AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #1 Skrevet 27. oktober 2013 min perm gikk ut 10 okt, og jeg skal da ha ulønna perm. ut året. Far begynner da sin permisjon 2 januar. Far har akkurat søkt og vi har nå fått brev om at fristen er gått ut (10 okt), og at han må ta sin permisjon fra 11 okt da min gikk ut. Det er kun ved fulltidsarbeid hos mor som man kan søle om utsettelse. Hva skjer??Trodde han kunne ta den når som helst?Og de skriver også at vi skal ha fått et brev om dette FØR barnet ble født, noe vi aldri har. Hva har vi krav på og kan vi miste hele hans permisjon? Anonymous poster hash: 0a245...933
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #2 Skrevet 27. oktober 2013 Man kan ta ut permisjon de første 4 leveårene til barnet vet jeg, så dette var rart. Kanskje du kan ringe dem? Anonymous poster hash: 4483d...044
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #3 Skrevet 27. oktober 2013 Dersom dere ikke søkte før din permisjon gikk ut tror jeg dere mister den. Anonymous poster hash: 136f7...a59 8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #4 Skrevet 27. oktober 2013 ok , ja det er veldig rart. Men hvordan skal vi vite når fristen for hans søknad er når vi aldri har fått beskjed om det? SOm sagt mener de at de har sendt brev om dette før ungen ble ført i februar, men dette har ikke vi mottatt. Og jeg tenker som så at hvis de ikke hører noe fra oss så kan de vel sende en purring/advarsel slik at vi ikke plutselig får et brev der det står at fristen for søknad er gått ut?! tsAnonymous poster hash: 02efe...069
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #5 Skrevet 27. oktober 2013 Det sto kanskje i standardvedlegget som dere fikk tilsendt samtidig med vedtaket om din permisjon? Jeg vet (av bitter erfaring, om enn i en annen sammenheng) at disse inneholder mye informasjon og NAV regner det som "brev". Så hvis det sto informasjon om fristene der, og dere ikke har lest det, er jeg stygt redd for at de kan henvise til standardvedlegget og si at dere har visst om denne fristen hele tiden. Anonymous poster hash: 44d7f...091
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #6 Skrevet 27. oktober 2013 ok , ja det er veldig rart. Men hvordan skal vi vite når fristen for hans søknad er når vi aldri har fått beskjed om det? SOm sagt mener de at de har sendt brev om dette før ungen ble ført i februar, men dette har ikke vi mottatt. Og jeg tenker som så at hvis de ikke hører noe fra oss så kan de vel sende en purring/advarsel slik at vi ikke plutselig får et brev der det står at fristen for søknad er gått ut?! tsAnonymous poster hash: 02efe...069 Det står jo øverst i skjemaet for søknad om foreldrepenger (altså det dere allerede må ha sendt inn én gang, siden din permisjon nå er ferdig), at hvis far ønsker å utsette fedrepermisjonen må han søke om dette innen siste dag av fellesperioden for ikke å tape stønadsdager. Så at dere ikke har fått beskjed om det er jo bare tull, det er dere som ikke har giddet å sette dere godt nok inn i regelverket!Anonymous poster hash: 57a2c...9c2 17
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #7 Skrevet 27. oktober 2013 FAr må søke om sin permisjon FØR din permisjon går ut. Ellers mister dere hans del. Dette er man ansvarlig for å sette seg inn i selv, Man kan nok ikke forvente at Nav skal oppsøke dere for å forsikre seg om at dere har fått med dere reglene. Fra nav.no: Far kan ta fedrekvoten sammenhengende eller benytte fleksibelt uttak på flere måter. Dersom far ønsker å utsette fedrekvoten, må han søke om dette før den siste dagen i perioden som er til felles fordeling mellom foreldrene. Hvis far søker om utsettelse etter denne dagen, mister han stønadsdager. https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote Anonymous poster hash: 0d9f3...cde
Gjest Magdalene Skrevet 27. oktober 2013 #8 Skrevet 27. oktober 2013 Som skrevet over her, må far søke om utsettelse FØR din permisjon er over. Det står skrevet i papirene du mottok da du fikk innvilget permisjon. Så her er det nok dere som har gjort en stor feil. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #9 Skrevet 27. oktober 2013 Både mor og far må søke om sin permisjon senest 6 uker før permisjonen starter. Og ved utsettelse 6 uker før f.eks mor sin er ferdig, om jeg ikke tar feil, det må iallefall søkes om før.Anonymous poster hash: 7db12...f6e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #10 Skrevet 27. oktober 2013 Dette er en viktig sak, så da burde dere lest papirene dere mottok skikkelig. Det er rett og slett ikke mulig at du har fått permisjon uten at dere samtidig har mottatt papirer der dette står klart og tydelig forklart. Jeg kan forstå at man gir blanke i å lese hundre sider standardvilkår når man oppdaterer iTunes, men man må da virkelig kunne forvente at voksne folk leser gjennom hovedpunktene ved søknad om foreldrepenger. Beklager at jeg er krass, men jeg har bare vanskelig for å fatte at man går på sånne smeller. Anonymous poster hash: 8bc6e...99f 9
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #11 Skrevet 27. oktober 2013 ok , ja det er veldig rart. Men hvordan skal vi vite når fristen for hans søknad er når vi aldri har fått beskjed om det? SOm sagt mener de at de har sendt brev om dette før ungen ble ført i februar, men dette har ikke vi mottatt. Og jeg tenker som så at hvis de ikke hører noe fra oss så kan de vel sende en purring/advarsel slik at vi ikke plutselig får et brev der det står at fristen for søknad er gått ut?! tsAnonymous poster hash: 02efe...069 Fordi det er ting man plikter å sette seg inn i uavhengig av hva dere har fått beskjed om. Anonymous poster hash: a99e2...0f7 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #12 Skrevet 27. oktober 2013 Stemmer som folk skriver ovenfor, det står på søknaden du skrev under på når du søkte om penger. Sorry mac, men her er det dere som har bæsja på leggen. Det går ikke ann å omgjøre heller desverre. Anonymous poster hash: b5216...c3e
Gjest Wei Wei Skrevet 27. oktober 2013 #13 Skrevet 27. oktober 2013 Så, hvis mor tar sin del det første året, men far vil ta det en gang i løpet av de neste 3 år så må han vite datoer og søke flere år i forkant?
Gjest Doh Skrevet 27. oktober 2013 #14 Skrevet 27. oktober 2013 Så, hvis mor tar sin del det første året, men far vil ta det en gang i løpet av de neste 3 år så må han vite datoer og søke flere år i forkant? Nei, men man må søke om utsettelse av permisjonen.
Gjest Wei Wei Skrevet 27. oktober 2013 #15 Skrevet 27. oktober 2013 Nei, men man må søke om utsettelse av permisjonen. Uten noen konkrette datoer?
Gjest Doh Skrevet 27. oktober 2013 #16 Skrevet 27. oktober 2013 Uten noen konkrette datoer? Om jeg har forstått det riktig er svaret ja. Men må innrømme at jeg kanskje var litt rask med å svare
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #17 Skrevet 27. oktober 2013 min perm gikk ut 10 okt, og jeg skal da ha ulønna perm. ut året. Far begynner da sin permisjon 2 januar. Far har akkurat søkt og vi har nå fått brev om at fristen er gått ut (10 okt), og at han må ta sin permisjon fra 11 okt da min gikk ut. Det er kun ved fulltidsarbeid hos mor som man kan søle om utsettelse. Hva skjer?? Trodde han kunne ta den når som helst? Og de skriver også at vi skal ha fått et brev om dette FØR barnet ble født, noe vi aldri har. Hva har vi krav på og kan vi miste hele hans permisjon? Anonymous poster hash: 0a245...933 Hva er det egentlig far har søkt om? Om det er fedrekvote så stilles det ingen krav til din aktivitet hverken når han har permisjon eller når han søker utsettelse. Han kan utsette permisjonen dersom han jobber 100%. Om det er snakk om foreldrepenger (altså deler av fellesperioden) så må du være i aktivitet når han tar ut ukene, men det stilles ingen krav når han utsetter og jobber 100%(her forutsetter jeg at du også har hatt rett på foreldrepenger).. Vanskelig å svare uten mer informasjon, vil anbefale deg å kontakte nav på tlf 5555 3333 og taste 2 for foreldrepenger så får du snakke med noen som kan forklare vedtaket... Anonymous poster hash: f4b5c...a7c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #18 Skrevet 27. oktober 2013 Bare til informasjon - nav sender ut et informasjonsbrev til pappaen samtidig som de sender ut vedtak til mor - i dette informasjonsbrevet blir far opplyst om hva han må gjøre for å få fedrekvoten. Nav har IKKE mulighet til å drive og sende purrebrev for å sjekke at alle har fått alt med seg - man står selv ansvarlig for å søke om fedrekvoten (og evt. utsettelse av denne) før mors maksdato - dette står også opplyst i mors vedtak og på søknadsskjema for foreldrepenger... Anonymous poster hash: f4b5c...a7c 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #19 Skrevet 27. oktober 2013 Det stemmer som de andre sier her. Far skulle ha søkt før permen din gikk ut. Her rakk vi det akkurat. Far søkte utsettelse dagen før min perm gikk ut.Anonymous poster hash: 4d4a8...65d
La Luna Skrevet 27. oktober 2013 #20 Skrevet 27. oktober 2013 Både mor og far må søke om sin permisjon senest 6 uker før permisjonen starter. Og ved utsettelse 6 uker før f.eks mor sin er ferdig, om jeg ikke tar feil, det må iallefall søkes om før.Anonymous poster hash: 7db12...f6e Feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå