Gå til innhold

Facebook - hvorfor sette venner på begrenset tilgang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er venn på FB med en fyr jeg var ganske tiltrukket av en gang i tiden. Det skjedde aldri noe mellom oss da (ikke sex eller kyss engang), og så fikk han seg kjæreste. Han fikk nok vite litt for sent at jeg var interessert, kanskje det kunne blitt noe om jeg hadde fått ut fingern, for jeg tror nok han hadde tenkt tanken selv. Menmen, no harm done - han var ikke mitt livs kjærlighet eller noe.

Uansett: vi ble venner på facebook, og jeg stalket jo siden hans når jeg var kåt på han. Alt var åpent.

Stalkingen avtok jo når han var ute av markedet, men jeg ramlet jo innom iblant likevel :P Og en dag kunne jeg ikke se noenting på veggen hans. Bare profilbilder og livshendelsen "ble født". Han er på chatlisten og alt det der, så jeg er jo ikke akkurat blokkert. Men en form for begrenset tilgang.

Så begynner man å lure:

Hvordan gjør man dette, har han faktisk gått aktivt inn og huket av spesielt meg som en som ikke får se stort på profilen hans?

Spørsmål 2 som er umulig å svare på, men jeg må jo leke litt med tanken: hva kan være grunnene til at man setter en kvinnelig bekjent som man vet har vært litt interessert på begrenset tilgang? Er det noe man gjør når man får seg kjæreste sånn at dama som var interessert skal slippe å se alt klisset? Tror han var en liten rundpuler, kan det tenkes at han har satt alle damer som ikke var helt platoniske på begrenset tilgang sånn at hans fortid ikke blir avslørt på FB-veggen hans gjennom at hvert bilde får 49 likes av damer?

Nå sitter jeg egentlig her og lurer på hvilke grunner generelt man kan ha for å sette venner (ikke foreldre, kolleger eller profesjonelle kontakter) på begrenset tilgang, hvor de ikke får se veggen/innlegg man poster. Hva er vitsen med å ha en person som venn når man ikke deler noe som helst med hverandre? Eller, delingen går en vei, han kan glo så mye han vil på mitt! Er ikke det litt dårlig FB-etikette?

Har du begrenset tilgangen til noen spesielt utvalgte venner, og hvorfor?

Anonymous poster hash: f0ff0...5cb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på hvordan man gjør det. Alle sier at det er så enkelt, men jeg finner bare der jeg må sitte og velge hver enkelt funksjon til hver enkelt venn og det gidder jeg jo ikke.

Leste ikke hele innlegget ditt btw, men det var sikkert fordi han hadde mange damer på gang og ville ikke at dere skulle finne utav hverandre.

Anonymous poster hash: b62c9...4ee
Gjest Raindrops
Skrevet

Ja, jeg har begrenset en del av dem. Jeg har en kategori som heter "bekjente" der jeg hiver inn folk jeg ikke har mye med å gjøre. Dette fordi jeg ikke ser noen grunn til at de skal få ta del i hverdagen min og snoke på profilen min, men jeg vil heller ikke slette dem siden noen er klassekamerater eller nære venner av mine venner. Litt av grunnen er også at jeg ikke orker å forholde meg til hele vennelisten min når jeg legger ut en status. Ser ikke på det som dårlig fb-etikette i det hele tatt, det er opp til hver enkelt hvor åpen profil man ønsker å ha.

For å lage slike grupper trykker jeg på "mer" ved siden av overskriften "venner" nederst i kolonnen til venstre i skjermbildet. Der kan jeg velge å opprette en liste der jeg kan adde venner, og videre bestemme hva de får se av profilen min og oppdateringer.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har begrenset en del av dem. Jeg har en kategori som heter "bekjente" der jeg hiver inn folk jeg ikke har mye med å gjøre. Dette fordi jeg ikke ser noen grunn til at de skal få ta del i hverdagen min og snoke på profilen min, men jeg vil heller ikke slette dem siden noen er klassekamerater eller nære venner av mine venner. Litt av grunnen er også at jeg ikke orker å forholde meg til hele vennelisten min når jeg legger ut en status. Ser ikke på det som dårlig fb-etikette i det hele tatt, det er opp til hver enkelt hvor åpen profil man ønsker å ha.

For å lage slike grupper trykker jeg på "mer" ved siden av overskriften "venner" nederst i kolonnen til venstre i skjermbildet. Der kan jeg velge å opprette en liste der jeg kan adde venner, og videre bestemme hva de får se av profilen min og oppdateringer.

Ah, OK.

Jeg er ikke noen stor FB-bruker, iallefall ikke når det kommer til å utnytte alle funksjonene som kommer og går, men når du sier det på den måten så høres det jo egentlig helt logisk ut. Og ikke det minste rart at jeg bare er på en "bekjent"-liste, det er bare en venn av en venn.

Fandens, jeg som trodde det hadde skjedd noe mer spennende.

Anonymous poster hash: f0ff0...5cb

Skrevet

Han gjør det ikke for å skjerme DEG, men for å skjerme seg selv og dama.

Anonymous poster hash: ae6d8...761
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har samme løsning som Raindrops. Har en del gamle skolevenner og perifere kolleger som har spurt meg om å legge dem til og jeg er ikke så sur på dem at jeg har giddet avslå. På den annen side er ikke dette spesielt nære venner i dag så jeg ser ingen grunn til at de skal lese alt jeg lirer av meg til den mer "indre krets" av venner og familie. Dermed har jeg litt forskjellige nivåer på "vennene".

Ser også at det kan være en fordel for DEM. Hvor interessant er det liksom for dem å vite at jeg hang opp nye gardiner i dag? Tviler på at det har interesse i det hele tatt. Men de som er nærere venner og jeg bruker FB til mer hverdagslige innblikk i hverandres liv og for dem er det mer relevant for det er en del av mitt hverdagsliv, på samme måte som de forteller meg om sitt siste oppussingsprosjekt eller om nyanskaffelser til huset.

Skrevet

Jeg gjør og dette. Det er massevis av folk på FB-vennelista mi jeg ikke egentlig har så mye med å gjøre så da er det greiest slik synes jeg.

Skrevet

Jeg har aldri hatt en profil på facebook selv, så kan ikke svare deg på det siste spørsmålet. Det kan jo tenkes at han og damen han nå er sammen med har hatt en liten prat om tidligere flammer, flørter osv, og det har resultert i at både du og andre damer har havnet på en begrenset liste for å roe sjøen hjemme!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...