Gå til innhold

Styrketrening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Jeg er veldig gira på å bli sterkere og øke muskelmassen (har per dags dato muskelmasse på omtrent NULL :fnise:). Greia er at jeg har ikke så veeeeldig mye peiling. De har flere styrketreningsprogrammer på fitnessbloggen.no, og jeg tenker at jeg har lyst til å følge en av dem.

Greia er at jeg må melde meg inn i et treningssenter. Jeg ser at Elixia har et tilbud på fri trening ut året og 5 PT-timer til 1499,-. Jeg trenger en PT som kan vise meg f.eks. markløft og knebøy, men ellers vil jeg bare ha et program jeg følger og jobber med alene. Trenger ikke noen til å pushe meg, så lenge jeg vet hva jeg skal gjøre.

Spørsmålet mitt er om det er vits å betale 1499 og få de PT-timene, eller om jeg bare skal melde meg inn vanlig og benytte meg av de to PT-timene som følger med uansett? Og er det teit å ta med et allerede lagt styrketreningsprogram fra f.eks. fitnessbloggen, eller har PTer en greie om at de vil lage program til kundene sine selv?

Jeg er litt ny i denne jungelen, men vil bare komme i gang, og da trenger jeg noen som kan vise meg riktig teknikk! :)

Anonymous poster hash: 1f4a0...c51
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig lurt å få noen til å lære deg riktig teknikk. Du kan jo begynne med veiledningstimene som følger med, og se om du trenger å kjøpe timer etter det :) På enkelte sentre virker det som de er lite villige til å lære vekk teknikker og øvelser før de får betalt for det, men der jeg trener var veiledningstimen veldig lærerik og nyttig. Den ene timen holdt i massevis for meg. Selvfølgelig kreves det jo en del øving på teknikk utover veiledning, men det gikk helt fint for min del!

Skrevet

Det er veldig lurt å få noen til å lære deg riktig teknikk. Du kan jo begynne med veiledningstimene som følger med, og se om du trenger å kjøpe timer etter det :) På enkelte sentre virker det som de er lite villige til å lære vekk teknikker og øvelser før de får betalt for det, men der jeg trener var veiledningstimen veldig lærerik og nyttig. Den ene timen holdt i massevis for meg. Selvfølgelig kreves det jo en del øving på teknikk utover veiledning, men det gikk helt fint for min del!

Takk for tips!

Ja, jeg lurer på å bare melde meg inn og få hjelp de to PT-timene som er inkludert. Sikkert bra tilbud å bare betale 1499 og få 5 PT-timer, men har heller lyst å bruke de pengene på noe annet. Jeg er som du, ute etter å bli veileda og bli vist teknikk jeg kan øve videre på.

Hvilket treningssenter trener du på?

TS

Skrevet

Takk for tips!

Ja, jeg lurer på å bare melde meg inn og få hjelp de to PT-timene som er inkludert. Sikkert bra tilbud å bare betale 1499 og få 5 PT-timer, men har heller lyst å bruke de pengene på noe annet. Jeg er som du, ute etter å bli veileda og bli vist teknikk jeg kan øve videre på.

Hvilket treningssenter trener du på?

TS

Greit å spare penger der man kan. 1500 kr for 5 timer er en god deal - hvis du trenger det, da. Tenker det er greit å begynne med veiledning, og deretter se om du har behov for mer. Hvis du blir vist riktig teknikk klarer du nok helt fint å perfeksjonere den selv :)

Jeg trener på et lokalt senter. Trente på SATS før, og syns ikke de var like opptatt av å hjelpe der som de er på det lokale senteret. På veiledningstime på SATS viste han meg bare de forskjellige aparatene og sa at jeg måtte betale hvis han skulle vise meg øvelsene... På det lokale senteret var det grundig gjennomgang, og hun ga seg ikke før jeg gjorde det riktig. Så det er nok veldig variert rundt omkring.

Skrevet

Det er veldig lurt å få noen til å lære deg riktig teknikk.

Problemet er at mange PTer på sentre rundt omkring ikke har peiling og driver vranglære. Og for en nybegnner er det vanskelig å se forskjell på disse og på dem som faktisk har peiling.

Skrevet

Om du går for tilbudet om 5 PT-timer MÅ du være sikker på at du får en dyktig PT. Og hvis du selv ikke har snøring på styrketrening er det jo ikke lett for deg å vite...

På mitt senter har PT-ene lenge vært fullstendig talentløse på styrketrening, men folk fortsetter å betale i dyre dommer for å lære "teknikk" og få et "skreddersydd" program (yeah, right...). Nå i det siste har det heldigvis kommet to PT-er som er litt dyktige, hun ene har drevet med konkurranse og han andre virker ganske fjellstødig han også...

Sjekk ut hva PT-ene kan, hvor de har lært det de påstår de kan (har de for eksempel drevet med konkurranse, eller har de "bare" utdannelse å vise til?), og hva slags styrkeprogrammer de anbefaler. Jeg hadde stolt mer på en PT som roser 5x5 opp i skyene (men ikke ukritisk), enn en som skal pushe på deg et "skreddersydd" program som består av 15 ulike øvelser.

Skrevet

Om du går for tilbudet om 5 PT-timer MÅ du være sikker på at du får en dyktig PT. Og hvis du selv ikke har snøring på styrketrening er det jo ikke lett for deg å vite...

På mitt senter har PT-ene lenge vært fullstendig talentløse på styrketrening, men folk fortsetter å betale i dyre dommer for å lære "teknikk" og få et "skreddersydd" program (yeah, right...). Nå i det siste har det heldigvis kommet to PT-er som er litt dyktige, hun ene har drevet med konkurranse og han andre virker ganske fjellstødig han også...

Sjekk ut hva PT-ene kan, hvor de har lært det de påstår de kan (har de for eksempel drevet med konkurranse, eller har de "bare" utdannelse å vise til?), og hva slags styrkeprogrammer de anbefaler. Jeg hadde stolt mer på en PT som roser 5x5 opp i skyene (men ikke ukritisk), enn en som skal pushe på deg et "skreddersydd" program som består av 15 ulike øvelser.

Tusen hjertelig takk for svar! Jeg skal være litt kritisk i valget. Vil ikke at noen skal lære meg feil teknikk :-) Jeg vet jo sånn noenlunde hva jeg skal gjøre (sett en del videoer på riktig teknikk), men det er jo noe annet når man skal gjøre det selv. Da er det greit at noen med peiling ser på meg, og kan rette på ting. Kjipt hvis personen som ser på meg, ikke kan en dritt, og plutselig står jeg der med prolaps i ryggen :fnise:

Skrevet

Jeg har vurdert å heller melde meg inn i et litt mindre treningssenter, men der det er folk med litt mer peiling... men jeg vet ikke om jeg tør :fnise:

TS

Skrevet

Det beste alternativet for å få kvalifisert instruksjon er hvis det finnes en klubb innen idrettene styrkeløft eller vektløfting i nærheten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...