Mulancholy Skrevet 27. oktober 2013 #1 Skrevet 27. oktober 2013 Vurderer å bytte kosthold til ein blanding av desse fire. Føler supermat og eit vegansk kosthold går hand i hand. Samtidig liker eg veldig godt melkeprodukter. Og eg vil ikkje gjere meg vanskeleg i middagsselskap med å nekte å ete kjøtt, pluss at eg er svært glad i kjøtt men tenker at eg kan med fordel kutte ned ein god del på mengden. Den andre grunnen er at me verkeleg burde få i oss meir frukt og grønt. Vanligvis kjøper me deg type ting med svært gode intensjoner, men me har ein vane for å planlegge måltider utifra kva type kjøtt me skal ha, og ofte blir grønnsakene liggende i kjøleskapet til dei blir øydelagde og kasta. Eg tenker at kanskje det som skal til er ein totalendring der grønnsakene skaper måltidet, og me blir nødt til å bruke dei for å i heile tatt få i oss mat. Så kommer spørsmålene! Har dere nokre gode råd angående denne planen? Gode oppskrifter? Synspunkt eller tanker rundt denne planen? Ettersom eg ikkje spiser egg ser eg for meg at eit hovudsakleg vegansk kosthold kunne passa meg. Er klar over at veganere ikkje bruker ull eller lær, men det har eg ingen intensjoner om å holde meg unna. Trur rett og slett eg bil bli ein deltids veganer...
Supraspinatus Skrevet 27. oktober 2013 #2 Skrevet 27. oktober 2013 (endret) En bør vite at vegansk kosthold i utgangspunktet er et politisk valg. Ikke basert på helseparametre. At en bør kutte ned kjøttforbruket er det også veldig vanskelig å si noe om da forskningen på dette stortsett kommer fra de som mener at den bør reduseres. Enten pga miljø, etikk, eller av konkurransemessige hensyn. Skal man prioritere et suboptimalt kosthold for miljøet, dyrevelferd, for at Nestlé skal få selge mer erstatningsprodukter? Jeg prøver å ha et mye mer bevisst forhold til hvem som produserer maten jeg kjøper. Har jeg muligheten velger jeg økologisk, nærprodusert mat med fokus på hva dyrene selv spiser og hvordan de lever. Jeg kan unntaksvis spise korn, men jeg er ikke spesielt tilhenger av at stort sett alle kornprodukter har gått gjennom en rekke (fordyrende) ledd for å lage et frankensteinprodukt ferdig i en boks. Det er heller ikke slik at jeg mener at et kosthold med kjøtt i alle måltider er optimalt. Spesielt ikke kjøtt fra triste, overutnyttede dyr, som kun spiser veksthormoner og soya. Vegetariske dietter har noen bra ting i seg også. De er som oftest rike på grønnsaker, frukt og bær. Det er også fokus på å unngå overprosessert mat og kutte ut sukker. Grunnsteinene i et sunt kosthold. Likevel synes jeg proteinbiten blir litt for no-go for et optimalt kosthold. edit: skrivefeil Endret 27. oktober 2013 av Supraspinatus 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #3 Skrevet 27. oktober 2013 Man trenger da ikke å kutte ut/ned på kjøtt for å få i seg mer grønnsaker, TS. Selv er jeg tilhenger av "steinalderkosthold", og bruker dette som min grunnleggende retningslinje i hverdagen. Dvs naturlig mat, som var tilgjengelig for (visse folkegrupper) før jordbruket ble introdusert. Dette eksluderer korn, sukker og melkeprodukter (skjønt jeg spiser også smør, siden det jo nesten er identisk med fett fra en dyrekropp). Merker at kroppen min blir veldig glad av å spise slik. Anonymous poster hash: dbeb2...d37 5
Gjest Thai clinch Skrevet 27. oktober 2013 #4 Skrevet 27. oktober 2013 Her er en artikkel angående supermat. Supermat-moten er både dyr, og ikke spesiell forskningsbasert http://www.ntfe.no/15-tidsskriftet/nr-2-2013/76-supermat-sunt-eller-sproyt 3
Mulancholy Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter #5 Skrevet 27. oktober 2013 Eg veit det går an å få i seg nok grønnsaker uten å kutte ut kjøtt. Tingen er den at min personlighet er litt alt eller ingenting. Eg har lenge vert ekstremt på den kjøttetende sida, no vil eg gjerne prøve ut den andre også. I dag har eg vert vegetarianer, har hatt melkeprodukter og føler eg må ta det litt gradvis før eg går videre til veganer. Det har vert kjekt og spennandes og ikkje minst velsmakende. Eg er svært glad i dyr, og etikk er viktig for meg, likevel er det kosthold og helse som er avgjerande i denne avgjørelsen. Ser fram til ein ny kjøttfri dag i morgon:)
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #6 Skrevet 27. oktober 2013 Eg tenker at kanskje det som skal til er ein totalendring der grønnsakene skaper måltidet, og me blir nødt til å bruke dei for å i heile tatt få i oss mat. Du kan jo bare lage en regel om at ingen måltider skal inntas uten at det er 1-2 typer grønnsaker, frukt eller bær i måltidet. Du har allerede bestemt deg her, men siden du allikevel ber om råd (hvorfor forstår jeg ikke) så er det mitt råd. Jeg spiser svært lite kjøtt selv, fordi jeg synes det er enklere å lage mat uten, men jeg er ikke i nærheten av å kalle meg vegetarianer. Hvis jeg var deg ville jeg heller jobbet med alt-eller-ingenting-holdningen, det kan da endres. Alt kan endres, mennesket tilpasser seg lett. Anonymous poster hash: ea687...ff9
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #7 Skrevet 27. oktober 2013 Om du vet at du har tendenser til å tenke svart/hvitt og bli opphengt, burde du jo benytte anledningen til å bekjempe dette, ikke gi etter for det. Det er ikke sunt å la seg styre av slike tanker. Om du blir vegetarianer av etiske årsaker er det dog en annen sak. Anonymous poster hash: dbeb2...d37 1
Mulancholy Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter #8 Skrevet 28. oktober 2013 Men stemmer det ikkje at kjøtt kan være negativt for fordøyelsen? Det eg spør om er hovudsakleg råd angående ein sånn type endring av kosthold. Fant i dag ut at det var lettare enn eg hadde trudd og gøy å eksperimentere med ein ny type mat. Om dere har gode råd til korleis ein kan få typiske norske grønnsaker til å smake godt hadde det vore fint og:) Eg veit ikkje heilt korleis eg skal ta tak i det at eg er "alt eller ingenting" sånn utenvidere. Har absolutt ikkje ein tendens til å tenke svart/kvitt forresten, ser veldig nyanser og er god til å sjå ting frå fleire sider. Men eg syntes det er svært vanskelig å få livsstilsendringer til å vare med mindre forskjellen blir stor nok frå sånn som det var før den eventuelle endringen. Ein annen grunn til at eg trur dette kan funke er at det er så nytt og spennande at det i seg sjølv holder motivasjonen oppe meir enn berre å ete grønnsaker i tillegg til det eg vanligvis eter. Etter å ha prøvd ein dag som vegetarianer føler eg ikkje at denne blandingsdietten eg har planlagt vil bli så ekstrem som eg først såg for meg. Eit par dagar som vegetarianer, eit par som veganer, ein dag med fisk eller kylling og ein sjelden gong litt rødt kjøtt virker egentlig ganske balansert for meg. Hadde eg vert så alt eller ingenting eller svart kvitt at det var eit problem hadde eg vel ikkje kunne komt opp med ein sånn blanding men hadde vel heller blitt 100% veganer?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #9 Skrevet 28. oktober 2013 Mennesket har spist kjøtt i titusener av år, og det var ved overgangen til kjøtt (og dyrefett) at vi begynte å utvikle en mer avansert hjerne. Om vi ikke er tilpasset å spise kjøtt, tror jeg nesten vi må revurdere evolusjonsteorien på et par punkter... Korn derimot, er gjerne trøblete for fordøyelsen. Det inneholder ting som kan ødelegge tarmene bl.a, samt antinæringsstoffer som hindrer opptak av mineraler. Anonymous poster hash: dbeb2...d37 5
Tabris Skrevet 28. oktober 2013 #10 Skrevet 28. oktober 2013 Det er kjempeflott om du ønsker å spise mindre kjøtt og/eller bli en vegetarianer, men jeg tenker at skal du først kalle deg for noe, så må du gjennomføre det. Om du lar være å spise kjøtt èn dag, så er du ikke vegetarianer av den grunn. Hvis du har tenkt å spise melkeprodukter innimellom, så er du ikke veganer. Om du har tenkt å spise kjøtt som du får servert, så er du ikke vegetarianer. Det er kun positivt og kjempeflott om du velger å spise mindre kjøtt og mer grønnsaker i hverdagen, men ikke misbruk begrepene og kall deg noe du ikke er. 3
Mulancholy Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter #11 Skrevet 28. oktober 2013 Det er kjempeflott om du ønsker å spise mindre kjøtt og/eller bli en vegetarianer, men jeg tenker at skal du først kalle deg for noe, så må du gjennomføre det. Om du lar være å spise kjøtt èn dag, så er du ikke vegetarianer av den grunn. Hvis du har tenkt å spise melkeprodukter innimellom, så er du ikke veganer. Om du har tenkt å spise kjøtt som du får servert, så er du ikke vegetarianer. Det er kun positivt og kjempeflott om du velger å spise mindre kjøtt og mer grønnsaker i hverdagen, men ikke misbruk begrepene og kall deg noe du ikke er. Flexiterian er eit ord eg har lest som betegnelse på dette kostholdet. Eg syntes deltids vegetarianer funker like greit. Eg er ikkje så glad i å bruke sånne type begrep uansett, dei fører berre til at ein setter seg sjølv i ein bås. Syntes ein god måte å beskrive dette kostholdet er at det er ein delvis eller hovudsakleg vegetarisk kosthold. Om eg ska kverulere litt kan eg jo sei at eg har vert vegetarianer i to dagar no. Det er ikkje dermed sakt at eg er vegetarianer i morgon. Det veit eg ikkje før eg kommer så langt;)
Tabris Skrevet 29. oktober 2013 #12 Skrevet 29. oktober 2013 Hvorfor kalle seg noe hvis man ikke gjennomfører et bestemt kosthold, men bare reduserer kjøtt og ellers spiser sunt? 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #13 Skrevet 29. oktober 2013 Hei TS Det du beskriver kjenner jeg til som et plantebasert kosthold. Om du googler begrepet og/eller plant based diet finner du mer info. Jeg har selv et plantebasert kosthold, som jeg kom frem til etter mye research på emnet. Begynte hardt, med en mnd vegansk. Lærte meg å lage god mat uten kjøtt og fisk! Nå er jeg vegansk i ukene, vegetarianer i helgene, og spiser kjøtt om jeg er på besøk og ikke har annet valg. Om vi fisker selv eller mannen min har jaktet spiser vi det også, men det begrenser jo seg selv mtp mengden. Som deg er ikke mitt matvalg først og fremst etisk, heller helsebasert. Anbefaler å kjøpe nye kokebøker, og kos deg med å lære nye retter Lykke til!Anonymous poster hash: efbfc...8a7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2013 #14 Skrevet 29. oktober 2013 Om det er helse man ønsker å prioritere, gir det da ingen mening overhodet å kutte ned på rødt kjøtt... Folk flest spiser jo allerede for lite! Anonymous poster hash: dbeb2...d37 3
Blod Skrevet 29. oktober 2013 #15 Skrevet 29. oktober 2013 Det går jo helt fint det, da. Og jeg ser ingenting galt med å holde seg unna kjøtt og slikt hjemme, men å spise det når man drar bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå