AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #1 Skrevet 26. oktober 2013 Gjennom ulike kurs og fora har jeg møtt mange som påstår at de vil gjøre en livsstilsendring. Personlig har jeg blitt godt kjent med mange overvektige mennesker og vi har jevnlig kontakt. Dette er flotte mennesker. Det som slår meg er at når det kommer til stykke så er det millionvis med unnskyldninger for å ikke trene, gå på tur, være aktiv, spise bra, gå ned i vekt osv. Er de fleste overvektige tiltaksløse sofagriser som prater prater prater og ikke evner å gjør gjør gjøre ? ? ? Anonymous poster hash: a711f...53a 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #2 Skrevet 26. oktober 2013 Computer says yeeeees! Anonymous poster hash: a2ce2...778 6
Alina X Skrevet 26. oktober 2013 #3 Skrevet 26. oktober 2013 Ja,i bunn og grunn er de det. Det er meget sjeldent man hører en tjukkas faktisk si at dette er ens egen feil. De har valgt å være feite, fordi hver gang man kjøper usunn mat eller dropper å bevege seg så gjør man et valg, og da kan man ikke komme med usakelige unnskyldninger som "kraftig benbygning",lav forbrenning eller genfeil. Det er rett og slett dårlige valg det går ut på. Men,noen blir overvektige av en grunn, og grunnen kan være ganske alvorlig som feks misbruk,overgrep eller lignende, synd at man da velger en slik måte å trøste seg selv. 2
Just_like_you Skrevet 26. oktober 2013 #4 Skrevet 26. oktober 2013 ¨vanskelig å si.... vet om ei overvektig jente som trener hele tiden og ikke blir tynnere, ihvertfall virker det som hun trener hele tiden
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #5 Skrevet 26. oktober 2013 TS her, et lite tillegg til hovedinnlegget: leser man på fb sidene til Landsforeningen for overvektige finner man igjen den samme holdningen som jeg beskriver. Det er mye snakk om slankeoperajsoner, og at det offentlige helsevesenet ikke gir god nok hjelp til overvektige. Hos LFO hagler det med unskyldninger. Anonymous poster hash: a711f...53a
Gjest Raindrops Skrevet 26. oktober 2013 #6 Skrevet 26. oktober 2013 Noen er slik, og noen er sånn. Folk som klager uten å gjøre noe med det finner du i alle størrelser synes jeg. Har en bekjent som alltid går på "Mækkærn" for å spise, ikke gidder å gå til skolen (15 minutter gåavstand) osv osv. Og klager på at hun er feit, har vondt i bena fordi hun bare bruker converse, blablabla. Men jeg har også en slank bekjent som er nøyaktig maken, bare at hun ikke klager over at hun er feit, hun klager over livet, kjæresten, familien, utseende og gudene vet hva, men alle råd er for dårlig. Slike mennesker liker bare å klage. Det er ikke en feitegreie, det er en idiotgreie. 12
Alina X Skrevet 26. oktober 2013 #7 Skrevet 26. oktober 2013 TS her, et lite tillegg til hovedinnlegget: leser man på fb sidene til Landsforeningen for overvektige finner man igjen den samme holdningen som jeg beskriver. Det er mye snakk om slankeoperajsoner, og at det offentlige helsevesenet ikke gir god nok hjelp til overvektige. Hos LFO hagler det med unskyldninger. Anonymous poster hash: a711f...53a De folka der sier jo egentlig at alle andre enn dem selv skal ta ansvar for deres fedmeproblem. De blir liksom "hetset"når de får egendesignede tjukkas ambulanser og jammen blir de ikke "hetset"om de ikke får egen tjukkas ambulanser. 6
Gjest Summers Skrevet 26. oktober 2013 #8 Skrevet 26. oktober 2013 (endret) Det er sikkert en positiv sammenheng, men man kan ikke bare måle det å være lat og tiltaksløs på trening. Om personen bruker all tid på jobb, familie, hjelpe fattige, osv så er han ikke lat selv om han ikke liker å trene eller sunn mat. Hellstrøm har en del kilo for mye, men ingen kan si at han var lat og tiltaksløs. Endret 26. oktober 2013 av Summers 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #9 Skrevet 26. oktober 2013 . Om personen bruker all tid på jobb, familie, hjelpe fattige, osv så er han ikke lat selv om han ikke liker å trene eller sunn mat. Kanskje ikke lat eller...bruker jobb, familie, som en unnskyldning for å ikke ta vare på seg selv, eller ta oppgjør med et problem. Kjenner mange som gjør akkurat dette. Det er bare en av mange unnskyldninger man gjemmer seg bak. Hilsen ts. Anonymous poster hash: a711f...53a 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #10 Skrevet 26. oktober 2013 Lat i den forstand at de ikke prioriterer kosthold og trening, kanskje. Noen sliter nok psykisk også, og trenger profesjonell hjelp til å komme seg videre. Men hvor mange dette gjelder, blir jo bare spekulasjoner. Anonymous poster hash: 6a848...f3a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #11 Skrevet 26. oktober 2013 Det er en grunn til at de har endt opp på vekta er på. De aller færreste har en sykdom som gjør at de ikke klarer å gå ned i vekt. Det er kun viljen til å gjøre livsstilsendring som mangler. De er ikke villige til å gjøre de ofrene som må til for å gå ned i vekt, så svaret er JA. Anonymous poster hash: d80ed...ddf 1
Supraspinatus Skrevet 26. oktober 2013 #12 Skrevet 26. oktober 2013 Det er fort gjort å gjøre observasjoner og trekke en slutning ut i fra de observasjonene. Strengt tatt er det like sannsynlig at en beveger seg lite fordi man er tykk som det er at man er tykk fordi man beveger seg lite. Det finnes interessante teorier (og en del anekdoter) som viser at folk som går ned i vekt blir mer aktive jo mer de har gått ned i vekt. Sannsynlige mekanismer er bedre energiomsetning (større metabolsk fleksibilitet). Det er ikke bare for overvektige å bevege seg mer. Det er faktisk mye tyngre for dem. Skadepotensialet og -risiko er større. Eneste fornuftige vei å gå for veldig overvektige er kostintervensjon. Og det er neimen ikke greit når en blir prakket usunn mat over alt. Sammen med argumenter fra "støttespillere" om at en må "kose seg litt av og til". 9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #13 Skrevet 26. oktober 2013 Nei, det er en fordom for forenkling av et sammensatt problem. Tenkt så heldig de som er slanke og late er. De slipper å få høre det. Bare "åh, så heldig du er som kan spise hva du vil uten å legge på deg. Verden er mer komplisert enn at feit=lat. Anonymous poster hash: 6a1e8...484 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #15 Skrevet 26. oktober 2013 For å være ærlig kjenner jeg flere normalvektige som er sofagriser enn overvektige. Anonymous poster hash: c007f...4ad 6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #16 Skrevet 26. oktober 2013 Og skal love dere at det er jævlig slitsomt å røre på seg når man veier nesten 100 kg. Been there! Nå som jeg veier 65 er det uendelig mye lettere, selv om jeg er mye mindre aktiv nå enn da jeg var feit. Anonymous poster hash: 6a1e8...484 6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #17 Skrevet 26. oktober 2013 Er man overvektig så er ikke overvekten ens største problem. For hadde det vært det så hadde man også satt alle kluter til og gått ned i vekt. Så enkelt er det bare. Noen nekter å innse dette, og bruker mer energi på å klage og unnskylde og bortforklare hvorfor man ikke "klarer" å gå ned i vekt, enn på å faktisk gjøre jobben. Paradoks, ettersom det jo er ens eget valg. Så lenge vekta ikke er ens høyeste prioritet så får man bare innfinne seg med konsekvensene, ellers må man rett og slett prioritere annerledes. Anonymous poster hash: b3b8a...e1a
Singha Skrevet 26. oktober 2013 #18 Skrevet 26. oktober 2013 Tja... Jeg er lat og jeg kan være tiltaksløs. Men jeg går ikke rundt og skylder på andre for at jeg er feit. Dvs jeg skylder jo litt på familiearven min. Mange av oss har anlegg for å bli feite. Men mange av mine slektninger er fitte og fine fordi de har gjort noe med det. Forøvrig trener jeg og prøver å ikke spise som en idiot. Men jeg er jævlig glad i søtsaker.
Supraspinatus Skrevet 26. oktober 2013 #19 Skrevet 26. oktober 2013 Denne TEDtalken er ganske dekkende for trådens tema: http://tedmed.com/talks/show?id=18029 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #20 Skrevet 26. oktober 2013 Anlegg for å bli feit kjøper jeg ikke. Jævlig glad i søtsaker kjøper jeg. Det er oftest en sammenheng.Anonymous poster hash: d80ed...ddf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå