Gå til innhold

Kontrastvæske eggledere. Plager i ettertid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var til kontrastvæskeundersøkelse av egglederne for noen uker siden og jeg er kjempeplaget nå i ettertid. Har vært sykemeldt i snart 5 uker, og sliter med å gjøre helt vanlige ting. Er det vanlig? Legene finner ingenting feil..

Anonymous poster hash: 14590...4e9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke vært på det samme, men var på laparoskopo hvor de også sprøytet inn en blå væske. Jeg hadde plager i lang tid. Jeg kunne gå korte turer etter 4 uker, men det var fortsatt kjempevondt. I mitt tilfelle mente de det skyldtes endometriose. Vet ikke om du har det og at det kanskje kan være årsaken?

Håper du blir bedre snart!

Skrevet

Jeg har vært på den undersøkelsen, som var siste dag før juleferien min startet i fjor.

Fikk skikkelige menssmerter etter undersøkelsen, men ble ikke sengeliggende.

Tok det imidlertid med ro i dagene etter, og hadde ingen smerter utover vanlig mensmurring.

Det høres ekstremt ut de smertene du har, så jeg synes du skal følge opp dette hos legen.

God bedring!

Skrevet

TS her. Det ser ut som det kanskje blir lapraskopi for å se om de kan se hva som er feil...Jeg er livredd narkose, og livredd for at noen skal skjære i meg :-(

Skrevet

TS her. Det ser ut som det kanskje blir lapraskopi for å se om de kan se hva som er feil...Jeg er livredd narkose, og livredd for at noen skal skjære i meg :-(

Jeg forstår at du syns det er ekkelt, men jeg kan love deg at du ikke merker noen ting og at det går helt fint. Det kan være ømt og vondt etterpå, men ikke pga sting eller narkosen. Det går veldig bra skal du se.

Skrevet

Skjønner den. Det er ikke så mye de skjærer ved lapraskopi, jeg har hatt det for og sjekke som du skal. Normalt og være nervøs . De aller aller flester gruer seg til narkose og operasjon. Du skal få info før de gjør dette. Det verste ved inngrepet er når luften skal ut igjen, kan få skikkelig mageknip et par dager og etter det pleier de fleste og være ok igjen. Jeg var borte fra jobb 3 dager, fikk sykmelding. Ingen kan se arrene heller lenger. Det går kjempefint :)

Anonymous poster hash: 08826...56b

Skrevet

Høres veldig merkelig ut, jeg hadde samme undersøkelse og var på jobb igjen neste dag (fordi det var så sent på dagen da undersøkelsen var ferdig).

Hva slags plager er det du har? Håper legene finner ut av dette så fort som mulig :klem:

Anonymous poster hash: 457ba...503

Skrevet

TS.

Jeg har smerter i buken. Kjennes ut som når jeg hadde indre blødninger for ett par år siden, bare litt mildere. Gjør vondt når jeg hoster, nyser, stresser og beveger meg.... :-(

Skrevet

WÆH, skal til en slik undersøkelse om 3 uker. Gruer meg etter å ha lest dette.

Hvordan gjøres undersøkelsen? Går de inn "samme vei" som ved en GU?

Skrevet

Er ikke den kontrastvæsken en form for gift? Isåfall er det ikke det minste rart om du ble dårlig.

Anonymous poster hash: 17f7a...4f9
Skrevet

Kontrastvæsken er helt ufarlig. Saltvannsoppløsning eller noe sånt..

Skrevet

Ja, jeg fikk forklart at det er saltvannsoppløsning de setter inn, så helt ufarlig.

• 1 måned senere...
Skrevet

Uææ, skal til denne undersøkelsen imorgen. Var ferdig med TR igår.

Gruer meg fryktelig fryktelig mye!!

Skrevet

Det går sikkert fint :-) jeg var uheldig og fikk en infeksjon. Skulle egentlig til lap idag, men jeg feiga ut.

Lykke til :-)

TS

Skrevet (endret)

Håper det går fort, og at det ikke gjør vondt.

Synes hele greia er ubehagelig, også tanken på at jeg kanskje får en "dom" imorgen. På om jeg faktisk kan klare å bli gravid selv, eller om jeg er HELT avhengig av helsevesenet og den lange ventetida de har.

Så, du måtte videre til lap på grunn av at de ikke fant noe feil på den kontrastundersøkelsen?

Feiga du ut pga narkosen og hele pakka? Klem til deg :)

Endret av Prøver25
Skrevet

Hvordan gikk det?

Jeg måtte til lap fordi de enda ikke har funnet grunnen til at vi ikke klarer å bli gravid selv. De mistenker endometriose, dessuten mente gyn på sykehuset at jeg hadde tette eggledere. Men jeg var til spesialister i trheim, og de mente de var åpne og fine..

Jeg feiga ut av flere grunner. 1. I grunnen en unødvendig operasjon

2. Livredd for smerter

3. Livredd for narkose

4. Livredd for sprøyter

Jeg er nå overbevisy om at vi skal klare dette selv så jeg kan dra på sykehuset og le gyn opp i ansiktet. Hun har hele tiden vært frekk og nektet å henvise meg til div. Ment at jeg ikke burde få barn...

TS

Skrevet

ok, krysser fingrene for at dere får dette til selv!! :) Er helt forferdelig å oppleve dårlig behandling i helsevesenet.

Jeg synes undersøkelsen var HELT jævlig. Jeg gråt en stund under undersøkelsen fordi det gjorde så vondt.. Siden livmora mi var så trang måtte hun ty til "kuletang", og da sa jeg STOPP for det var så jævlig vondt. Hun måtte inn og sette bedøvelse i livmora før hun kom seg inn med kateteret. Jeg er nok en av de som har vært UHELDIG, noen sier jo denne undersøkelsen er "ingenting".

Undersøkelsen viste at den ene egglederen var tett. Den andre viste passasje, men usikkert hvor "lett passasje" den hadde. Lege snakket i bakgrunnen om å henvise til lap, MEN heldigvis (synes jeg) så henviste de meg heller direkte til IVF, siden de ikke kunne gjøre noe mer inni meg dersom de tok lap annet enn å se et mer tydelig bilde av hvordan egglederne hadde det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...