Gå til innhold

deres beste oppskrifter! trenger noe i kokeboka :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gi meg deres beste oppskrifter av hva som helst, gjerne noen kaker, grønnsak og potetretter :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men kjære, søk opp på de store matbloggene i Norge. Du har jo verdens største kokebok i fanget allerede.

Skrevet

Men kjære, søk opp på de store matbloggene i Norge. Du har jo verdens største kokebok i fanget allerede.

Hvorfor skal du så nedlatende bestemme hva Ts skal gjøre? Hvorfor kan hun ikke spørre her?

Anonymous poster hash: 250a0...654

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor skal du så nedlatende bestemme hva Ts skal gjøre? Hvorfor kan hun ikke spørre her?

Hun kan spørre hvor hun vil, men det var da et godt tips uansett. Ikke vær så hårsår og paranoid.

Anonymous poster hash: 51b8e...11d

Skrevet

Hun kan spørre hvor hun vil, men det var da et godt tips uansett. Ikke vær så hårsår og paranoid.

Anonymous poster hash: 51b8e...11d

Hårsår og paranoid? Hvor passer dette inn i det jeg skrev, mener du?

Tipset er nå fint det, men dette er et mat og drikke underforum. Her bør det være muligheter for å diskutere mat og drikke, samt dele gode oppskrifter med hverandre. Det er standardsvar på dette forumet "søk det opp", istedefor å bidra i tråden. Å skrive "Men kjære deg..." er en nedlatende hersketeknikk, med formål å få spørreren til å føle seg dum.

• Liker 7
Skrevet

Hårsår og paranoid? Hvor passer dette inn i det jeg skrev, mener du?

Tipset er nå fint det, men dette er et mat og drikke underforum. Her bør det være muligheter for å diskutere mat og drikke, samt dele gode oppskrifter med hverandre. Det er standardsvar på dette forumet "søk det opp", istedefor å bidra i tråden. Å skrive "Men kjære deg..." er en nedlatende hersketeknikk, med formål å få spørreren til å føle seg dum.

"Men kjære" er også et (meget) høflig tilsvar. Så å anta det er en hersketeknikk grenser mot det ... paranoide. ;)

Til TS: Mitt konkrete tips til god mat er å søke på engelsk. Hopp over alle de elendige norske matsidene og gå ut og oppdag verden. Det er mye GOD mat der ute - lite av den finnes i norske oppskrifter. Hold deg for guds skyld unna sider som matprat.no som rutinemessig destruerer god mat . :(

Anonymous poster hash: 4509e...ff2

• Liker 1
Skrevet

Så gøy med en slik tråd!Har dog ikke så mye å bidra med:p

Anonymous poster hash: fe505...34b

• Liker 1
Skrevet

"Men kjære" er også et (meget) høflig tilsvar. Så å anta det er en hersketeknikk grenser mot det ... paranoide. ;)

Til TS: Mitt konkrete tips til god mat er å søke på engelsk. Hopp over alle de elendige norske matsidene og gå ut og oppdag verden. Det er mye GOD mat der ute - lite av den finnes i norske oppskrifter. Hold deg for guds skyld unna sider som matprat.no som rutinemessig destruerer god mat . :(

Anonymous poster hash: 4509e...ff2

Men kjære, klikk deg inn på Snikk Snakk forumet. Der kan du prate og fjase så mye du bare vil.

;)

Avslutter avsporingen fra min side her.

• Liker 2
Skrevet

Her inne er det utrolig lavt nivå på mat. Bare masse spørmål om ferdigmat og bla bla.

Styr unna matprat og lignende, bare dårlige oppskrifter.

Anonymous poster hash: c1df8...651
  • Liker 2
Skrevet

Tenkte bare kanskje at dere hadde noen som virkelig var å anbefale. Men takk for tipset.

• Liker 2
Skrevet

Er det noe spesielt kjøkken eller krydder du liker TS?

Anonymous poster hash: cce6a...96d

Skrevet (endret)

Tenkte bare kanskje at dere hadde noen som virkelig var å anbefale. Men takk for tipset.

Jeg har to oppskrifter jeg får veldig mye skryt for. Her:

Mor sin blåbærpai:

150 g smør + 1 1/4 dl farin - røres hvitt

1 egg

3dl hvetemel

1 ts vaniljesukker (eller 1/2 ts vaniljepulver)

- Dette blandes inn.

- Hell så røra kakeformen. Det står ikke i oppskriften hvor stor kakeformen skal være, men jeg bruker en på ca. 23-24 cm i diameter. Det funker bra :)

Stekes på 175 grader i 15-20 min, avkjøles litt

-------------------------------------------------------

2 dl bær has over kakebunnen. (Jeg har alltid litt mer blåbær jeg. Rundt 3 dl. Hvis du bruker sånn frossenposer med blåbær fra butikken ville jeg latt de tine litt oppå et kjøkkenpapir først)

Bland sammen : 2 dl lettrømme, 1 egg, 1.5 dl farin, 2 ts vaniljesukker (eller 1 ts vaniljepulver)

Hell dette så over bærene

stekes videre i 15 min på 200 grader

----------------------------

Også bruker jeg å lage tomatsuppe etter Sophie Dahl sin oppskrift:
Den suppa er helt latterlig god! Jeg lager alltid dobbel porsjon, så har jeg verdens beste base til pizza/pasta-saus.
Håper du får litt flere ordentlige svar her :blomst:
Endret av Kusmi
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Har forresten også en knall oppskrift på salsa, inspirert av Nigella. Det er litt sånn ca, bare å smake seg frem:

3 røde paprika (deles i to og stekes i ovnen i ca 20 min, skallet skal ha litt flekker. Når de såpass avkjølt at du klarer å ta på de, så tar du av skallet. Det glir lett av)

Ca 1/2 rødløk kuttet litt opp(eller annen løk du liker)

Stor bunt fersk koriander hakket opp (med stilk)

Skvis sitron

1 Tomat, litt oppskjært (eller en neve cherrytomater)

1 Hvitløksfedd

1 Chili

Liten klunk olje

Kjør alt sammen med stavmikser/blender/foodprosessor. Du bestemmer selv om du vil ha salsaen helt smooth eller litt chunky. Rør inn litt salt og pepper etter smak. Det er også godt med litt røkt tabasko, chipotle, eller røkt paprikakrydder i salsaen. Nytes med nachos og en kald corona. Eller til taco. Eller det du vil :)

Endret av Kusmi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...