Gå til innhold

Har jeg rettigheter ift far som ikke overholder samværsavtale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg helt fortvilt. Minstemann gråter og savner pappaen sin, han får ringe far som ikke har svart på tlf på en uke. Ikke ringt barnet en eneste gang.

Far sa da jeg skulle ha samværsuke at han ikke kan ha barnet uken etter (vi har annen hver uke)

Jobben min er lagt opp slik at jeg jobber senvakter på min barnefrie uke, dvs at jeg ikke kan jobbe i det hele tatt. Jeg kjenner ingen da familie bor på andre siden av landet.

Jeg klarer ikke å forholde meg til denne uforutsigbarheten lenger. Kan får komme med så kort varsel og jeg må bare innfinne meg?

Anonymous poster hash: bb67b...a44

Skrevet

Nei, dessverre er det ikke mulig og tvinge far til samvær.

MEN, du kan kreve omsorgen alene, han må betale bidrag ut fra samvær (som ikke finnes, hvis han ikke ombestemmer seg når det går ut over økonomien). Og for disse pengen kan du betale for barnepass.

• Liker 3
Skrevet (endret)

er far "bare" samværsforeldren ?

-i så fall har far all rett til å endre slik det passer, og du må ta ansvaret for barnet.. I så tilfelle så er dette rettferdig da du,- til tross for at dere har barnet en uke hver , får alle økonomiske fordeler som barnetrygd etc.

Har dere delt omsorg, med bostedsadresse anner hver år og deler på "godene" vil jeg si at dette ikke er riktig av far... Da burde han lagt om planene/ funnet barnevakt etc...

Endret av Lexandra
Skrevet

er far "bare" samværsforeldren ?

-i så fall har far all rett til å endre slik det passer, og du må ta ansvaret for barnet.. I så tilfelle så er dette rettferdig da du,- til tross for at dere har barnet en uke hver , får alle økonomiske fordeler som barnetrygd etc.

Har dere delt omsorg, med bostedsadresse anner hver år og deler på "godene" vil jeg si at dette ikke er riktig av far... Da burde han lagt om planene/ funnet barnevakt etc...

Rettferdig? Far sier fra på kort varsel at han ikke kan overholde samværsavtalen, TS må være hjemme fra jobb fordi hun ikke har barnepass. Barnetrygt dekker ikke akkurat inn den tapte lønnen. Bare fordi det er samvær så kan ikke den ene parten finne ut at det bare passer på julaften og 2. påskedag, og bare hvis det ikke regner.

Anonymous poster hash: 68a21...350

• Liker 7
Skrevet

Ja, og arbeidsgiver er sikkert helt ekstatisk over denne ustabiliteten!

Nei, det er ikke mye rettferdig. Skulle barnetrygden og Et cetera dekke en ukes lønn???????

• Liker 4
Skrevet

Si til far at enten må han stille opp, ellers så må du flytte nærmere familien din for å få hjelp, fordi du klarer ikke skjøtte jobben din og forsørge deg selv og barnet med det opplegget faren tilbyr.

• Liker 5
Skrevet

Vi har delt omsorg. Har spurt han on han ikke kan holde seg til samværsavtalen han selv var med og sette opp samt signerte. Uaktuelt for han.

Kjenner et viss hat overfor han for tiden.

Hater all den ustabiliteten han presenterer.

Skrevet

Dessverre så kan man ikke tvinge noen til å ha samvær. og dessverre så er ikke dette første gangen skjer.. og nei, du har ingen rettigheter.

Du må nok bare belage deg på at du har hovedomsorgen.. viser far at han ikke kan ha denne type samværsavtale må du bare få satt opp en ny-..

Skrevet

Dessverre er det slik at far bare kan ture frem som han vil. Er blitt lagt fram forslag om fengsel for mødre/fedre som nekter den andre å ha samvær. Men hva med de som driter i ungene og det ansvaret det medfølger å ha barn? Skal de få gå fri?

Vet så inderlig godt hva du snakker om. Har en som ALDRI ser sin sønn men allikevel krevde delt foreldreansvar!!!

Anonymous poster hash: 74659...ed6
  • Liker 1
Skrevet

Vi har delt omsorg. Har spurt han on han ikke kan holde seg til samværsavtalen han selv var med og sette opp samt signerte. Uaktuelt for han.

Kjenner et viss hat overfor han for tiden.

Hater all den ustabiliteten han presenterer.

Det skjønner jeg godt, og den følelsen merker jo barnet også. Absolutt ingen god situasjon :(

Det er vel ikke mye du kan gjøre her bortsett fra å planlegge ut ifra at han ikke kommer til å holde avtalen. personlig ville jeg også ha loggført alle bruddene, fått uttalelser fra f.eks barnehage eller skole om hvem det er som egentlig henter og bringer. Dette ville jeg tatt videre og pushet for at 50/50 skulle opphøre og samværsbrøk settes ut fra reelt samvær.

Ikke sikkert dette vil gjøre at han samarbeider bedre, men du får tatt tilbake en form for kontroll og innført litt mer stabilitet. Sjansen er kanskje at han lettere vil opprettholde annenhver helg enn annenhver uke?

• Liker 1
Skrevet

Du har, dessverre, ingen rettigheter. Jeg forstår deg veldig godt, da jeg er mye i samme situasjon.

Men her har bare far vanlig sammvær,- annenhver helg, men de helgene har jeg ekstra jobb, som jeg maaaange ganger har måtte avlyse pga av at far har meldt avbud like før samvær.

Dette går da selvsagt utover mine inntekter, da jeg ikke er fast annsatt, men får betalt for de vakter jeg er på.

Heldigvis forstår min arbeidsgiver situasjonen, men det går selvsagt også utover jobben som enten er underbemannet eller andre må trø til på kort varsel.

Det hyles og skrikes over mødre som holder barna vekke fra far ( ja det er grusom), men der situasjonen er snudd på hodet høres ikke så mye om.

Anonymous poster hash: 411f8...8ad
Skrevet

Men når far ikke følger opp må det vel i det minste gå an å endre på premissene i avtalen? En far som ikke stiller opp til avtalte tider, enten det er snakk om 50 % av tiden eller annenhver helg bør jo betale mer bidrag enn om han faktisk fulgte opp det som står på papiret?

Anonymous poster hash: 7a0f3...7b2
Skrevet (endret)

Og så er vi på pengene igjen... *sukk*

"Få han til å betale!!" Det er liksom løsningen hver eneste gang en far driter på draget.

Det viktigste her er faktisk forutsigbarhet for barnet- at ungen vet at pappa kommer når han sier han skal komme. Deretter for mor, for hun må vite om hun faktisk kan dra på jobb eller ikke.

Dette handler ikke om penger, for penger løser ikke dette. Det gjør ikke skuffelsen mindre.

Endret av Løvetanten
  • Liker 2
Skrevet

Og så er vi på pengene igjen... *sukk*

"Få han til å betale!!" Det er liksom løsningen hver eneste gang en far driter på draget.

Det viktigste her er faktisk forutsigbarhet for barnet- at ungen vet at pappa kommer når han sier han skal komme. Deretter for mor, for hun må vite om hun faktisk kan dra på jobb eller ikke.

Dette handler ikke om penger, for penger løser ikke dette. Det gjør ikke skuffelsen mindre.

Jeg er enig i det, men det er jo en viss mulighet for at en så selvopptatt mann som som driter såpass i barnet sitt, vil tenke seg om 2 ganger hvis det vil gå utover hans økonomi ved økt bidrag. TS kan jo ikke bare finne seg i lavere inntekt pga denne fyren, hun har jo et barn å forsørge og regninger å betale! For ikke å snakke om stakkars barnet som blir avvist gang på gang..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, og arbeidsgiver er sikkert helt ekstatisk over denne ustabiliteten!

Nei, det er ikke mye rettferdig. Skulle barnetrygden og Et cetera dekke en ukes lønn???????

For det første, -så skal ikke alt være "lønnsomt" og for det andre så er dobbel barnetrygd + etc ( bidrag, skattelette , mulig bostøtte, tilsvarende en ukeslønn om man har en dårlig betalt jobb.. Fordelene m å ha hovedomsorgen er de økonomiske godene, fordelene m samvær er at den andre foreldren MÅ stille opp om det ikke passer..

I TS tilfelle der de har delt ansvar er det feil av far å bryte avtalen..

Endret av Lexandra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...