjer på seg. Han klarer ikke holde seg, eller merker ikke at han må på do før det er for sent. Og han synes dette er ufattelig flaut, og er så redd for at det skal skje når han er på skolen. Han har vært utredet for dette, de fant ikke noe galt.. Han har hatt en lengre periode nå der han ikke har hatt uhell, men de siste 2ukene har det vært 3-4 uhell.. Han blir mutt og lei seg for dette. Man ser det går inn på han... Hva kan jeg gjøre for og hjelpe han? Er det noe mat vi kan prøve for og bedre magen? Anonymous poster hash: ffdda...038
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #2 Skrevet 27. oktober 2013 Er dette snakk om diare eller vanlig avføring? Og hvilke mat blir spist til vanlig?Anonymous poster hash: d4c43...7f2
Sugerøret Skrevet 27. oktober 2013 #3 Skrevet 27. oktober 2013 har lukkemuskelen blitt sjekket? Stod ikke helt hva legen har utført av tester Kan det være hard mage som gjør at han vegrer seg for å gå på do,holder seg til det blir diare og da ikke klarer å holde igjen?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #4 Skrevet 27. oktober 2013 Vanlig litt bløt avføring som regel.. Han kan vanskelig i matveien, men spiser stort sett det han får.. Brødskiver(grove), stort sett ost og kjøttpålegg på skivene. kjøtt og fisk til middag, poteter, pasta, de grønnsakene han liker.. Anonymous poster hash: ffdda...038
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #5 Skrevet 27. oktober 2013 kårky: det ble tatt mange tester, matallergier og slikt.. Om muskelen er testet vet jeg ikke, da det var far som hadde omsorgen da. Hatt møte med sykehuset om utredningen, men de sa ikke noe om muskelen. Han går ofte på do, men som regel tisser han bare. Noen ganger får han bæsjet som vanlig og da blir han superstolt.. Anonymous poster hash: ffdda...038
Sugerøret Skrevet 27. oktober 2013 #6 Skrevet 27. oktober 2013 Da ville jeg bedt om journal fra far eller lege.Slikt at du kan utelukke det.Hvis ikke,så kanskje få det testet. Han har ikke do skrekk?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #7 Skrevet 27. oktober 2013 Når jeg sier han må løpe på do, så hopper han i vei og sitter der med ett blad og leser en stund. Så doskrekk tror jeg ikke det er.. Har tenkt på å ta det til legen igjen. Sønnen min har sagt at han også vil det, men jeg lurer jo på om det er noe jeg kan gjøre for at det skal bli lettere for han frem til en evt ny runde med undersøkelser.. Anonymous poster hash: ffdda...038
minister-mio Skrevet 27. oktober 2013 #8 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg ville gått til legen igjen. Selvom de ikke fant noe galt første gangen. 1
La Guapa Skrevet 28. oktober 2013 #10 Skrevet 28. oktober 2013 sørg for tilgang på journalen og start på runde nummer to i helsevesnet. Ikke gi deg før de har funnet ut hva dette er. Det er ikke normalt og det er veldig sosialt hemmende for et barn å gjøre seg ut i en alder av 8 år. Det er klart dette har en årsak og den må de finne ut av ( om det også kan være noe psykisk) Ikke gi deg ! Lykke til. 1
siebaeo Skrevet 28. oktober 2013 #11 Skrevet 28. oktober 2013 En manuellterapeut sa en gang til meg at om barna mine fikk problemer med sengevæting (etter de er over bleiealderen så klart) burde vi gå til manuell terapeut (eller var det fysio/kiropraktor..?). Det kunne vist da være noe de kunne gjøre. Usikker på om det gjaldt både bæsjing og tissing.. Dette ble utrolig vagt! Jeg husker jo ikke detaljer, beklager Men det kan jo være en mulig ting å sjekke ut..
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #12 Skrevet 28. oktober 2013 Hvis du søker på enkoprese på nettet, så vil du finne en rekke beskrivelser på dette problemet. - Oftest hos gutter (fire ganger så mange, tror jeg) - Arvelige anlegg - Forsinket utvikling av tømmemekanismene - Kost/toalettvaner - For strenge/ikke konsekvente dovaner - Overgrep Kosthold og toalettrutiner viktig å kartlegge. Kartlegge evt. årsaksforhold. Snakke om dette, ikke ha for stort fokus på det. Forebygge obstipasjon som kan gi rifter og sår, og dermed ond sirkel. Min sønn hadde litt tendens til dette før skolestart, han hadde ikke tid til å gå på do pga at han "glemte seg bort i leken". Regelmessige toalettbesøk var viktig å innføre, og jeg klarte etterhvert å "lese" når han ville på do, og minne han på at han måtte gå dit. Gi seg tid på do, ikke være for travel. Det gikk over før skolestart, og var ikke noe stort problem. Anonymous poster hash: d0bf3...0e4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #13 Skrevet 28. oktober 2013 TS her.. Kan også nevne at sønnen min har adhd, og har jo derfor også problemer med konsentrasjonen.. Han glemmer lett, og kan drømme seg bort fra han fikk beskjed om å gå på do og til han er der. Men som regel går det bra. Arvelig sto det lengre opp her. Faren hadde visst litt av samme problemet da han var liten.. Kost og utførsel har jo sammenheng ja, derfor vi har lagt om kosten så det er mer grovt og fiber + biola og aktivia yoghurt..Lager mer mat fra grunnen av for og være sikker på hva han får i seg. Idag på hans eget ønske, ble det kjøpt inn bleier for de som tisser i søvne. Tenkte de kunne ihvertfall redde trusa hvis uhellet var ute. Han syntes de var stilige og tok på med en gang. Men vi ble enige om at det helst ikke skulle komme noe i den, men at han skulle prøve og komme seg på do.. Men tror vi skal ta en prat med legen og få en ny runde, for dette hemmer han veldig. Anonymous poster hash: ffdda...038
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #14 Skrevet 28. oktober 2013 Ikke la ham sitte og lese lenge når han sitter på do, det er ikke sunt. Anonymous poster hash: 759ec...be5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #15 Skrevet 30. oktober 2013 TS her.. Kan også nevne at sønnen min har adhd, og har jo derfor også problemer med konsentrasjonen.. Han glemmer lett, og kan drømme seg bort fra han fikk beskjed om å gå på do og til han er der. Men som regel går det bra. Arvelig sto det lengre opp her. Faren hadde visst litt av samme problemet da han var liten.. Kost og utførsel har jo sammenheng ja, derfor vi har lagt om kosten så det er mer grovt og fiber + biola og aktivia yoghurt..Lager mer mat fra grunnen av for og være sikker på hva han får i seg. Idag på hans eget ønske, ble det kjøpt inn bleier for de som tisser i søvne. Tenkte de kunne ihvertfall redde trusa hvis uhellet var ute. Han syntes de var stilige og tok på med en gang. Men vi ble enige om at det helst ikke skulle komme noe i den, men at han skulle prøve og komme seg på do.. Men tror vi skal ta en prat med legen og få en ny runde, for dette hemmer han veldig. Anonymous poster hash: ffdda...038 Har du snakket med lege/søkt på nettet om dette og om det kan ha noe med adhd å gjøre? For om jeg ikke tar feil, så mener jeg at jeg en gang leste noe om avføring hos barn med adhd. Anonymous poster hash: 619ab...a65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå