AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #1 Skrevet 27. oktober 2013 Vi har en baby på 5 uker som var sugesvakt og ble flaskematet i tillegg til bryst de første ukene. Nå har jeg godt med melk og helsesøster mener det er på tide å venne babyen til fullamming. (Som er det jeg ønsker) Dette prøver vi nå i helgen men jeg synes det er fullstendig hjerteskjærende. Helsesøster sier vi må ha is i magen og tåle at hun blir irritert. Hun er jo vant til å få flaske etter hver amming. Det som skjer nå er at hun får tilbudt bryst og spiser da et par minutter før hun sovner eller gir opp. Deretter koser og sutter hun på brystet en god stund, men hører ingen svelging. Etter dette skal vi så vente minimum en time før vi prøver igjen. Synes dere dette er forsvarlig? Allerede etter 10 min skriker hun jo etter mat og det føles tøft å ikke gi henne flaska. I tillegg sitter jeg her med verkende bryster fulle av melk som jeg ikke kan pumpe fordi jeg må kunne tilby henne igjen etter en time. Har noen gode råd om å venne en flaskeglad baby tilbake til ammeglad? HeidiAnonymous poster hash: 8ca6b...6ad
Yesterday Skrevet 27. oktober 2013 #2 Skrevet 27. oktober 2013 Her følger jeg med. Min gutt er snart 2 uker og jeg prøver å amme og gir flaske etterpå. Men ammingen funker dårlig. Går det litt for lang tid før gutten får flaska pga oppvarming så blir han sint. Så gruer meg til avvending, om jeg noen sinne får opp produksjonen i puppene mine, for nå er det for lite.
Dyregod Skrevet 27. oktober 2013 #3 Skrevet 27. oktober 2013 Men må du vente en time med å gi bryst igjen om du har melk og hun våkner igjen fort etter å ha "gitt opp"? Du kan jo prøve ågi brystet igjen når hun egentlig ville ha flaska så kanskje hun etter hvert blir vant til det? Jeg ammet veldig ofte i starten pga søvnig baby som sovnet hele tiden. Begynner utdrivningsrefleksen kjapt? Det kan jo være at du kunne trengt en spray for å få den i gang, men det får du av helsesøster eller lege. Nå har ikke jeg erfaring når det gjelder akkurat flaskeavvenning, men dette er hva jeg gjorde i hvert fall 1
MockingJay Skrevet 27. oktober 2013 #4 Skrevet 27. oktober 2013 Her lå hun også til puppen konstant i den alderen! Tror du skal droppe denne vente regelen og gi henne mat når hun vil ha.
Stinelin Skrevet 27. oktober 2013 #5 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg skjønte heller ikke det med å vente minst en time? Hva skjer om hun får puppen når hun skriker etter 10min? Her følger jeg med. Min gutt er snart 2 uker og jeg prøver å amme og gir flaske etterpå. Men ammingen funker dårlig. Går det litt for lang tid før gutten får flaska pga oppvarming så blir han sint. Så gruer meg til avvending, om jeg noen sinne får opp produksjonen i puppene mine, for nå er det for lite. Har ikke fått med meg at gutten deres har kommet, gratulerer!!
Chloe- Skrevet 27. oktober 2013 #6 Skrevet 27. oktober 2013 Tenker som de andre at det må kunne gå an å tilby pupp igjen etter ti minutter.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #7 Skrevet 27. oktober 2013 Vi har en baby på 5 uker som var sugesvakt og ble flaskematet i tillegg til bryst de første ukene. Nå har jeg godt med melk og helsesøster mener det er på tide å venne babyen til fullamming. (Som er det jeg ønsker) Dette prøver vi nå i helgen men jeg synes det er fullstendig hjerteskjærende. Helsesøster sier vi må ha is i magen og tåle at hun blir irritert. Hun er jo vant til å få flaske etter hver amming. Det som skjer nå er at hun får tilbudt bryst og spiser da et par minutter før hun sovner eller gir opp. Deretter koser og sutter hun på brystet en god stund, men hører ingen svelging. Etter dette skal vi så vente minimum en time før vi prøver igjen. Synes dere dette er forsvarlig? Allerede etter 10 min skriker hun jo etter mat og det føles tøft å ikke gi henne flaska. I tillegg sitter jeg her med verkende bryster fulle av melk som jeg ikke kan pumpe fordi jeg må kunne tilby henne igjen etter en time. Har noen gode råd om å venne en flaskeglad baby tilbake til ammeglad? HeidiAnonymous poster hash: 8ca6b...6ad Helsesøstre er ikke alltid å stole på, de "tror og antar" veldig mye. Legg ungen til brystet så ofte du vil, du kjenner babyen din best, og skriker hun etter mat så gi henne mat. Ikke vent en time hvis du føler babyen er sulten, hun skal ikke sulte. Så lytt til deg selv her og la babyen amme så ofte hun vil, det går seg til etterhvert når hun har vent seg til brystet. Anonymous poster hash: ba537...36f
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #8 Skrevet 27. oktober 2013 Hold babyen våken under måltidet så den blir mett. Klyp i foten, masser hånda ol får at hun ikke sovner. Ta rapepause for å ikke sovne. Det er fint om hun venner seg tik at puppen er mat, ikke bare kos.. Hvis hun virker sulten etter måltidet kan du legge henne til igjen, uansett hvor lang/kort tid det er siden sist. Det vil jo øke din produksjon å amme ofte. Men hvis det bare er fordi hun sovner og ikke får spist ferdig bør du prøve hardere å holde henne våken gjennom måltidet.Anonymous poster hash: d9d5c...d22 1
Stinelin Skrevet 27. oktober 2013 #9 Skrevet 27. oktober 2013 Enig med de andre i at det er lurt å holde henne våken så godt du kan. Om hun spiser mer sover hun lengre, er mer sulten når hun våkner og spiser godt igjen. Det er en god sirkel å komme inn i om man klarer det. Gutten min sovnet også lett, men vi har jobbet med å holde han våken, og etterhvert har han spist mer og mer pr. amming. Det går seg gjerne til etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #10 Skrevet 27. oktober 2013 Tja, du må vel nesten la ungen henge i puppen hele dagen da... Jeg personlig hadde kutta ut ammingen å kun gitt flaske. I dette tilfellet bedre for ungen som slipper å slite seg ut og ikke bli mett ved mating. Og du får en mett og fornøyd unge som ikke skriker etter mat hele tiden. Flaskemating er i mange tilfeller mer praktsik enn amming spørr du meg... Anonymous poster hash: 58dd4...761
Stinelin Skrevet 27. oktober 2013 #11 Skrevet 27. oktober 2013 Tja, du må vel nesten la ungen henge i puppen hele dagen da... Jeg personlig hadde kutta ut ammingen å kun gitt flaske. I dette tilfellet bedre for ungen som slipper å slite seg ut og ikke bli mett ved mating. Og du får en mett og fornøyd unge som ikke skriker etter mat hele tiden. Flaskemating er i mange tilfeller mer praktsik enn amming spørr du meg... Anonymous poster hash: 58dd4...761 Men nå har jo TS godt med melk, og ønsker tydeligvis å amme, siden hun spør hvordan hun kan få den flaskeglade ungen til å bli ammeglad. Om hun får til ammingen ved å gjøre en innsats er jo det det beste for både mor (siden hun vil amme), og barn. 5
Sveva Skrevet 27. oktober 2013 #12 Skrevet 27. oktober 2013 Det er jo ofte normen at så små babyer henger i puppen hele tida, husker at mini her også gjorde det. Støtter det de andre har sagt, prøv å holde henne våken under amming og legg henne til så ofte hun vil, så kommer dere kanskje inn i en god sirkel Og så er det jo faktisk bare en periode hvor ungen henger i puppen såpass konstant, det gjør det jo mer levelig.
Yesterday Skrevet 27. oktober 2013 #13 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg skjønte heller ikke det med å vente minst en time? Hva skjer om hun får puppen når hun skriker etter 10min? Har ikke fått med meg at gutten deres har kommet, gratulerer!! Takk takk Trur ikke at jeg vil vente en time selv men min gutt gir puppen opp så fort, jeg tar han aldri bort fra puppen før han velger å slutte å suge selv og så blir han sint om han ikke få flaska innen et min el to. Tilbyr jeg han puppen da vil han ikke ha. Men kanskje det snur om jeg får opp produksjonen. Nekter din baby å ta puppen igjen TS?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #14 Skrevet 27. oktober 2013 Gi mat ofte, ikke vent, og husk å holde babyen våken. Jeg kledde av barnet for hver amming, og kilte under føtter, lekte med armene etc for å holde barnet våken. Husk å rappe barnet ofte, om du ammer ofte. Om du ønsker å amme går nok dette seg til. Jeg ville først forsøkt å få til amming hver 2 time feks når ammingen var godt etablert og flaskingen var ute av bildet. Amming er jo tross alt mye enklere enn flaskemating når man først får teken på ammingen, og barnet spiser effektivtAnonymous poster hash: 49f66...ba3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #15 Skrevet 27. oktober 2013 bare et spørsmål litt på siden av tråden her dere som sier dere ikke har fått opp melkeproduksjonen - drikker og spiser dere nok selv til at kroppen har noe å produsere av det er ikke når en er gravid en skal "spise for to" men etter fødsel for det er da du skal ha mat nok til to, mat nok til deg selv og til å produsere god og næringsrik melk til barnet spiser du for lite er det som kommer ut av puppen tilnærmet hvitt vann når det gjelder næringsinnhold Anonymous poster hash: 7ba2e...72c 2
Stinelin Skrevet 27. oktober 2013 #16 Skrevet 27. oktober 2013 bare et spørsmål litt på siden av tråden her dere som sier dere ikke har fått opp melkeproduksjonen - drikker og spiser dere nok selv til at kroppen har noe å produsere av det er ikke når en er gravid en skal "spise for to" men etter fødsel for det er da du skal ha mat nok til to, mat nok til deg selv og til å produsere god og næringsrik melk til barnet spiser du for lite er det som kommer ut av puppen tilnærmet hvitt vann når det gjelder næringsinnhold Anonymous poster hash: 7ba2e...72c Det er ofte problemet, at melkeproduksjonen er avhengig av hvile, mat og drikke. Det blir ofte mangelvare når mesteparten av tida går med til amming, pumping, blande flasker, bysse, trille og ikke minst stresse fordi det ikke funker. Derfor fikk pumpinga meg til å produsere mindre, ikke mer.
Yesterday Skrevet 27. oktober 2013 #17 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg prøver å følge disse rådene om næring og det å slappe av, å kose seg mens man pumper osv. Men som Stinelin så er det stress i blant så ting blir glemt. Glemmer i blant lunsj eller kveldsmat.
kisskissbangbang Skrevet 27. oktober 2013 #18 Skrevet 27. oktober 2013 Det høres helt idiotisk ut å skulle vente en time med neste amming når babyen ikke har fått i seg mye mat fordi den har sovna. Er du sikker på at det er dét helsesøster mente? Babyer på den alderen henger gjerne i puppen så godt som hele dagen. Sånn er det. La den spise når den vil og så lenge den vil, og jobb heller mer med å holde den våken under ammingen. Hva sier magefølelsen din, TS? 1
miss dolly Skrevet 28. oktober 2013 #19 Skrevet 28. oktober 2013 Hold babyen våken under måltidet så den blir mett. Klyp i foten, masser hånda ol får at hun ikke sovner. Ta rapepause for å ikke sovne. Det er fint om hun venner seg tik at puppen er mat, ikke bare kos.. Hvis hun virker sulten etter måltidet kan du legge henne til igjen, uansett hvor lang/kort tid det er siden sist. Det vil jo øke din produksjon å amme ofte. Men hvis det bare er fordi hun sovner og ikke får spist ferdig bør du prøve hardere å holde henne våken gjennom måltidet.Anonymous poster hash: d9d5c...d22 Enig :-)
Gjest pysepusen Skrevet 28. oktober 2013 #20 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg hadde da gitt henne mat igjen etter ti minutter. Her ser vi aldri på klokka. Er babyen sulten får hun mat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå