Gå til innhold

solkeksem tilk de grader!

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

nå har jeg tatt solarium et par ganger, ca 29 min hver gang.. har aldri vært plaget av soleksem før.. men nå ser jeg helt for jævlig ut... startet med hvite blemmer på huden og nå har huden bare skrellet av... hjelp det gjør vondt!!og jeg skal til syden om noen uker

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Smør deg med Aloe Vera og hold deg unna solarium til det går over! Ta det heller litt om gangen når du først kommer til syden...

Gjest Ethereal
Skrevet

Og i Syden: bruk fettfri solkrem med minimum faktor 15. Selv blir jeg nesten aldri solbrent, men hvis jeg slurver med solfaktoren, får jeg masse kløende soleksem, spesielt på armer og bein.

For nå: hydrokortison krem hjelper, men hold deg unna solariet.

Skrevet

Pass også på å bruke solkrem som er absolutt parfymefri! Jeg får masse soleksem hvis jeg smører meg med noe som inneholder parfyme og går ut i solen.

Soleksem er pyton, føler med deg, og lykke til i syden!

Gjest Xavia
Skrevet

Mot kløende soleksem bruker jeg Hydrokortison. Den tar bort den verste kløen. Ellers er Aloe Vera nydelig og avkjølende.

Gjest Anonymous
Skrevet

slik soleksem kan det komme av at det bare plutselig noe man får? av pangstart for hard soling, soling uten faktor, eller ved bruk av vanlig parfyme?

Skrevet

soleksem kan komme helt plutselig. Jeg fikk det som barn, i 10-årsalderen, så ga det seg etterhvert i tenåra, og kom tilbake i midten av 20-åra etter å ha brukt solkrem med parfyme.

Jeg har aldri vært den helt store "solern", og jeg aner ikke helt hvorfor det kom. Har aldri fått det av solarium, og noen ganger så hjelper det å ha ett lite solariumsgrunnlag før man tar fatt på sommeren.

Men syns egentlig det som blir beskrevet i hovedinnlegget høres mer ut som solbrenthet, mitt soleksem har hvertfall aldri artet seg på den måten. Jeg blir rødflammete og "knudrete" av bittesmå, harde blemmer. Og det klør og brenner noe helt infernalsk.

Skrevet

Er du som meg, hjelper det ikke med solkrem uansett faktor. Bare for å være litt pessimistisk :roll:

Skrevet
Er du som meg' date=' hjelper det ikke med solkrem uansett faktor. Bare for å være litt pessimistisk :roll:[/quote']

Har du prøvd solkrem helt uten parfyme? Jeg sleit i mange år, og skjønte ikke hvorfor jeg fikk det selv om jeg smurte meg godt. Alt ble mye bedre når jeg skjønte at til og med solkrem for babyer har de stappet parfyme i, og fant en ganske dyr en på apoteket, uten parfyme. Som jeg selvfølgelig ikke husker hva heter, men det er en gul tube.

Men er det skikkelig varmt og jeg er mye ute i sola, får jeg det selv om jeg har smurt meg godt, jeg også. :cry: Fryktelig kjedelig. Så jeg har begynt å gå for den "bleke, interessante"-looken! :sjarmor:

Skrevet

Jeg bruker den gule fra apoteket, jeg også. Hva heter den da, Cliniderm?

Det funker bare ikke, jeg får eksem uansett. Så jeg gjør som Madonna, Nicole Kidman og flere, satser på en blek hud.

Gjest gjest1
Skrevet

Et tips kan være disse solkremene for barn som har noe som heter "fysisk filter". De skal visst stoppe alt. Tror det nye merket på apoteket som har en god en av de... Vichy? er det navnet kanskje?

Sliter selv mye med dette og må ha solfaktor i dagkremen min på denne tiden....

Skrevet

Prøvd det også... :(

Skrevet

Har du nordisk lys hud høres 29 minutter solarium ikke spesielt bra ut....det beste er å begynne i det små før du skal på en sånn tur

Skrevet
Jeg bruker den gule fra apoteket, jeg også. Hva heter den da, Cliniderm?

Det funker bare ikke, jeg får eksem uansett. Så jeg gjør som Madonna, Nicole Kidman og flere, satser på en blek hud.

Hm, ja det er den jeg har gode erfaringer med. Men vi får gjøre som stjernene ja, være bleke og interessante! :wink:

Gjest Virvar
Skrevet

En halvtime i solarium synes jeg høres mye ut. Jeg ligger kun 20 minutter - men jeg har tatt noen ganger i løpet av vinteren.

Hydrokortison er det eneste som virker for å få vekk soleksemen sa min lege til meg. Finnes ingen vidundermedisiner eller kremer, ting tar tid :(

Har man først fått soleksem - så er det lett at man fortsetter med det.

Mitt utslett er små røde prikker/knudrer- og når jeg klør på det - så blir det blemmer og vabler og jeg ser aldeles for jæ*lig ut.

Lykke til.

Jeg tror neppe jeg kan reise til varmere strøk. ville vel endt opp med å klø meg til blods da.

Skrevet

Jeg må si jeg blir litt betenkt når dere smører dere med kortison salver helt sånn uten videre!!

Har en sønn som har brukt kortison fra det mildeste til det aller sterkeste i syv år og huden hans er helt tynnslitt!! Kortison er ikke bra og bruke, huden blir tynnere og tynnere og til slutt når du da er i solen, så blir du lyserosa der de har smurt med kortison og man kan se hvor man har brukt kortison!

Jeg har selv vært utrolig plaget med soleksem. Etter og ha prøvd det meste fikk jeg tips om og begynne med karoten tab.

En tab tilsvarer ca 4 store gulerøtter. Etter og ha brukt det er jeg ikke lenger plaget med soleksem.

I tillegg tåler jeg solen mye bedre. Fra og være en lyserosa gris, blir jeg nå gylden og jeg blir ikke solbrent.

Jeg kan sitte lenger i sola og selv om det tar lengre tid før fargen kommer, så får jeg en flott og jevn farge.

Jeg hadde en pause for et år siden over lengre tid. Da vi dro til syden fikk jeg 2. grad solforbrenning på brystet og eksem på resten av kroppen. Det var helt grusomt og jeg kunne ikke skjønne hvorfor. Men jeg mener nå at det kom av at jeg ikke hadde brukt karoten tab på lang tid.

Så dette er bare et lite tips, dropp kortison og begynn med karoten. Du kan godt doble dosen til og begynne med! Og jeg er helt sikker på at soleksemen blir borte!

Gjest Virvar
Skrevet

Hva koster sånne tabletter da?

Jeg vet hydrokortison er skadelig for huden og gjør den tynnere. Men det er det som anbefales når man har fått soleksem. Jeg har brukt det selv flere sommere på rad, men selvsagt hatt klær som dekker etterpå. Og jeg har ikke vært flink nok til å smørre ofte nok - så det har blitt mindre dose.

Min er faring er at om man har hatt soleksem noen ganger i begynnelsne av sommeren - så slipper man sakte men sikkert unna det etter som det lir utpå. Men ingen regel uten untak.

Solkrem er også viktig. Jeg har hatt hell med natusan kids - på spray flaske. Nivea fungerer dårlig. Men det varierer liksom fra år til år. Mengden soleksem varierer også fra år til år. Det dukket opp for første gang for 6-7 sommere år siden. Irriterende plagsomt ! :-x

Gjest Cuddly
Skrevet

Har ikke lest noen av svarene, så det kan være at du har fått dette rådet;

Sjær opp en tomat og smør deg med saften.

Det hjelper ikke alle, men på meg både lindrer og heler det!

Gjest Xavia
Skrevet
Jeg må si jeg blir litt betenkt når dere smører dere med kortison salver helt sånn uten videre!!

Nå er det jo ikke snakk om å bruke hydrokortison over flere uker. Men kanskje en dag eller to i løpet av en sommer. Jeg tror ikke du trenger¨å bli betenkt over at voksne mennesker bruker dette mot soleksem. Det anbefales jo mot dette, og det er jo ikke akkurat noen deilig krem som man ønsker å smøre seg ofte inn med. Selv går jeg i hvert fall fort over til Aloe Vera.

Skrevet
Hva koster sånne tabletter da?

Jeg vet hydrokortison er skadelig for huden og gjør den tynnere. Men det er det som anbefales når man har fått soleksem. Jeg har brukt det selv flere sommere på rad, men selvsagt hatt klær som dekker etterpå. Og jeg har ikke vært flink nok til å smørre ofte nok - så det har blitt mindre dose.

Min er faring er at om man har hatt soleksem noen ganger i begynnelsne av sommeren - så slipper man sakte men sikkert unna det etter som det lir utpå. Men ingen regel uten untak.

Solkrem er også viktig. Jeg har hatt hell med natusan kids - på spray flaske. Nivea fungerer dårlig. Men det varierer liksom fra år til år. Mengden soleksem varierer også fra år til år. Det dukket opp for første gang for 6-7 sommere år siden. Irriterende plagsomt ! :-x

De heter Bio-Karoten og fås kjøpt på Vita / Helsekosten. De koster ikke all verden og du skal i utgangspunktet bare ta en om dagen, men jeg har dobblet dosen hvis jeg vet jeg skal på sydenferie.

En venninne av meg bor i Spania og hun fortalte meg at hvis man smører seg med en solkrem for så og ta på t-skjorte, så tilsvarer det faktor syv.

Og han hudlegen Fyrand eller hva han heter har også sagt det at solfaktor over femten, trenger man ikke. Jo høyere faktor, jo mere kjemikalier.

Selv var jeg på Tenerife nå i mars og måtte faktisk smøre meg med faktor førti. Seigt som bare det, men ønsket ikke å bli brent. Men ikke antydning til soleksem.

Jeg skjønner det at dere ikke "misbruker" kortison, men det er uansett ikke bra for huden.

Min sønn får kun lpv til og smøre seg i to dager før han må ha minst ti dagers opphold uten og så kan vi smøre to dager igjen.

Og selvom legene anbefaler det, så er det veldig ofte legen ikke vet om hvordan huden tar skade.

Huden blir tynn med årene og huden blir blålilla ved flere års bruk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...