Gå til innhold

Begynne med friluftsliv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om denne ble plassert på rett plass, så flytt den gjerne om den ikke passer her.

Jeg har, som overskriften sier, lyst å begynne med friluftsliv. Jeg har lyst å gå lange turer, telte, fiske, pakke lurt, nyte naturen. På sommeren kunne jeg tenkt meg å gå hytte til hytte. Jeg har også en hund som jeg vil ha med meg.

Problemet er at jeg ikke kjenner noen som er friluftsinteresserte som kan lære fra seg slikt til meg.

Så det jeg lurer på er om det finnes gode bøker, blogger, artikler osv osv i nybegynner friluftsliv? Jeg trenger alt fra turtips til treningstips til utstyrstips.

Takk for hjelpen :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i akkurat samme situasjon som deg, så denne skal jeg følge med på! :)

Har du sjekket ut turistforeningen, og hva de evt har av organiserte nybegynnerturer, kurs eller slikt?

Anonymous poster hash: b9457...6cd
  • Liker 1
Skrevet

Jepp, meld deg inn i turistforeningen :) Ellers så finnes det jo masse kurs hvor du kan bli kjent med andre. Jeg var med på klatrekurs, og ble kjent med mange friluftstroll da.

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Jeg har ikke lest så mye "hvordan bli glad i friluftsliv-bøker" men jeg har vokst opp med fiskestang og turer helt fra jeg var liten, så kanskje jeg har noen tips..

Det viktigste er egentlig å komme seg ut. Om du biter over for mye med en gang så kan det bli en dårlig opplevelse. Jeg husker jeg tok med en kamerat på en tur jeg tenkte var relativt lett, men for ham ble det alt for mye. Ikke at det var slitsomt eller bratt eller for langt..rett og slett bare det at hele opplevelsen ble for ekstrem. Livet på loffen i skauen eller fjellet er ofte hektisk, kald, våt, slitsom og vond, og er man ukjent med hvordan en selv takler slike situasjoner så kan man fort bli redd, vil hjem, blir sur, lei osv.

Så mitt tips er å begynne i det små. Det er ganske mye man burde lære seg før man gir seg i kast med å vandre alene, eller få (uerfarne personer) i det enorme fjellet, eller de dype skoger. Man må lære seg kart og kompass, man må lære seg å slå opp telt raskt, man må lære seg basic førstehjelp, fyre opp bål, å lære seg gode teknikker for å skaffe fisk kan jo være lurt (selv om det er mest for rekreasjon..for nok mat må man ha med..kan ikke satse på at man får fisk, men som sikkerhet er det jo en trygghet å kunne fiske skikkelig). Man må vite endel om hva slags klær man burde bruke under visse forhold osv osv.

Mye av dette kan man lese seg fram til på nett, f.eks turistforeningens sider eller liknende. Men det absolutt beste er ved å prøve og feile. Andres erfaringer er ikke nødvendigvis alltid det beste. Ta med teltet og fiskestanga til et vann noen km inn i skogen..gjerne et sted som ikke er så populært, hvor man er alene. Bare det å sitte rundt bålet alene eller sammen med en venn og alt blir mørkt er en snål opplevelse første gangen. På slike turer lærer du deg å fyre opp bål..du får fisket litt, du lærer hva du skal gjøre når du blir våt, osv. Dessuten er ikke slike turer så slitsomme at du mister motet.

Man kan selvsagt pakke sekken og det rosa pannebåndet og rusle i godt oppgåtte stier i fjellet fra hytte til hytte, og for all del..det er trivelig det. Men det blir ikke helt det samme spør du meg. Heller en kveld rundt bålet med fiskestanga ved det lokale tjernet enn å trene fra hytte til hytte i kø og "sosiale" middager på hyttene på kvelden..Men man kan gjøre begge deler også selvsagt! Personlig mener jeg dog at friluftslivet og villmarksølelsen er det viktigste..det at man lærer seg å mestre det å ta valg som får en direkte konsekvens for deg selv. I det moderne samfunnet er det alltid noen andre som må ta konsekvensene. I skogen og på fjellet tar du konsekvensen med EN gang, selv.

