Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sikkert ikke alene om dette., Men jeg syns det er sårt når venner og bekjente maser om at det blir baby snart!

*Nå kommer vel en baby snart?

*Er det noe nytt med magen?

*Når tid skal dere få barn nå da? osv osv osv..

Siden vi giftet oss så har maset vært kontinuerlig!

Vi bruker bare å svare at det er ingenting som haster, og at baby sikkert kommer med tiden! Men de gir seg ikke likevel..

Utenom foreldrene og det aller nærmeste venneparet vårt, er det ingen som vet at vi har prøvd i snart ett år uten at det har klaffet.. :/

Jeg begynner å bli litt lei meg over slike kommentarer jeg!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, jeg synes folk er så ufølsomme på slikt.

Det er en privatsak dette med å prøve å få barn. Og man forteller ikke om en graviditet før man eventuelt er klar for å fortelle deg selv.

Det ble en del mas på oss også, men jeg har bittelitt kort lunte til tider og om noen stikker nesa si der jeg ikke mener den hører hjemme, så kan jeg bli litt... øh... frekk.

"Du, det har du spurt om noen ganger. Om vi får barn, skal vi forteller det. Når vi er klar til å fortelle det."

• Liker 2
Gjest Miranda2011
Skrevet

Jeg er sikkert ikke alene om dette., Men jeg syns det er sårt når venner og bekjente maser om at det blir baby snart!

Vi bruker bare å svare at det er ingenting som haster, og at baby sikkert kommer med tiden! Men de gir seg ikke likevel..

Utenom foreldrene og det aller nærmeste venneparet vårt, er det ingen som vet at vi har prøvd i snart ett år uten at det har klaffet.. :/

Hvorfor ikke si til venner at dere prøver, at det er sårt å få sånne spørsmål? De fleste forstår dette.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er og mektig lei slike kommentarer. Har vært samboer i 5 år, og har studert heletiden, noe jeg fortsatt gjør. Jeg gleder meg over at andre får barn, men når familie og andre kommenterer min baenløshet blir jeg irritert. Smiler pent å sier, 'må bli ferdig med studiene og finne en jobb først'. Egentlig har jeg lyst til å bli snerpete å si 'det har du ingenting med' eller 'vi kan ikke få barn' bare sånn at de skal slutte å mase.

Vi har ikke begynt å prøve grunnet studier, men det betyr ikke at jeg har mindre lyst på barn og synes slike kommenterer er litt sårende...

Jeg tenker og at, herregud jeg er bare 26, det er enda noen år til jeg går ut på dato..

Jeg tror nok at kommentarene er mer sårende for deg da dere har prøvd en god stund. Det er hensynsløst og frekt å stille slike spørsmål. Folk burde tenke seg mer om før de åpnet kjeften.

Skrevet

Skjønner det så uendelig godt. Jeg har en tante som er slik, og det har blitt en del kommentarer på det den siste tiden. Særlig vondt har det vært da jeg har vært midt oppi en spontanabort når kommentarene kommer. Jeg har mistet tre ganger på kort tid, og føler at alt er kaos. Når da slike kommentarer kommer.. huff. Det dumme med det er at det ikke er vondt ment. Det er bare veldig lite gjennomtenkt. Til helgen skal vi dåp til kusinen min, og da blir det garantert spørsmål om når det er vår tur. Svaret er allerede tenkt ut:
"Når er det deres tur til å få barn da?"
"Vet du, det er ikke alltid viljen det står på.."

:sur:

Anonymous poster hash: 99f78...ef6
  • Liker 3
Skrevet

Hvorfor ikke si til venner at dere prøver, at det er sårt å få sånne spørsmål? De fleste forstår dette.

Foreldrene våre og de aller nærmeste vennene våre vet om at vi prøver, greit å ha noen få å snakke med! Det vi sier til dem, det forblir mellom oss :) Men utenom de, så syns jeg ingen andre har noe med at vi er prøvere! Jeg syns det er en privatsak, og vi vil først at de skal vite det når vi er gravid og det blir offentlig..

Men om vi skulle spredt det til alle om at vi er prøvere, så hadde vi sikkert likevel fått en haug slike kommentarer + tips og råd om alt mulig som skal hjelpe/ hva som har fungert for andre osv.. Sikkert bare velmenende råd altså, men jeg er ikke der!

Skrevet

Åh, kjenner jeg blir så irritert over slik oppførsel fra utenforstående! Barn er en utrolig privat sak, og man vet aldri om noen er frivillig eller ufrivillig uten barn.. Man bør være forsiktig med å grave å spørre for mye. Skjønner veldig godt at du blir lei deg. Det er nok ikke vondt ment fra de rundt deg som spør, men man bør tenke seg om to ganger før man graver og spør hele i hytt og pine.

Skrevet

Det er kanskje privat, men folk nevner dette fordi de er interessert i dere og deresliv. De fleste synes også det er hyggelig at omverdenen viser oppmersomhet overfor graviditeten når den oppstår, og ikke minst barnet. Jeg synes veldig mange tråder på graviditet og spedbarn handler om for mye rller for lite interesse, engasjement og innblanding fra omgivelsene. En kan ikke oppdra de rundt, og så lenge en holder sine bekymringer rundt om en kan få barn for seg selv, er det ikke så rart om de rundt ikke skjønner at temaet skal være tabu. De er vare interessert. Si fra hvis du ikke vil ha denne oppmerksomheten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen gode tips, men må si at jeg likte svaret ditt... Og er enig i at folk ikke trenger å vite ting dere ikke ønsker å dele... Men da blir det også vanskelige kommentarer. Føler med deg!

Skrevet

Jeg er så enig med deg. Selv om vi bare har prøvd i 7 mnd så føles det lenge for oss, og spesielt når vi HELE tiden får spørsmål om vi ikke vil ha barn snart. "Jo du, vi har prøvd i 7 mnd men det vil ikke klaffe for oss, takk for at du spør"

• Liker 1
Gjest Solstråla88
Skrevet

Vi har samme problemstilling. Men hos oss er det min mor som maser, ikke intensjontelt, tror jeg. Men slitsomt uansett. Og dette til tross for at hun vet vi er til utredning. Vi har prøvd i 14 mnder. Vi var på en familietur i vinter, da mormor ble 80, det var så mye mas, at jeg tilslutt sa vi ikke kunne få barn, slik at vi også kunne være med resten av flokken. Før dette var det utholdelig..Fryktelig slitsomt..

Skrevet

:hug: Jeg skjønner at det er utrolig tungt og jeg håper at dere lykkes snart. Det er vanvittig irriterende og sårende med alle spørsmålene, og ikke minst alle velmenende råd.

Vi har prøvd i over 2 år og fått konstatert at det ikke vil gå på den naturlige måten så vi er derfor helt åpne om det. Hvis noen på jobben, venner, bekjente eller familien spør så sier jeg rett ut at jeg ikke kan få barn på den naturlige måten og at vi trenger hjelp. Da vil 98 % holde kjeft om det for all fremtid, men jeg har forståelse for at ikke alle liker å være så åpne om det.

Jeg håper det blir litt lettere å takle spørsmålene etterhvert. Det har det hvertfall blitt for meg

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt! Har det sånn selv.. Har prøvd i ca 15mnd uten hell.. Folk spør bare mer og mer, den siste tiden har jeg blitt spurt flere ganger om dagen.. Faktisk 3-4 ganger bare i dag!!! Blir så ufattelig lei det... Blir jo også lei meg! Har lyst til å svare at hadde det vært opp til meg hadde jeg hatt en baby allerede.. Noen ganger frister deg også å si som noen over her, at man ikke kan få barn.. Det burde få dem til å klappe igjen!!

Jeg har fortalt det til noen at vi prøver, og jeg synes det verste er er at de som vet det, spør mest. Akkurat som at de ikke skjønner at vi sliter med det!! Jeg har feks for kort tid siden sluttet å røyke, ALLE kommenterer at de tror det er fordi jeg er gravid.. De som vet vi prøver kommer med kommentarer som "ååååh du er gravid!! Selvfølgelig er du det, ellers hadde du ikke sluttet å røyke! Kom igjen, innrøm det!" Argh.... Det samme gjelder opppussing.. Vi driver og pusser opp hele huset og har drevet i noen år.. Akkurat nå driver vi med et soverom, nettopp fordi det er kun soverom som gjenstår, men nå gjør vi det plutselig selvføøølgelig baaaare fordi jeg er gravid! Blæ.. Uansett hva jeg sier eller gjør så må noen vri eller vrenge på det og komme med en kommentar om at det er fordi jeg er gravid......

Skrevet

Jeg skjønner faktisk ikke at det skal være så vanskelig å forstå at dette er et av de spørsmålene man bare ikke stiller! Alle vet at mange sliter med å få barn, så det burde være totalt unødvendig å forklare voksne mennesker at det kan være et veldig sårt tema. Arg!!

• Liker 1
Skrevet

Så ufølsomt å mase sånn! Nesten så du burde svare "joda, vi har sex stadig vekk, så det blir nok barn til slutt, vil du ha informasjon om når vi har oss så du kan følge med?"

Du får nesten si at du gleder deg til å bli mamma når den tid kommer, men at du føler det er vanskelig eller privat å hele tiden få spørsmål om det.

• Liker 1
Skrevet

Fullstendig unødvendig spørsmål, og for meg er det STOR forskjell på å spørre hvordan det går med graviditeten og å spørre om når det skal komme en baby.

Men en ting må jeg innrømme; tidligere hendte det at jeg spurte andre om hvordan det gikk med kjærligheten o.l. - det har jeg sluttet med, for jeg tenker at også slike spørsmål er veldig private.

Hvis folk blir gravid eller får seg en kjæreste så får jeg høre om det tidsnok - jeg trenger ikke spørre og grave om det :)

Anonymous poster hash: a2e28...ae8

Skrevet

En bekjent fikk spørsmålet:

"Når skal du ha barn da? Det er på høy tid nå, synes du ikke? *Blablabla*"

Hun svarte så fint;

"VI PULER, OKEI?!"

Da ble det stilt.

• Liker 8
Skrevet

Misliker de spørsmålene der sterkt!

Har fått noen selv, spesielt av familien til samboer.

Og man får jo også spørsmålet servert foran alle i et selskap, midt i kakespisingen.

Vurderte å svare "Vel, jeg har endometriose så jeg tar det ikke for gitt at jeg kan bli gravid, dessuten så er ikke sønnen deres så sikker på om han i det hele tatt vil ha barn. God kake forresten."

Men, jeg sa ingenting.

Kommer til si noe hvis vi får spørsmålet igjen. Synes det er en veldig privat og intim ting. Kunne likesågodt spurt oss om hvor ofte vi har sex.

• Liker 5
Skrevet

Skjønner det så uendelig godt. Jeg har en tante som er slik, og det har blitt en del kommentarer på det den siste tiden. Særlig vondt har det vært da jeg har vært midt oppi en spontanabort når kommentarene kommer. Jeg har mistet tre ganger på kort tid, og føler at alt er kaos. Når da slike kommentarer kommer.. huff. Det dumme med det er at det ikke er vondt ment. Det er bare veldig lite gjennomtenkt. Til helgen skal vi dåp til kusinen min, og da blir det garantert spørsmål om når det er vår tur. Svaret er allerede tenkt ut:

"Når er det deres tur til å få barn da?"

"Vet du, det er ikke alltid viljen det står på.."

:sur:

Oppdatering på denne etter helga og dåpen til min lille kusine. På et tidspunkt mellom alle spørsmål om når det er vår tur og annonsering av en ny graviditet i familien ble det for mye. Jeg ble sittende på toalettet å gråte. Folk er så ufølsomme, og de vet det ikke selv, langt mindre mener de noe vondt med det.

• Liker 1
Skrevet

Det er kanskje privat, men folk nevner dette fordi de er interessert i dere og deresliv. De fleste synes også det er hyggelig at omverdenen viser oppmersomhet overfor graviditeten når den oppstår, og ikke minst barnet. Jeg synes veldig mange tråder på graviditet og spedbarn handler om for mye rller for lite interesse, engasjement og innblanding fra omgivelsene. En kan ikke oppdra de rundt, og så lenge en holder sine bekymringer rundt om en kan få barn for seg selv, er det ikke så rart om de rundt ikke skjønner at temaet skal være tabu. De er vare interessert. Si fra hvis du ikke vil ha denne oppmerksomheten.

Helt uenig. Det er fakta at det er endel som sliter med å få barn, eller at det kan være uenigheter paret imellom når og om man i det hele tatt skal ha barn. Og da ER det et sårbart tema, nesten garantert - og jeg tenker at man faktisk skal være ganske sosialt blåst om man ikke skjønner det. Hvis man er så jævla interessert i folk og deres liv så kan man heller stille et åpent spørsmål som det er lett å svare akkurat det man vil på. "Skjer det noe morsomt i deres liv for tiden da?" "Hva skal dere fremover da?" Da kan man svare alt fra "jotakk, vi skal på hytta neste helg" til "vi har bestemt oss for å prøve å mekke en unge".

Ei bekjent av meg begynte forøvrig å svare brutalt ærlig på spørsmål av den typen. "nei du - etter en spontanabort og to år med prøving så begynner vi å tvile litt, vi". Kudos til henne for det.

Anonymous poster hash: a34e1...8f2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...