Gå til innhold

Stellematte

Sunshine

Anbefalte innlegg

Vi har hittil hatt en stellematte i plast men den har sprekt opp slik at innmaten tyter ut. Jeg ser at det er flest stellematter i impregnert stoff å få tak i, men hvordan er disse å vaske? Det blir ofte litt søl på stellematta så jeg er litt skeptisk til om man får de rene ved å tørke over. Den vi har i dag har vi lett kunne spritet og spylt i dusjen, de i stoff må man vel ta av og vaske i maskinen?

Hvilken har dere og hvordan synes du det fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukte bare et håndkle jeg bytta ut da det trengtes.

Anonymous poster hash: 6b032...ba0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig det høres ekkelt ut med stellematte uten avtagbart stoff. Mulig mine jenter har "lekket" over gjennomsnittet mye, men i starten har det kommet bæsj eller tiss på matten ved hvert bleieskift. :P

Vi har den fra ikea, og den blir brukt til barn nr 2 nå. Man får kjøpt frottétrekk til den som enkelt vaskes i vaskemaskinen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en fra BabyDan som funker heilt greit. Har som regel et håndkle over trekket, men det har skjedd glipper. Jeg har vasket trekket flere ganger i maskinen og det har gått helt fint inntil jeg vasket det på 60 grader ved et uhell. Det ble for varmt for den delen av trekket som går under puta (og er litt sånn plastikk-aktig). Så nå skulle jeg gjerne ha funnet en plass de selger trekk som passer til min pute...

Men egentlig er det litt rart at et trekk på en stellematte ikke skulle tåle mer enn 40 grader i vaskemaskinen. Sjansen for at det kommer avføring på trekket er tross alt rimelig stor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig uhygienisk å vaske en stellematte på 40 grader.

Vi har alltid håndkle på stellematten, men likevel har det blitt sølt på underlaget innimellom, for eksempel ved ekstreme bleier, eller at barnet tisser mens man fisker frem en ny bleie. De gangene har det vært veldig enkelt å sprite ned matten og spyle den i dusjen. Hvis man må vaske den i vaskemaskinen har man jo ingenting som beskytter madrassen mens man venter på at den skal vaskes og tørkes.

Endret av Sunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vaske med eddik iblant i tillegg til vaskepulver, så blir det nok ganske rent også ved 40 grader.

Anonymous poster hash: 69ef1...9bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er veldig uhygienisk å vaske en stellematte på 40 grader.

Vi har alltid håndkle på stellematten, men likevel har det blitt sølt på underlaget innimellom, for eksempel ved ekstreme bleier, eller at barnet tisser mens man fisker frem en ny bleie. De gangene har det vært veldig enkelt å sprite ned matten og spyle den i dusjen. Hvis man må vaske den i vaskemaskinen har man jo ingenting som beskytter madrassen mens man venter på at den skal vaskes og tørkes.

Vi har 4 trekk til stellematten vår. Mer enn mange nok ''ventetrekk'' med andre ord. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også den fra Ikea. Fornøyd med den, og har fire trekk som vaskes i maskin når de blir møkkete.

Liker også at man kan ta ut lufta i kantene så den kan brettes sammen og tas med på ferie uten å ta mye plass.

Anonymous poster hash: 7fad9...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde den fra Ikea. men den sprakk ganske fort og ble lefsete. Nå har vi en fra Barnas Hus som jeg egentlig liker godt, men vi får ikke vasket den godt nok synes jeg. Bruker håndkle over, men lillegutt tisser hver gang han får av bleia, så da hjelper det lite..

Anonymous poster hash: a3fb6...e8b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vaske med eddik iblant i tillegg til vaskepulver, så blir det nok ganske rent også ved 40 grader.

Eddik og 40 grader dreper ikke tarmbakterier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har den fra IKEA, fungerte godt til førstemann og skal bruke den igjen nå. Har flere frottetrekk til den, i tillegg til å legge et håndkle oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fra Ikea har vi på hytta, men den synes jeg er for liten og puslete til daglig bruk så den er uaktuell for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ei stellematte som jeg ikke husker helt hvor vi kjøpte, og oppå den bruker vi engangsunderlagene til libero + at vi legger dry wipes på strategiske områder i forkant av skift... ;) Så bytter vi ut ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Me har hatt stellematte med plasttrekk tidligare, overflaten har vore som voksduk/ regntøy. Den me har no ser ut som tekstil, trur den er teflonbehandla (som vannavvisande dukar). Vått trekker ikkje inn, og kan berre tørkast av. Skitt vaskar eg av som på andre flater, det blir ikkje flekker heller. Me har handkle oppå, men trekket er avtagbart og kan vaskast i maskin ( sikkert på 40). Det har ikkje vore nødvendig ennå.

I tillegg er denne matta litt ru i overflata ( som tekstil), så handkleet me har oppå ligg meir på plass.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprite stellematta?! Wow :overrasket: Skjønner at jeg har gått glipp av noe, all den tid jeg har vasket den med en vanlig vaskeklut.

Den har riktignok plasttrekk, da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den fra jysk med ugler på. Kosta rundt 200 kr, så synes det var greit jeg. Har tatt av trekket der og vaska det i maskinen. Samt vaska matta med klut. Har nok vært heldig og hatt lite ekstreme bleier.

Sprite matta gjorde vi bare på sykehuset, for å forhindre smitte. Har aldri gjort det i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eddik og 40 grader dreper ikke tarmbakterier....

Sikker? Jeg trodde eddik var desinfiserende, jeg. Derav at man anbefaler det til vask av dusj og toalett, rens av vaskemaskiner/rør osv? :vetikke:

Uansett så er ikke tarmbakterier innen samme familie særlig urovekkende sålenge man har normalt god hygiene på håndvask osv.

Siden jeg har nærmest bakteriefobi innbiller jeg meg at det ikke stemmer helt, men jeg mener at det faktisk ikke er slik i realiteten.

Dessuten kan man ofte vaske 40graders ting på 60 avogtil, om man bare aksepterer at det blir litt ekstra slitt.

Tar man eddik i tillegg kan jeg ikke tro at man skal ende opp syke som følge av bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en farmasøyt som anbefalte å ha sprit stående til det formålet, ellers hadde jeg nok ikke tenkt på det i det hele tatt. Stellematta blir som oftest bare vasket over med vanlig baderomsspray og klut, men etter store uhell får den seg en skikkelig vask.

Den største fordelen er at jeg ikke må ta av trekket og vaske det i maskinen. Det var det jeg var redd jeg måtte gjøre med de stoffvariantene, og etter å ha lest tilbakemeldingene går jeg nok for en ny i plast. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...