• Liker 2
Skrevet

Oi, tusen takk for svar! Nå er kanskje det litt dum årstid å begynne på, men skal virkelig lese meg opp på relevant litteratur, og forberede meg mentalt. Jeg kan jo behynne med dagsturer med bål og fiskestang :)

Skrevet

Hei . Så bra , det er aldri for seint å oppdage friluftslivet og alle de positive effektene det har på kropp og skjel :) Finn deg noen å starte med, bruk hyttene til turistforeninga , eller hyttene til Statskog(www.inatur.no) nå om vintern , og telt om sommern, det er herlig ! Vet ikke hvor du bor men det er fantastisk mange fine steder i dette landet . Kanskje finner du noen turvenner på : www.aktivitetsvenner.no Lykke til !

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Oi, tusen takk for svar! Nå er kanskje det litt dum årstid å begynne på, men skal virkelig lese meg opp på relevant litteratur, og forberede meg mentalt. Jeg kan jo behynne med dagsturer med bål og fiskestang :)

Det er mye koselige ting man kan gjøre ute om høsten/vintern også..

På denne tiden er det topp å fiske f.eks, spesielt om du bor ved havet/fjorden. Mye bitevillig sjøørret på de grunne vikene og i sjærgårdene. Torsken begynner det å bli litt futt i og seien biter. På småvann og innsjøer er det alltid fiskeaktivitet, helt til isen legger seg..og selv da så er det liv i fisken. Kjøp deg et isborr og noen pilkestikker (dersom du bor ved en fjord hvor det legger seg is på saltvann, så kan det være bedre å kappe av en vanlig kraftig stang slik at det bare er en stangring igjen, og bare bruke den som en vanlig kort stang med snelle) og rigg deg til inne på et godt fiskevann med liggeunderlag, grankvister, kakao og sjokolade. Når kulda begynner å komme så finner du gamle tørrkvister og fyrer opp et koselig bål. Og så lenge det er kaldt og klart vær, så er det ingenting som er så fint som å sove utendørs under åpen himmel. Tips; Første gangene du gjør det, så gjør det nærme hjemme..følelsen er like magisk uansett. Viktigste er et SKIKKELIG bål! Og mye reservekvister. Masse granbar (ikke vær redd for å ta greiner fra trærne) til å ligge på. ta gjerne med noen skikkelige vedkubber hjemmefra også. Minst 20 cm med granbar under liggeunderlaget. Grav ut ei lita levegg, eller snekre en lite gapahuk med noe hyssing, råtne trær (ikke FOR råtne) og kvister.

Bare å prøve seg fram..det er veldig koselig å ligge utendørs på vinteren i mange minus og se på den stjerneklare himmelen. Alt for få har gjort det! Faktisk noe av det mest behagelige man kan gjøre, NÅR man får det til vel og merke. Må regne med noen bomturer hvor du fryser halvt i hjel muligens..og da er det greit at man fryser 50 meter inn i skauen bak huset og ikke på hardangervidda :)

Skrevet

Turistforeningen er et godt tips. Det varierer hvor mye aktiviteter de ulike lokallagene har, men her som jeg bor er det flere aktiviteter i måneden :)

Og som du sier, du kan jo begynne med korte dagsturer. Det finne ofte lokale turbøker: gå på bokhandelen der du bor! Der er det ofte fine turforslag. Jeg brukte en slik da jeg flyttet til et nytt sted for jeg visste liksom ikke helt hvor jeg skulle begynne. Har fortsatt mye glede av de bøkene..

Er du jakt eller fiskeinteressert har nok Norges Jeger- og Fiskerforbund flere aktuelle kurs..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...