Gå til innhold

Har det seg slik at gutten skal betale for maten etter en date?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, emnetittelen sier vel det meste. Er det vanlig for en gutt å betale for maten, kaffen, drikken eller noe i den duren?

For meg som er mannlig student på 18 år, så ville det nesten blitt en ny "hobby" for meg om jeg skulle ha betalt maten hver gang. Ikke at jeg dater så alt for ofte, men er jo ikke akkurat gratis å spise mat i Norge når jeg først har en date.

Hvordan ser dere på det? Forventer du som jente at gutten skal betale for deg?
- Det har nemlig oppstått et par kleine øyeblikk i det siste..

Anonymous poster hash: 620d3...246

Anonymous poster hash: 620d3...246
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker best å betale for min egen mat.

• Liker 3
Skrevet

Nå dater ikke jeg, men nei det forventer jeg ikke, kan betale for meg selv:) Hadde jeg blitt invitert ut til en øl eller kaffe av en gutt for første gang hadde jeg dog satt pris på å bli påspandert en øl/kaffe, men hadde heller ikke blitt sur om jeg ikke ble.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Nei, forventer det ikke :)

Edit: Men gjør selvfølgelig ingenting om han spanderer :danse:

Endret av Lady
Skrevet

Dersom jeg ber noen ut på date og får et ja så betaler jeg, ihvertfall første gangen. Ikke for å være så forbanna ridderlig, men fordi det er det jeg er oppdratt til og mest komfortabel med. Det er rent egoistisk motivert, med andre ord. Føler meg ikke som noen "mann" dersom jeg ikke gjør det.

• Liker 4
Skrevet

det er i såfall bare første daten, men har ingenting i mot og betale for meg selv:)

• Liker 1
Skrevet

Når man først skal ha likestilling i dette landet så bør man kjøre full pakke på alle områdene som det praktisk talt er mulig å gjøre det på. Det dessverre fortsatt slik at mange menn tjener mer enn kvinner i samme jobb, men når det kommer til mennesker som burde ha sånn circa lik økonomi, så burde det ikke være sånn at den ene skal betale for det andre, fordi det var sånn i gamle dager. Jeg tenker at dette ikke på noen som helst måte er en urimelig tankegang.

Anonymous poster hash: db61f...c53
Gjest Wilhelmine
Skrevet

Jeg forventer det overhodet ikke. Synes det er litt kleint, og jeg får litt dårlig samvittighet, når folk jeg ikke kjenner godt vil spandere på meg. Med folk jeg kjenner godt er det litt annerledes, for da vet jeg at neste gang er det jeg som betaler. Jeg synes det er koselig når folk vil spandere, og jeg blir veldig takknemlig - men jeg får altså også dårlig samvittighet.

Så jeg forventer absolutt ikke at gutten spanderer :)

Skrevet

Det dessverre fortsatt slik at mange menn tjener mer enn kvinner i samme jobb,

Niks.

• Liker 4
Gjest Awzm me
Skrevet

Forventer ingenting, har alltid med egne penger, og tar frem klart til å betale. Ikke noe minus om han ikke betaler, men pluss om han gjør det.

Synes det er koselig å bytte litt på, noen ganger kan han gjøre det, noen ganger liker jeg å betale for han også.

Gjest Raindrops
Skrevet

Nei, jeg synes det er ekkelt, i tillegg til at jeg synes det er vanskelig å si at jeg foretrekker å betale selv på en pen måte. Jeg tror det er ganske vanlig at mannen betaler, men selv forventer jeg det absolutt ikke.

Gjest Hyssingen
Skrevet (endret)

Gjør det som faller seg naturlig, sier han han kan betale, så lar jeg ham. Sier han ikke noe så betaler jeg selv. Og er han uteligger så betaler jeg for begge.

Endret av gulmelon
  • Liker 2
Gjest Summers
Skrevet (endret)

Glemmer selvsagt lommeboka. Greit at jenta vet hva hun går til.

Edit: jeg betaler, men jeg betaler for venner også og regner med å bli påspandert det samme tilbake også. Gjerrige mennesker er jeg ikke så interessert i.

Endret av Summers
Skrevet (endret)

Nå er det noen år siden jeg datet, men jeg synes det er veldig kleint at en fyr skal spandere på meg uansett alder/lommebok. Enda kleinere ble det når enkelte insisterte på å ta regninga. Jeg pleide å gjøre opp med å betale neste date (de gangene det ble det) til protester, men jeg føler meg rett og slett ikke komfortabel med å bli påspandert dyre middager eller andre ting.

