AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #1 Skrevet 27. oktober 2013 Fikk nettopp vite at vi i år skal feire jul hjemme, så det blir kun meg, min mor, min far og lillesøster. Jeg er 17 år, så har jo ikke akkurat så mye jeg skulle ha sagt heller. Men for meg er jul å feire med hele familien! I alle år har det vært slik at vi feirer enten hos familien på mamma sin side eller med familien på pappa sin side. Slik blir det altså ikke i år. Åå, synes det er så trist! Er ikke jul uten at hele familien samles! Grunnen er at vi har vært andre steder enn hjemme de siste årene. Mamma synes det er slitsomt å reise så mye, og vil derfor være hjemme. Hvorfor kan ikke noen komme til oss? Tanten min liker ikke å være med familien virker det som, hun vil bare være hjemme. Vil hun det, får hun viljen sin. Dermed blir det til at mine foreldre må styre med alt om familien skal samles, og det forstår jeg jo blir slitsomt.. Og jeg som hadde gledet meg såå mye til jul! Jeg lurer ihvertfall på om dere feirer jul med hele familien, eller om dere liker best å være kun den helt nærmeste familien/få personer? Anonymous poster hash: 8ad1d...56b
Alice123 Skrevet 27. oktober 2013 #2 Skrevet 27. oktober 2013 Når du blir voksen og får passende bolig, kan du arrangere jul med hele storfamilien om du ønsker. Jeg skal arrangere jul for 15 gærninger i år. Du kan få det sirkuset av meg. 4
Gjest HappyWaffle Skrevet 27. oktober 2013 #3 Skrevet 27. oktober 2013 skjønner deg godt. jeg å er vant til å feire med tanter, søskenbarn, bestefar, bestemor og mamma. kan dere ikke lage en avtale med at dere besøker noen i romjula da?
Lila Skrevet 27. oktober 2013 #4 Skrevet 27. oktober 2013 Forstår at du blir skuffet når det ikke blir sånn som du ønsker, men jul med bare den nærmeste familien kan være koselig det også. Det blir litt hva du gjør det til, så prøv å se positivt på det og gjør det beste ut av situasjonen Kanskje dere kan feire jul med hele familien igjen neste år? For å svare på spørsmålet ditt - jeg liker begge deler. Det er veldig kjekt når alle er samlet, men noen ganger syns jeg det er fint med litt roligere feiring med bare de nærmeste. Som sagt, det blir hva man gjør det til. Du får nok en fin jul skal du se!
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #5 Skrevet 27. oktober 2013 Forstår at du blir skuffet når det ikke blir sånn som du ønsker, men jul med bare den nærmeste familien kan være koselig det også. Det blir litt hva du gjør det til, så prøv å se positivt på det og gjør det beste ut av situasjonen Kanskje dere kan feire jul med hele familien igjen neste år? For å svare på spørsmålet ditt - jeg liker begge deler. Det er veldig kjekt når alle er samlet, men noen ganger syns jeg det er fint med litt roligere feiring med bare de nærmeste. Som sagt, det blir hva man gjør det til. Du får nok en fin jul skal du se! Ja, skal såklart prøve å få en så fin jul som mulig uansett! Ser jo at det egentlig bare er et luksusproblem, vi burde vel være glad så lenge vi har noen å feire julen med:-) Får håpe det blir større samling neste år, ja! Og til marihøna: bor 5 timer vekke fra dem, så det er jo litt kjipt.. men får se hvordan det blir:) Anonymous poster hash: 8ad1d...56b
Brunhilde Skrevet 27. oktober 2013 #6 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg misunner deg litt, jeg. Tenk så hyggelig dere kan ha det sammen. Ikke noe stress og mas. Dere kan spise godt, kose dere med gaveåpning, spise kake og godsaker utover kvelden. Legge dere når dere vil og ha en deilig første juledag sammen med hverandre. Jeg elsker stille juler - men nå er jeg generasjonen godt over deg, så jeg forstår at det føles uvant for deg å skulle feire på en annen måte enn du er vant til. Kanskje dere kan benytte anledningen til å lage deres helt egne tradisjon, det kan bli veldig koselig selv om dere ikke er mange. Hekse til deg. 2
Gjest Wei Wei Skrevet 27. oktober 2013 #7 Skrevet 27. oktober 2013 Men siden du er ganske voksen, så kan du snakke med mamma en gang til og forklare at du kan hjelpe til mye med organisering, innkjøp, rydding og matlaging. Så kanskje hun blie med på det hvis ikke alt faller på hennes og pappa sine skuldre?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #8 Skrevet 27. oktober 2013 Vi skal også feire jul med liten familie år. Meg, mannen, barnet, og 1 annet familiemedlem som kommer etter jobb. For min del er det ærlig talt en lettelse å slippe å være hos svigers som er alternativet i år, men dette familiemedlemmet hadde måttet feire julekvelden alene om h*n ikke fikk være hos oss. Og det går jo ikke an. Dette familiemedlemmet er da i min familie. Må legge til at dette familiemedlemmet selv har spurt om å få være hos oss siden h*n selvsagt ikke ønsker å tilbringe julekvelden alene. Anonymous poster hash: 80d91...86d
Amarinda Skrevet 27. oktober 2013 #9 Skrevet 27. oktober 2013 Sånn er jeg vokst opp med å ha det. Vi har brukt hele jula til å være med storfamilien, men på julaften har det bare vært meg og mine foreldre og søsken. Prøv å nyt kvelden som det den er og se om du likevel kan få hilst og vært med resten av familien i romjula. Jula kan være stressende og det er så mye forventninger og tradisjoner, men prøv dette i år og se hvordan det går
QueenAwesome Skrevet 27. oktober 2013 #10 Skrevet 27. oktober 2013 Kjenner meg igjen i dette, første jul med liten familie i år, 4 stykker, akkurat som dere, men egentlig så gleder jeg meg. Er selvfølgelig trist å ikke se familien, men deilig å bare være de nærmeste også, spesielt på julekvelden
Miss moneypenny Skrevet 27. oktober 2013 #11 Skrevet 27. oktober 2013 Da jeg var på din alder syntes jeg det var trist å være få, jeg savnet resten av familien. Nå har jeg mann, to barn, og svigerfamilien, som kommer i tillegg til min egen familie. Ifjor var vi 13, og jeg var totalt utslitt etterpå
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #12 Skrevet 27. oktober 2013 Tusen takk for alle svar! Til Wei Wei, så er det såklart en mulighet, men det blir litt vanskelig når noen i familien egentlig ikke har så lyst å feire med oss andre. :/ Men men, alle dere her virker veldig positive til det, så det blir nok en fin jul uansett:-) Og om det likevel kanskje ikke blir heelt som jeg håpet dette året, skal det nok ikke bli sånn hvert eneste år! Anonymous poster hash: 8ad1d...56b 1
Hecubaa Skrevet 29. oktober 2013 #13 Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Jeg har det helt omvendt! Hos oss har vi alltid feiret bare mamma, pappa, min søster og meg og det er den optimale julefeiringen for min del. Jeg husker ett år vi feiret med tanter, onkler og noen søskenbarn og det syns jeg bare var stress og mas.. Jeg liker at det kun er de ALLER nærmeste Endret 29. oktober 2013 av Hecubaa 1
Ymra Skrevet 1. november 2013 #14 Skrevet 1. november 2013 Forstår deg veldig godt! Hele barndommen drømte jeg om stor julefeiring - søskenbarn, tanter og onkler på alle kanter. Men det meste jeg feieret med var besteforeldre på begge sider, i tillegg til den nærmeste familien. De siste årene har det bare vært meg, søskene mine og foreldrene våre. Men de par siste årene har jeg virkelig begynt å sette pris på det! En liten feiring kan være helt topp. - Vi stresser ikke med noe og har ingenting vi må rekke, spiser middag når vi er klare og har lyst til det. Er ikke alt på plass lille julaften gjør det ikke noen verdens ting. Vi får tid til å en tur i blåtimen og til å tenne lys på graven til besteforeldrene mine. Vi bruker liten tid på gavene(nå har jeg kanskje under snittet sans for masse julegaver).... Jeg får i alle fall ordentelig god julero i hjertet!
Gjest Skrevet 1. november 2013 #15 Skrevet 1. november 2013 Jeg er kun vant til foreldre og søsken, og bestemor annenhvert år når hun levde. Feiret med eksen et år, familie, stefamilie, søsken, kusiner og tanter/onkler. Det var jo et uvinnelig mas! Tok jo nesten fire timer å pakke opp alle gavene og ble bare rot med middagen!
Gjest Funky Punk Skrevet 1. november 2013 #16 Skrevet 1. november 2013 Finn gledene ved en liten julefeiring Er oppvokst med store feiringer, med masse kaos, stress, høyt lydnivå osv. Og det var koselig det altså, men nå så setter jeg veldig pris på roligere feiringer. Bare meg og mannen min. Vi har dog mulighet til å reise til familie, men velger å være hjemme på selve dagen. Ikke noe stress, slappe av i sofaen til langt på dag og ta ting i vårt eget tempo.
Freaky Fly Skrevet 1. november 2013 #17 Skrevet 1. november 2013 Jeg er også som mange her vant til få mennesker - foreldre, søsken og bestemor. Synes det er utrolig koselig at vi er kun de nærmeste, veldig avslappa stemning og skikkelig julekos. Deilig å kunne hoppe i pysjbuksa og koseklær litt utpå kvelden, uten at det er en stiv stemning - men rett og slett bare gaveåpning, godterispising, sofakos og tv så lenge vi gidder
Arkana Skrevet 1. november 2013 #18 Skrevet 1. november 2013 Jeg er vant til jul med bare mamma, pappa og broren min, så jeg liker det best slik. Hverken jeg eller mannen er vant til feiring med andre enn nærmeste familie, men mens min nærmeste familie er veldig liten har han to brødre som begge er samboer/gift og har hhv to og tre barn. Da blir det fort ganske mange likevel. Det er hyggelig, men også litt stress og ikke egentlig 100% avslappende for min del. Jeg synes det er koseligst når vi ikke er så mange til jul. Siden vi fikk barn har vi feiret i eget hus og sagt at familiene våre er velkomne når de måtte ønske. I praksis har det betydd at vi alle år unntatt ett har feiret oss + mamma og broren min (pappa er død), og jeg synes det er helt perfekt.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2013 #19 Skrevet 1. november 2013 Man kan jo snu litt på det og tenke at sålenge det er fin og god stemning når man feirer, så er det en fin jul Veldig mange er jo alene i julen, eller skal feire med familier som har oppriktige problemer hvor hele jula blir en ufattelig trist affære man bare ønsker seg bort fra. Så du er jo kjempeheldig Anonymous poster hash: bc8d4...578
AnonymBruker Skrevet 2. november 2013 #20 Skrevet 2. november 2013 Jeg elsker flest mulig til julefeiring, det er sånn jeg er oppvokst. Men de siste årene har det blitt til at vi bare er nærmeste familie, alt fra seks voksne og et barn til rundt ti stykker. Jeg synes egentlig det er like koselig å være få, selvom det var skikkelig rart den gangen det bare var meg, søstra mi og foreldrene mine for første gang. Anonymous poster hash: 8e783...7dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå