Gå til innhold

Hjemme med sykt barn- regler. Kalenderår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Er fersk i gamet med barnehagebarn, og prøver å sette meg inn i reglene som gjelder hvis barnet er sykt.

Ser det står at man har rett på 10 dager per kalenderår. Vil det si at når jeg er hjemme nå før nyttår (barnet startet i bhg for en uke siden og er selvsagt sykt nå), så begynner man uansett å telle på nytt fra 1.januar?

Hva hvis man skifter jobb iløpet av året? Har ikke det noe å si? Er det NAV som betaler ut dette?

Og: går det an med halve dager uten å bruke en hel dag av de 10?

F.eks hvis det passer best for meg og mannen min å dele opp dagen, slik at vi jobber/er hjemme halve dagen hver? Eller bruker man opp en hel dag hver da?

Ble mange spørsmål her. Synes det er vanskelig å finne svar på nettet, og får ikke pratet skikkelig med arbeidsgiveren min før på fredag.

Blir veldig glad om noen har svar på et eller flere av spørsmålene mine :)

Anonymous poster hash: 3a52d...e13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har 10 dager hver pr kalenderår. Så du kan bruke de 10 dagene resten av dette året og få nye 10 fra 1 januar.

Jobbskifte har ingenting å si, det er NAV som betaler.

Halve dager må du avtale med sjefen din, noen arbeidsplasser kan man ha halve dager, andre ikke.

Anonymous poster hash: 6d9de...ec7
Skrevet

Litt off topic, men er det pr kalenderår for egen sykdom med egenmeldingsdagene? Begynner man på nytt hver 1.1.XX?

Anonymous poster hash: 54d7a...f5b
Skrevet

Heisann

Er fersk i gamet med barnehagebarn, og prøver å sette meg inn i reglene som gjelder hvis barnet er sykt.

Ser det står at man har rett på 10 dager per kalenderår. Vil det si at når jeg er hjemme nå før nyttår (barnet startet i bhg for en uke siden og er selvsagt sykt nå), så begynner man uansett å telle på nytt fra 1.januar?

Hva hvis man skifter jobb iløpet av året? Har ikke det noe å si? Er det NAV som betaler ut dette?

Og: går det an med halve dager uten å bruke en hel dag av de 10?

F.eks hvis det passer best for meg og mannen min å dele opp dagen, slik at vi jobber/er hjemme halve dagen hver? Eller bruker man opp en hel dag hver da?

Ble mange spørsmål her. Synes det er vanskelig å finne svar på nettet, og får ikke pratet skikkelig med arbeidsgiveren min før på fredag.

Blir veldig glad om noen har svar på et eller flere av spørsmålene mine :)

Anonymous poster hash: 3a52d...e13

Dere har 10 dager hver. Du 10 dager og pappan 10 dager. Kan heller ikke overføres til deg.

Det er kalenderår. Det starter på 0 igjenn 1.januar.

Skrevet

Litt off topic, men er det pr kalenderår for egen sykdom med egenmeldingsdagene? Begynner man på nytt hver 1.1.XX?

Anonymous poster hash: 54d7a...f5b

Nei der er det fra den dato 1. egenmelding begynte, og begynner på nytt når det har gått et år. Så der er det ikke kalenderår. Var sånn før hvis ikke reglene er forandret.

• Liker 3
Skrevet

Hei.

Arbeidsgiver betaler de 10 dagene. Ikke NAV.

Man kan ikke ha halve dager, og det går på kalenderåret.

• Liker 1
Skrevet

Dere har 10 dager hver pr kalenderår. Så du kan bruke de 10 dagene resten av dette året og få nye 10 fra 1 januar.Jobbskifte har ingenting å si, det er NAV som betaler. Halve dager må du avtale med sjefen din, noen arbeidsplasser kan man ha halve dager, andre ikke. Anonymous poster hash: 6d9de...ec7

Nei og nei.

Dessuten er det svært selvmotsigende å si at NAV betaler og likevel er det opp til jobben og gi halve dager....

Det er synd å gi råd når det er regelrett feil!

At arbeidsgiver gir en halv dag betyr ikke at man har en halv dag "tilgode". Det er til det beste for begge parter at man får jobbet det an kan den dager.

Arbeidsgiver betaler jo lønn uansett.

Dersom man har utvidede omsorgsdager dekker NAV fra dag 11.

Skrevet

Hei.

Arbeidsgiver betaler de 10 dagene. Ikke NAV.

Man kan ikke ha halve dager, og det går på kalenderåret.

Det er vel opp til arbeidsplassen om man kan ha halve dager. På min jobb kan vi det .

Vi oppfordres til halve dager :)

Anonymous poster hash: 682ff...e11

Skrevet

Der jeg har jobbet har spm regel arbeidsgiver vært veldig positiv for halve dager (der foreldrene deler) uten at det teller som en dag. Man jobber rett og slett inn de timene man er borte eller blir trukket i lønn. Men dette kommer an på yrke/jobb/arbeidsgiver. Hos oss hadde vi ofte messer og andre ting som kom i tillegg til normal arbeidstid, så det gikk som regel opp i opp etter hvert. Arbeidsgiver var egentlig ganske glad for å slippe unna masse overtidsbetaling eller lengre perioder med avspasering tror jeg.

Skrevet

Det er vel opp til arbeidsplassen om man kan ha halve dager. På min jobb kan vi det .Vi oppfordres til halve dager :)Anonymous poster hash: 682ff...e11

Dette svarte jeg da utfyllende på tidligere :)

Arbeidsgiver kan tillate hva som helst her. De kan gi deg 40 dager også om de vil...

Du må se sammenhengen over.

Skrevet

Regelen etter arbeidsmiljøloven er vel hovedspørsmålet.

Skrevet

Der jeg har jobbet har spm regel arbeidsgiver vært veldig positiv for halve dager (der foreldrene deler) uten at det teller som en dag. Man jobber rett og slett inn de timene man er borte eller blir trukket i lønn. Men dette kommer an på yrke/jobb/arbeidsgiver. Hos oss hadde vi ofte messer og andre ting som kom i tillegg til normal arbeidstid, så det gikk som regel opp i opp etter hvert. Arbeidsgiver var egentlig ganske glad for å slippe unna masse overtidsbetaling eller lengre perioder med avspasering tror jeg.

Det er klart det er gunstigere for arbeidsgiver at man jobber 4 timer fremfor 0. De betaler jo for 7.5 uansett:)

Skrevet

Det er klart det er gunstigere for arbeidsgiver at man jobber 4 timer fremfor 0. De betaler jo for 7.5 uansett:)

Ja, men arbeidsgiveren lar også de 10 dagene stå disponible. Det er ikke allltid halve dager er mulig. Men vil tro de fleste som er i jobb ønsker å få unna det som er jobben dems også. Så det blir litt vinn-vinn

Skrevet (endret)

Ja, men arbeidsgiveren lar også de 10 dagene stå disponible. Det er ikke allltid halve dager er mulig. Men vil tro de fleste som er i jobb ønsker å få unna det som er jobben dems også. Så det blir litt vinn-vinn

Ja, det er det jeg mener. Man får fri en halv dag. Det er jo lovpålagt med 10 hele dager, selv om du tar en halv dag.

EDIT.

Altså: arbeidsgiver har m.a.o ikke lov å regne en halv dag som syk barn dag. Da må de kalle det velferdsperm, fri m lønn eller noe annet.

Endret av Rotemor
Skrevet

Ah.. men det jeg mente var at hos oss fikk som regel den med sykt barn avspasere den halve dagen, uten at det teller mot the 10 dagene. Evt fikk de ta hjemmekontor om det passet bedre. Begge parter var som regel interessert i å få jobben gjort til normal lønn/timer. Derfor hadde de fortsatt de 10 dagene til gode. De halve dagene (mer eller mindre) ble ikke regnet som annet enn avspasering.

Skrevet

Ah.. men det jeg mente var at hos oss fikk som regel den med sykt barn avspasere den halve dagen, uten at det teller mot the 10 dagene. Evt fikk de ta hjemmekontor om det passet bedre. Begge parter var som regel interessert i å få jobben gjort til normal lønn/timer. Derfor hadde de fortsatt de 10 dagene til gode. De halve dagene (mer eller mindre) ble ikke regnet som annet enn avspasering.

Fortsatt det samme som jeg skriver :)

Arbeidsgiver har ikke lov å regne det som sykt barn dag.

Møtt på jobb er møtt på jobb..

Jeg tar hjemmekontor og jobber kanskje 4-5 timer. Skriver da vanlig arbeidsdag på 7.5 fordi det er mest rett. Alternativet ville jo vært 0 timer (som også kan skje)

Skrevet

Skjønner... men arbeidsgiver risikerer jo fortsatt at den som jobber tar ut de 10 dagene. Særlig når barna er små.. eller om partneren har en jobb som er vanskeligere å komme fra. Uansett finnes det som regel en løsning på slike ting som alle parter tjener på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...