Endret av Mariah
Skrevet

Har en kjæreste som absolutt vil spandere noen ganger. Da velger jeg som regel det billigste, for syntes det er litt ubehagelig. Foretrekker å betale min egen mat. Men spanderer like mye på han også. Så det jevner seg vel ut.

Har alltid gått ut fra at jeg skal betale min egen mat. Syntes det er frekkt å forvente noe annet. Med mindre han er steinrik da i forhold. Det er jo en annen sak.

Anonymous poster hash: 05714...ece

Skrevet

Jeg forventer ikke at noen skal betale for meg, men om vedkommne insisterer så blir det kleint å nekte, men sier at det ikke er nødvendig. Vil de fremdeles spandere så, ja.

Min nåværende samboer insisterte på å betale, og jeg tullet med at det var likestilling i norge. Han svarte som så at han opphevet det den neste timen i så fall :fnise:

Men merker nok tendensen til at mannfolka skal betale. Sist vi var ute å spiste så kom de med betalingsterminalen til samboeren min, men det var jeg som skulle betale:P

Anonymous poster hash: 00c0c...3a3
Skrevet

Dersom jeg ber noen ut på date og får et ja så betaler jeg, ihvertfall første gangen. Ikke for å være så forbanna ridderlig, men fordi det er det jeg er oppdratt til og mest komfortabel med. Det er rent egoistisk motivert, med andre ord. Føler meg ikke som noen "mann" dersom jeg ikke gjør det.

Vil bare legge til en annen grunn for at dette er det mest komfortable for meg:

Dersom jeg ber noen ut på date, vil jeg anta at jeg i utgagspunktet er mer hypp på henne enn det hun er på meg (siden jeg spurte først). Så på en måte føles det litt som at hun gjør hun meg en tjeneste ved å bli med meg ut og spise, og at jeg bruker av hennes dyrebare tid. Derfor er det også naturlig å ta regningen for maten.

Dersom det var motsatt, at jeg var den som ble bedt ut på date første gangen, kunne jeg kanskje vært komfortabel med å bli spandert på. Ikke at jeg noen gang har opplevd å være den som blir bedt ut først, så jeg vet ikke for sikkert, men jeg inbiller meg ihvertfall at det skulle gå fint.

Vil sammenligne det med å invitere noen på besøk til seg, noen man kanskje ikke kjenner så veldig godt. Da er det også naturlig, syns jeg, å ha et eller annet å by på (ikke at jeg forventer det hos andre).

Skrevet

Jeg tilbyr alltid å betale for meg selv, men har aldri opplevd at en fyr har latt meg betale regningen. Naturligvis når vi fortsetter å date så lar han meg betale for ting, men har aldri opplevd det på første date, eller annen for så vidt.

Det skal her sies at jeg alltid har datet menn noen år eldre enn meg. Jeg har god råd til å være student men mennene jeg har datet har alltid hatt bedre råd enn meg (siste fyren jeg datet hadde så ekstremt mye penger at selv en dyr middag var lommerusk for ham - han lot meg betale for noen billige ting iblant, jeg antar rent symbolsk).

Jeg må si at i scenarioene jeg har vært i så hadde et vært spesielt om han lot meg betale. Den som ber noen ut er jo ansvarlig for valget av restaurant og jeg har vært på et par veldig dyre første dater - restauranter jeg generelt ikke ville valgt selv, og derfor er en stor kostnad.

Jeg kan legge til at jeg ikke bor i Norge, er heller ikke feminist eller oppdratt med det likestillingskjøret der og at jeg generelt foretrekker et litt mer tradisjonelt kjønnsrollemønster. Jeg vet ikke hva norske kvinner generelt forventer, kanskje det er helt greit å gå "dutch" fra første date. Personlig, hvis jeg skal vøre brutalt ærlig og fri for korrekthet, ville jeg si at dersom du liker henne og vil gjøre et godt inntrykk - ta regningen.

Anonymous poster hash: 32d20...195
  • Liker 1
Skrevet

Jeg som skrev over her; for å illustrere hvor annerledes dette mønsteret er i andre land - i Paris gir de på enkelte restauranter to forskjellige menyer til menn og kvinner - en med priser til mannen og en uten til kvinnen.

Anonymous poster hash: 32d20...195
Skrevet

Jeg synes det er koselig å bli spandert på,men absolutt ikke et krav.

Har vært sammen med noen som ikke hadde jobb og var navere så var vant til å spandere på dem,men man blir drittlei i lengden. Det blir mer en plikt enn en glede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...