Gå til innhold

isotretinoin(roaccutan) et spm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå startet på kuren for 3-4 dager siden, hadde ikke sånn kjempe mye kviser, men er 23 år og prøvd tetralysaler etc, og det jeg har vil rett og slett ikke bort, derfor fikk jeg denne kuren.

Over til spm, jeg kommer til å drikke under kuren, ikke hele tiden, men av og til vil jeg ta noen fyllekuler, og de dagene jeg velger å ta en fyllekule, burde jeg da senke dosen eller ikke ta tabletter den dagen?

Noen som har erfaring med det? :)

Anonymous poster hash: 0660a...9a8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noen erfaring med dette selv, men jeg har en venn som har tatt kuren. Han drakk ett par helger iløpet av kuren (og tok samme dose som vanlig) uten noen problemer, bortsett fra at han hadde litt mindre kontroll.

Skrevet

Skal man ikke drikke når man går på roaccutan? Det informerte ikke hudlegen min meg om :hakeslepp:

Skrevet

Har nå startet på kuren for 3-4 dager siden, hadde ikke sånn kjempe mye kviser, men er 23 år og prøvd tetralysaler etc, og det jeg har vil rett og slett ikke bort, derfor fikk jeg denne kuren.

Over til spm, jeg kommer til å drikke under kuren, ikke hele tiden, men av og til vil jeg ta noen fyllekuler, og de dagene jeg velger å ta en fyllekule, burde jeg da senke dosen eller ikke ta tabletter den dagen?

Noen som har erfaring med det? :)

Jeg begynte på Isotretinoin for 14 dager siden. Har hatt en fyllekule i løpet av disse dagene. Vet at jeg ikke kommer til å klare å holde meg helt unna alkohol. Men jeg tenker som så at om det hadde vært helt krise å drikke, så hadde hudlegen sagt at det var totalforbud. Han sa til meg at det var ok å drikke litt. Og uansett så må man jo ta månedlige blodprøver. Om leveren din skulle ta skade så vil det vel bli fanget opp der. Men jeg skal i hvert fall prøve å drikke sjeldnere eller mindre de gangene jeg drikker. Også tenker jeg at det kan være lurt å ta pillene tidlig på dagen om jeg skal drikke på kvelden?

Skrevet

Skal man ikke drikke når man går på roaccutan? Det informerte ikke hudlegen min meg om :hakeslepp:

Så rart de gir så forskjellig informasjon! Akkurat som om legene forventer at vi må lese oss opp selv. Syns dette er litt skummelt.

Skrevet

Fikk du ikke et infopapir om roaccutan der det stod om alkohol? Man skal være forsiktig, da roaccutan er hardt for leveren, noe som forsterkes av alkohol. Hva som regnes som forsiktig er ikke lett å si, noen leger sier at man skal være helt avholds. Selv drakk jeg egentlig ganske mye under kuren (tok gjerne noen vinglass til en bedre middag, og dro jo på fester/studietur der det ble litt drikke), men leverprøvene mine var helt fine. Vil likevel ikke si noe om hva som er normalt til andre, da det sikkert er veldig individuelt hva man tåler, og jeg tålte generelt kuren bra.

Skrevet

Så rart de gir så forskjellig informasjon! Akkurat som om legene forventer at vi må lese oss opp selv. Syns dette er litt skummelt.

Ja, det er skummelt! De kan ikke bare ta forgitt at man vet slike ting fra før av :s

Fikk du ikke et infopapir om roaccutan der det stod om alkohol? Man skal være forsiktig, da roaccutan er hardt for leveren, noe som forsterkes av alkohol. Hva som regnes som forsiktig er ikke lett å si, noen leger sier at man skal være helt avholds. Selv drakk jeg egentlig ganske mye under kuren (tok gjerne noen vinglass til en bedre middag, og dro jo på fester/studietur der det ble litt drikke), men leverprøvene mine var helt fine. Vil likevel ikke si noe om hva som er normalt til andre, da det sikkert er veldig individuelt hva man tåler, og jeg tålte generelt kuren bra.

Nei, fikk ikke noe infopapir eller informasjon av hudlegen ang alkohol:s Viste ingenting om det! Det er jo utrolig dårlig av hudlegen å ikke gi såpass viktig informasjon.

Skrevet

Så om man skulle bli såpass full at man f.eks sovner i grøfta(satt litt på spissen) så skal nok det gå bra en sjelden gang?

ts

Skrevet

Man risikerer leversvikt ved å drikke mens man er på roaccutan, det går selvfølgelig stort sett fint men faen heller går det virkelig an å være så korka at man tar en slik risiko helt uten videre?

Anonymous poster hash: 3df32...2b4
Skrevet

Alcohol og roaccutan er ikke kritisk. Det er litt som med sol - du skal være forsiktig i solen og bruke høyere faktor, men du trenger ikke være helt "avholds" (selvsagt avhengig av hudtype).

Roaccutan, som mange medisiner, gjør deg mer sårbar på flere måter. Så om du er typen til å presse grenser generelt, bør du holde igjen, men for de aller fleste går ting greit. Jeg har aldri vært en person som har som vane å dra på "grøftefylla" (er vel få som gjør det når de er voksne?) og jeg tenkte ikke særlig over alkohol da jeg var på kuren.

Det eneste som er såpass kritisk at enhver lege terper på det mange ganger er å unngå å bli gravid.

Anonymous poster hash: dcef9...5ba
Skrevet

hvor ille må det være for at man får roaccutan? p-pillene jeg fikk for 1/2 år siden funker IKKE. tørr ikke gå til legen, han er gal, JA han har vært på galehus..

Skrevet

hvor ille må det være for at man får roaccutan? p-pillene jeg fikk for 1/2 år siden funker IKKE. tørr ikke gå til legen, han er gal, JA han har vært på galehus..

Jeg bare dro til privatlege, bestilte time 2 dager før, nesten ingen ventetid, var innom i maks 8 minutter, forklarte bare at jeg hadde gått på tetralysaler 2 ganger og at det ikke hjalp, og da skrev hun ut resept med en gang, var ikke noe problem, fikk forresten også veldig lite informasjon, fikk bare beskjed om tørr hud og ikke drikke så mye alkohol, men kunne ta litt.

ts

Skrevet

Hudlegen min ba meg ikke ta pillene den dagen jeg skulle drikke. :-)

Skrevet

Hudlegen min ba meg ikke ta pillene den dagen jeg skulle drikke. :-)

Hvordan er dealen dagen derpå, driver ikke kroppen å "healer" seg da, burde man ta pillene da?

Skrevet

Hvordan er dealen dagen derpå, driver ikke kroppen å "healer" seg da, burde man ta pillene da?

Hmm, kapslene skal jo tas med middag. Det var isåfall sånn med meg at jeg kjente jeg hadde drukket på morgenen/formiddag, men følte meg grei igjen til middag, så da tok jeg bare kapslene :laugh:

Han sa isåfall ikke ta dem den dagen jeg drikker, og helst drikk så sjeldent som mulig, er viktig at kropen får disse stoffene i seg så regelmessig som mulig for full effekt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...