Gå til innhold

Pusse opp - fargevalg? Er blå en trendfarge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal pusse opp flere rom, og vi ønsker litt farge på veggene, enten alle veggene eller en fondvegg, men hvilke farger skal vi velge? Vi ønsker at det skal være en følelse av at rommene i boligen hører sammen, men jeg aner ikke hvordan vi skal få det til. Ønsker jo heller ikke samme farge i alle rommene. Hva må vi passe på? Hvordan kan vi oppnå en følelse av helhet?

Jeg har lagt min elsk til blå, men så leste jeg at blå er høstens trendfarge, og jeg ble usikker. Har jeg ubevisst latt meg påvirke av trendene? Planen er å kunne bo der i mange år, og vi ønsker ikke å pusse opp noe som raskt føles utdatert. Hva tenker dere?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver det jo selv, du vil ikke pusse opp med noe som raskt blir utdatert og det blir trender. Derfor skal du aldri pusse opp etter trender men etter din egen smak.

Gå til en malerbutikk og få med deg noen fargekart hjem. Sats på duse og matte farger, ikke noe shine som gjør at veggene ser ut som om de er laget av plast.

Skrevet

Jeg synes blå dukker opp flere steder, og har også blitt ganske glad i den (mange varianter av blå), så jeg ville ikke bli overrasket om det er en trend på vei.

Men det gjør vel ingenting? Disse trendene skifter ikke SÅ fort, og hvis du virkelig liker fargen, blir det vel litt dumt å velge noe annet?

Jeg har ingen gode tips ang helhet eller konkrete farger, dessverre, men er spent på hva andre kan bidra med!

Skrevet

Takk for svar!

Vi kommer til å gå for matt eller supermatt maling. Jeg har lest at det også er en trend, men det får så være.

Jeg har alltid likt blå, men har blitt enda mer glad i blå i det siste, så tror ikke det bare er trendene som har sneket seg inn.

Hvordan skal vi skape en helhetlig følelse i boligen? Hva har dere gjort?

Gjest Conradine
Skrevet (endret)

Takk for svar!

Vi kommer til å gå for matt eller supermatt maling. Jeg har lest at det også er en trend, men det får så være.

Jeg har alltid likt blå, men har blitt enda mer glad i blå i det siste, så tror ikke det bare er trendene som har sneket seg inn.

Hvordan skal vi skape en helhetlig følelse i boligen? Hva har dere gjort?

Jeg synes også det er viktig å ha en helhet i hele huset eller hele leiligheten når det kommer til fargebruk.

Her vi bor nå har jeg brunt som gjennomgangstone ... så jeg har valgt litt brunt i alle rom, og alt tilbehøret jeg velger må gå til brunt. Det er viktig å ikke blande for mange farger inn - men hold deg til farger i samme skala som den blå du velger som fondfarge.

Hos fargehandleren kan de gi deg et fargekart som viser hvilke farger som går til akkurat den blåfargen du velger.

Og ja - blått er nydelig og det er tidløst.

Endret av Conradine
Skrevet

Du kan foreksempel velge at alle fargene skal være pasteller, så kan eit rom være blått, eit grønt og eit gult... Eller så kan du velge forskjellige blåtoner i forskjellige rom:) lilla har vert ein trendfarge ei stund no, men det er fortsatt min favoritt, trur ikkje det kommer til å forandre seg med det første...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...