Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lat er et ord som ofte blir brukt, men jeg savner en god definisjon på ordet.

F.eks er det noen som vil kalle samboer og meg lat fordi vi har valgt å ha vaskehjelp som vasker leiligheten for oss i stedet for at vi tar storvasken selv. Men de tre timene vaskehjelpen vasker, de tre timene går jeg tur i skog og mark med hunden.

Eller de som satser på karriere og er for "lat" til å lage skikkelig middag, og ender opp med å spise for mye Fjordland, McD og hurtigmat og får en usunn livsstil pga det. Men grunnen er at de fokuserer på karriere, overtid og hobbyer, ikke at de sitter i sofaen og gjør ingenting.

Så er man lat når man prioriterer bort enkelte ting til fordel for andre ting som gjør at man fortsatt er aktiv, bare ikke på alle områder? Er det ikke nettopp det å forsøke å være "flink pike" på alle områder (karriere, kosthold, mosjon...) som gjør at mange faller sammen?

Gjest Coolaid
Skrevet
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi:Latskap er det å være lat, det vil si det å ikke ville anstrenge seg og arbeide, men være treg og doven. Synonymer til latskap er lathet, dovenskap, treghet, giddeløshet, bedagelighet, makelighet og ugiddelighet. Latskap er et velkjent personlighetstrekk som er hyppig omtalt blant annet i gamle bibelske tekster. Latskap kan ha sykelige årsaker.
Syns det er en passende beskrivelse :)
TS, syns ikke du er lat fordi du prioriterer andre ting, betaler for å få utført arbeid som de fleste gjør selv. Det kan vel sammenlignes med å betale noen for å skifte dekk på bilen selv om man har evnen selv.
Har du dårlig samvittighet fordi du har vaskehjelp / får du negative kommentarer av andre ?
Skrevet

Jeg har ikke dårlig samvittighet for det, men jeg får av og til noen rare kommentarer fra andre. Men det var ikke bare vaskehjelp-situasjonen jeg tenkte på når jeg startet tråden. Heller at det er flere tilfeller hvor det noen kaller lat mer handler om ulike prioriteringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...