AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #1 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg har etter lange tider endelig funnet ut at sukker er det store synderen for magen min. Blir veldig dårlig i magen når jeg spiser ting med sukker, og til og med i små mengder. Trenger ikke være typisk søte ting, godteri etc, men et pålegg som har tilsatt sukker, hva som helst. Magen slår seg helt vrang, blir oppblåst, hard/treg, men løs avføring når det først kommer litt osv. Sånn er den i et par dager før det stabiliserer seg igjen. Grunnen til at jeg er så bombesikker på at sukkeret er synderen er at jeg alltid har slitt med diverse difuse plager (blant annet som nevnt over) og Etter å ha eliminert mye annet i kosten, som f.eks gluten og gjær så ble ting betydelig bedre, men fortsatt slet jeg med diffuse plager. Reagerte fortsatt på noen typer mat som ikke inneholdt gluten, og klarte ikke finne noen fellesnevner for hva det var jeg reagerte på i disse matvarene. Men litt etter litt så merket jeg jo at det ble mye verre når jeg spiste typisk søte ting (godteri osv), og kuttet derfor det i første omgang. Men til tross for et veldig sunt og balansert kosthold uten godteri, snacks, kaker så ble det selvsagt mye bedre, men likevel var fortsatt plagene der i uregelmessig og uten at jeg så noen klar link. Jeg hadde fortsatt ikke skjønt og vært bevisst på at så mye vanlig mat (som også anses som sunn!!) er tilsatt sukker, men av litt andre grunner (blant annet håp om vektnedgang og sånn) bestemte jeg meg for å prøve å kutte absolutt all mat som inneholder tilsatt sukker. (Siden jeg ikke spiser gluten og bakst og sånn) så er jo kostholdet mitt forholdsvis lavkarbo uansett, men jeg bestemte meg nå for å kutte tilsatt sukker. Og for en effekt. Alle mine plager forsvant. Pms forsvant (som har vært så ille at jeg nesten ikke har orka mer generelt), huden har blitt fin, har en mye mer stabil psykisk tilstand, mye mer rolig, magen fungerer, og ikke minst; centimeterne begynte endelig å slippe taket, til tross for at jeg lenge har spist veldig sunt. Apetitten fungerer og i det hele tatt. Det ble en enorm vekkelse for meg at til og med så små mengder sukker som jeg har fått i meg (det blir jo kanskje likevel større mengder enn man tror når nesten all vanlig mat er tilsatt sukker), har gitt meg så mange problemer. Nå teller jeg ikke kalorier, spiser masse, men likevel slipper kg og cm taket. Men det var egentlig ikke det jeg skulle snakk om nå, greia er jo da at når jeg lever såpass strengt sukkerfritt, så merker jeg det veldig godt de få gangene jeg får i meg noe som inneholder sukker. Spesielt på magen, men også på psyken. Det jeg da lurer på, er om noen har kunnskap om dette, eller sitter på noen kilder til å lære mer om dette? Hvorfor kan man bli dårlig i magen? Og hvorfor påvirker det psyken og vekta så mye selv i SMÅ mengder? Jeg syns det er kjempeinteressant. Anonymous poster hash: df08f...c61 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #2 Skrevet 28. oktober 2013 Kan det være FODMAP du tåler dårlig kanskje? Anonymous poster hash: 5f31d...e8d 2
pusen78 Skrevet 28. oktober 2013 #3 Skrevet 28. oktober 2013 Sukker er sterkere en kokain hadde jeg lest.nNarkomane forskningsmus sprang heller til sukkeret enn til narkotika. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #4 Skrevet 28. oktober 2013 Kan det være FODMAP du tåler dårlig kanskje?Anonymous poster hash: 5f31d...e8d Er helt overbevist om at det er sukker som er problemet. Grønnsaker frukt osv er ikke noe probl. Som et tilfeldig eksempel kan jeg ta taco. Ble uggen av det (ikke lefser men skjell) helt til jeg slutta å bruke krydderet og krydret selv istedet. Oppdaget etterhvert at det er jo sukker i den blandingen. Dette er bare ett av utallige lignende eksempler. Går også helt fint med sukkerfri sjokolade. Anonymous poster hash: df08f...c61 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #5 Skrevet 28. oktober 2013 http://www.marksdailyapple.com/sugar-suppresses-immune-system/#axzz2j1hOu4HNAnonymous poster hash: 68ebb...12b 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #6 Skrevet 28. oktober 2013 http://www.marksdailyapple.com/sugar-suppresses-immune-system/#axzz2j1hOu4HNAnonymous poster hash: 68ebb...12b Interessant! Har ikke lest alt, men skummet gjennom og så noe om immunforsvar. Dette er også en av de markante forbedringene i mitt liv. Før var jeg syk nesten konstant. Til og med blodprøver viste at immunforsvaret var unormalt aktivert til tross for hyppige kraftige forkjølelser. Nå er jeg sjelden syk oh hvis jeg blir det opplever jeg å få det i mye mindre doser enn før og på noe jeg anser som en mer normal måte. Føler meg generelt mye sterkere og mer energisk osvAnonymous poster hash: df08f...c61
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #7 Skrevet 29. oktober 2013 Takk! Dette var motiverende til å fortsette på mitt nyfunnede, ultrastrenge regime Gleder meg til å se resultatet, holdt på å forgå av sukkersug når en jente tok frem skillingsbolle på bussen... Men det er vel verdt det i det lange løp, og dessuten blir nok suget bedre om jeg bare ikke gir etter! Sukker i honning, frukt og lignende, tåler du det? Anonymous poster hash: 92da6...0d9 2
super-s Skrevet 29. oktober 2013 #8 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg har også kuttet ut sukker. Fruktose og laktose går bra, men ikke vanlig sukker. Har vært sukkerfri i to uker nå, og det går kjempebra. Søtsuget er borte, jeg føler meg lettere i hodet og kroppen, og jeg har gått ned i vekt. Anbefaler bloggen superlivsstil.net! Inspirerende blogg med oppskrifter på mat, kaker, desserter og godteri, og masse fakta om sukker. Mamma fortalte at hun så et tv-program der programlederen skulle holde hånda si i en bøtte med iskaldt vann så lenge hun klarte. Etterpå skulle hun spise masse sukker, og gjøre det samme igjen. Hun klarte å holde hånda i bøtten lengre etter å ha spist sukker, for sukker virker bedøvende. Sukker er gift, og ikke noe kroppen trenger. 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #9 Skrevet 29. oktober 2013 Kan jeg bruke fruktose (tror jeg det heter) i stedet for sukker? Altså, selvsagt ikke store mengder, men sånn en gang i blant. Vet det ikke er sunt, men bedre enn vanlig sukker? Anonymous poster hash: 92da6...0d9
Løvetanten Skrevet 30. oktober 2013 #10 Skrevet 30. oktober 2013 Kan jeg bruke fruktose (tror jeg det heter) i stedet for sukker? Altså, selvsagt ikke store mengder, men sånn en gang i blant. Vet det ikke er sunt, men bedre enn vanlig sukker? Anonymous poster hash: 92da6...0d9 Nei, det er værre enn vanlig sukker. Fruktosen er faktisk den komponenten i vanlig sukker som er mest skadelig. "Vanlig sukker inneholder like mengder av to forbindelser: glukose (druesukker) og fruktose. De er bundet sammen, men spaltes fra hverandre i tarmen.... Både glukose og fruktose smaker søtt og omsettes i kroppen. Men veien de tar igjennom fordøyelsen er ulik. Og det er nettopp dette som er problemet... Mens mesteparten av glukosen forbrennes i musklene og i alle kroppens celler, går fruktosen til leveren. Der lagres overskuddet som fett. Det er forbundet med mange negative helseeffekter." Spis vanlig mat, og hold sukkerforbruket lavt uansett hvilke kilder sukkeret kommer fra. Sukker er ikke sunt, punktum. 6
sullå Skrevet 30. oktober 2013 #11 Skrevet 30. oktober 2013 Sukker har ingen positive egenskaper, så det er nok sukker du ikke har tålt. Les særlig svenske artikler om lchf og socker (kan anbefale Kostdoktorn.se), i Sverige har de kommet veldig langt når det gjelder hvor farlig det er med karbohydrater og sukker! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå