AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #1 Skrevet 27. oktober 2013 Hei! Jeg er en jente på 20, veldig slank og generelt spretten og lett i kroppen, men ekstremt lite utholdende. Har hatt beinhinnebetennelse i 1,5 år nå, men i og med at jeg har hatt en så lang pause fra trening, regner jeg med at det har gått over nå(håper jeg i alle fall). Det er rett og slett flaut, men går jeg i trapper blir jeg SLITEN. Og da kan det være kanskje trapper til 2.-3.-4. etasje, og jeg blir skikkelig tungpusten. Jeg tar alltid trappene og ikke heis, men når jeg alltid skal være så kjapp og nærmest løpe opp trappene, risikerer jeg å bli småvarm med en gang. Jeg klarer heller ikke jogge lenge om gangen. Jeg har ingen problemer med å gå lenge i høyt tempo, men jogging er et STORT problem for meg. Jeg har et mål om å kunne jogge 10 km på 60 min, men det er langt dit. I tillegg kunne jeg ha tenkt meg å delta i diverse 10 km-løp, men det er selvfølgelig uaktuelt før jeg har kommet i form. Jeg er egentlig utrolig rask, men som sagt er utholdenheten lik null. Så, hvordan skal jeg begynne? Hvor ofte bør jeg trene utholdenhet, hvor lenge om gangen og hvilken type(langkjøring)? Utrolig hardt å begynne fra scratch, men jeg må vel bare gjennom det. Haha Anonymous poster hash: 2f2fb...91e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #2 Skrevet 27. oktober 2013 Om du har slitt med beinhinnebetennelse i 1,5 år hadde jeg rett og slett droppet jogging. Du trenger ikke å kunne jogge et visst antall kilometer på en viss tid for å være sunn og se bra ut. Prøv svømming eller noe annet som ikke belaster beina, dersom du vil bedre utholdenheten. Anonymous poster hash: 86ca8...0e8 2
Gjest Coolaid Skrevet 27. oktober 2013 #3 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg vil anbefale deg sykling og svømming. Begge disse kan du trene intervaller for å få opp og ned pulsen din. Da kommer du deg i grei form hurtig dersom du sørger for å få nok hvile og spise bra. Ta også en fjelltur i blant for å slappe av.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #4 Skrevet 28. oktober 2013 Hei! Jeg sliter også veldig med beinhinnebetennelse og får det nesten med en gang jeg begynner å løpe regelmessig. Har akkurat startet med det igjen, og jeg kjenner det litt, særlig i nedoverbakkene. Men føler likevel at jeg klarer å begrense det veldig med et par tiltak. Så her er det som hjelper meg: 1. Kjøp sko med VELDIG god demping. F.eks. Asics Nimbus, Asics Kayano (hvis du overpronerer) eller Hoka One One. 2. Aldri løp i nedoverbakker, men gå forsiktig, ikke med tunge steg. 3. Prøv å ungå asfalt. 4. Gå forsiktig ned trapper, ikke "hopp" nedover. 5. Løp mest mulig i terreng, gjerne skogsstier. Siden jeg akkurat har tatt opp løping igjen etter 3 år uten noe særlig kardio så har jeg også hatt et dårlig utgangspunkt kondisjonsmessig. Det som jeg føler har hjulpet meg er intervalltrening. Hvis du løper i terrenget så vil du ofte få naturlige intervaller med oppoverbakker og nedoverbakker. Jeg har dog løpt mye på bane i det siste siden jeg har det veldig lett tilgjengelig. Føler uansett at jeg har økt kondisjonen betraktelig ved å ha et par intervalløkter i uken. Da tilpasser du jo selvsagt intervallene til din egen kondisjon. Jeg kjører 4x4 som jeg syntes fungerer bra. Da har jeg 3 min pause mellom hvert drag. Jeg syntes intervaller er gøy. Mange hater det, men jeg tror mange av de som gjør det løper for hardt. En pulsklokke gjør dette lettere. Du skal ikke ligge over 95% av makspuls. Det viktigste er uansett at du begynner rolig, og ikke tar for hardt i. Kondisjonen kommer, du må bare starte et sted. Lykke til Anonymous poster hash: 938af...53d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå