AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #1 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg har ikke brukt mobilen til å være på nett før, men nå skal jeg starte. Har abonnement som inneholder 1024mb. Men hvordan funker det egentlig? Hvor mye kan jeg være på nett for den kvoten? Ønsker uansett wifi hjemme, for da kan jeg bruke internett på mobilen så mye jeg vil uten å tenke på at det skal koste noe ekstra, sant? Hvor finner jeg oversikt over rimelig wifi? Er på nett (pc) nokså ofte, men laster ikke ned noe osv. En pris på max 300kr pr.mnd. Er det mulig å finne? Anonymous poster hash: a9225...c70
Lutetium 71 Skrevet 26. oktober 2013 #2 Skrevet 26. oktober 2013 http://www.telepriser.no Titt under "bredbånd".http://www.bredbandsguiden.no/ er heller ikke dum
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #3 Skrevet 26. oktober 2013 Finnes det noe uten 12mnds bindingstid, som man ikke må betale en ekstra sum pr.mnd for, fordi man ikke har fasttelefon? Flere ser rimelig ut, men når man klikker inn for å se nærmere, viser det seg at det blir dyrt. Grunnen til at jeg ønsker kortere/ingen bindingstid er at jeg ikke vet hvor lenge jeg blir boende hvor jeg bor. Kanskje ett år, kanskje kortere tid. Stedet jeg flytter til har sannsynligvis bredbånd inkl. i leieprisen. Og at neste leietaker her vil overta mitt abonnement (hvis det går an) er ikke så veldig sannsynlig. Anonymous poster hash: a9225...c70
Lutetium 71 Skrevet 26. oktober 2013 #4 Skrevet 26. oktober 2013 Finnes det noe uten 12mnds bindingstid, som man ikke må betale en ekstra sum pr.mnd for, fordi man ikke har fasttelefon? Flere ser rimelig ut, men når man klikker inn for å se nærmere, viser det seg at det blir dyrt. De to tingene drar desverre opp prisen, ja. Du slipper dog linjeleie (avgift for ikke å ha fasttelefon), om du fikser deg nett via kabeltv (eller fiber, men fiber koster skjorta). Grunnen til at jeg ønsker kortere/ingen bindingstid er at jeg ikke vet hvor lenge jeg blir boende hvor jeg bor. Kanskje ett år, kanskje kortere tid. Stedet jeg flytter til har sannsynligvis bredbånd inkl. i leieprisen.Og at neste leietaker her vil overta mitt abonnement (hvis det går an) er ikke så veldig sannsynlig.Anonymous poster hash: a9225...c70 Høres ut som du heller burde utvide datakvoten på mobilen din, siden ting er så usikkert. Eller kanskje du kan dele trådløst nett med en nabo?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #5 Skrevet 27. oktober 2013 Eller kanskje du kan dele trådløst nett med en nabo? Dette er nok den beste løsningen. Skal høre med noen av naboene.. Kan noen svare på dette; Har abonnement som inneholder 1024mb. Men hvordan funker det egentlig? Hvor mye kan jeg være på nett for den kvoten? Vet ikke hvordan jeg kommer meg på nett uten wifi jeg. Står bare noe om roaming, og at det koster. (Har Samsung Galaxy trend GT S7560) Anonymous poster hash: a9225...c70
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #6 Skrevet 27. oktober 2013 Er jo helt håpløs på dette jeg.. Måtte jo aktivere MMS og mobildata. Nå er det gjort, må lese mer på nett via pc, så blir jeg vel klokere. Anonymous poster hash: a9225...c70
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #7 Skrevet 27. oktober 2013 Har lest brukerveiledningen hos Samsung. Der står det om wifi. Men finner ikke noe om å komme seg på nett uten..? Anonymous poster hash: a9225...c70
Lutetium 71 Skrevet 27. oktober 2013 #8 Skrevet 27. oktober 2013 Har lest brukerveiledningen hos Samsung. Der står det om wifi. Men finner ikke noe om å komme seg på nett uten..?Anonymous poster hash: a9225...c70 Mener du å bruke mobilen som et modem som pcen kan koble seg på? Slå på tehering (tilknytning og trådløs sone).
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #9 Skrevet 27. oktober 2013 Mener du å bruke mobilen som et modem som pcen kan koble seg på? Slå på tehering (tilknytning og trådløs sone). Jeg måtte bare lese bruksanvisningen for mobilen på pc. På pcen har jeg mobilt bredbånd. Uavhengig av dèt, skal jeg da kunne komme meg på nett med mobilen, eller? Anonymous poster hash: a9225...c70
Lutetium 71 Skrevet 27. oktober 2013 #10 Skrevet 27. oktober 2013 Jeg måtte bare lese bruksanvisningen for mobilen på pc. På pcen har jeg mobilt bredbånd.Ok. Trodde du allerede var på nett på mobilen. Uavhengig av dèt, skal jeg da kunne komme meg på nett med mobilen, eller?Anonymous poster hash: a9225...c70 Det kan du ja, men du er avhengig av å ha en del MB inkludert i mobilabbonnementet ditt om dette her ikke skal bli for dyrt. Ettersom jeg husker fikk man mer MB for pengene om man brukte mobilen som modem, istedet for disse separate USB mobilt bredbånd dingsene. Men sjekk selv. Har du bindingstid igjen på det mobile bredbåndet du allerede har, er det nok like greit å "bruke opp" det, før du kutter det ut.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #11 Skrevet 27. oktober 2013 Ok. Trodde du allerede var på nett på mobilen. Nei, det er dèt jeg har problemer med å få til. Forstår ikke hvor jeg går inn for å komme meg på nett. Har 1024mb inkl. i mobilabonnementet mitt. (Nå ser jeg helt bort fra det mobile bredbåndet som er plugget i pcen altså, for det skal jeg kunne klare meg uten med tanke på internett på mobilen.) Anonymous poster hash: a9225...c70
Lutetium 71 Skrevet 27. oktober 2013 #12 Skrevet 27. oktober 2013 Slik. Dette er en veiledning for nettbrett, men fremgangsmåten skal være noenlunde lik på alle dingser som kjører Android 4.0/ICS (den androidversjonen jeg tipper du har på mobilen din).
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #13 Skrevet 27. oktober 2013 Så jeg må "koble sammen" pc og mobil? Vil det si at om jeg besøker noen som ikke har internettilgang i det heletatt, så kommer jeg meg ikke på nett jeg heller? Anonymous poster hash: a9225...c70
Lutetium 71 Skrevet 27. oktober 2013 #14 Skrevet 27. oktober 2013 Så jeg må "koble sammen" pc og mobil? Vil det si at om jeg besøker noen som ikke har internettilgang i det heletatt, så kommer jeg meg ikke på nett jeg heller? Anonymous poster hash: a9225...c70 For å si det veldig enkelt, tehering/flyttbar trådløs sone gjør mobilen din om til en transportabel ruter. Du kobler pcen din opp mot denne på akkurat samme vis som en vanlig ruter, via wifi. Veldig greit på hytta for eksempel. Forskjellen er at en vanlig ruter bruker telefonlinja (eller fiber/kabelnett) til internetttrafikken. En "mobilruter" bruker mobilnettet til internetttrafikken.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #15 Skrevet 27. oktober 2013 Føler meg vanskelig nå, men må faktisk ha det inn med teskje. Om jeg besøker noen som ikke har internettilgang i det heletatt, så kommer jeg meg ikke på nett jeg heller, hvis jeg lar være å tehere? Ja eller nei. Det jeg trodde ang. internett på mobil, var at man er på nett via wifi (f.eks på bussen, noen kafeer, på besøk hos noen som har) Da er det gratis, og kvoten man har på f.eks 1024mb brukes ikke. Eller at man kommer seg på nett "hvor som helst" uten wifi, mobilt bredbånd osv, men da bruker man av mb-kvoten man har og må betale ekstra etter at kvoten blir brukt opp. Anonymous poster hash: a9225...c70
Lutetium 71 Skrevet 27. oktober 2013 #16 Skrevet 27. oktober 2013 Føler meg vanskelig nå, men må faktisk ha det inn med teskje. Om jeg besøker noen som ikke har internettilgang i det heletatt, så kommer jeg meg ikke på nett jeg heller, hvis jeg lar være å tehere? Ja eller nei. Viktig å huske på: Tethring er noe du bruker om du skal la andre dingser (nettbrett, pcer osv) få internetttilgang via mobilen din. Hvis du bare vil være på nett med mobilen din (f.eks lese nettaviser med mobilens nettleser, sjekke været med en app osv) trenger du ikke gjøre stort. Men skrur du på tehring når du er der, vil både du og de komme seg på nett, via din mobil, så lenge du er så snill å gi dem passordet til mobilen din (dette er altså et passord som bare gir dem adgang til internett via mobilen din, de får ikke tilgang til noenting annet). Se på linken for hvordan du setter det opp i innlegg #12. Tenk på det på denne måten: Du har en portabel ruter i lomma (mobilen din), du kan velge å aktivere denne ruterfunksjonen når du vil. Når ruterfunksjonen er aktivert, fungerer den akkurat som en vanlig ruter, bare at den bruker mobilnettet, og altså bruker opp de antall MB (1024?) du har i mobilabonnementet ditt hver måned. En PC er alltid mer glupsk enn den innebygde nettleseren i mobilen din, så når flere kobler seg på samme stakkars mobil (gjennom tethring), begynner MBene å løpe fort. Det jeg trodde ang. internett på mobil, var at man er på nett via wifi (f.eks på bussen, noen kafeer, på besøk hos noen som har) Da er det gratis, og kvoten man har på f.eks 1024mb brukes ikke. Stemmer. Så lenge du har tilgang til wifinett, og du har evt. passord til dette, vil mobilen fortrekke det (mobilnettet blir ikke brukt, og kvoten din blir heller ikke spist av). Eller at man kommer seg på nett "hvor som helst" uten wifi, mobilt bredbånd osv, men da bruker man av mb-kvoten man har og må betale ekstra etter at kvoten blir brukt opp.Anonymous poster hash: a9225...c70 Dette stemmer også. Du kan legge inn begrensninger på selve mobilen, slik at du ikke bruker opp hele kvoten. (Dette er noe som ble introdusert i Android 4.0/ICS)Slik gjør du det.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #17 Skrevet 27. oktober 2013 Dette stemmer også. Det er dette jeg ikke får til! Frem til jeg evt. skaffer meg delt wifi med en nabo, trenger jeg annen måte å komme meg på nett på. En som skulle prøve å hjelpe meg sa at man går inn på innstillinger, tilkobling, bruk pakkedata. Men når jeg går på innstillinger står det ikke "tilkobling" noe sted.... Dette finner jeg altså ingenting om i brukerveiledningen.. Merkelig! Anonymous poster hash: a9225...c70
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #18 Skrevet 27. oktober 2013 På min telefon (Samsung s2) går man inn på innstillinger, og så inn på databruk. Deretter krysser man av for mobildata. Anonymous poster hash: 45368...57e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #19 Skrevet 27. oktober 2013 På min telefon (Samsung s2) går man inn på innstillinger, og så inn på databruk. Deretter krysser man av for mobildata. Anonymous poster hash: 45368...57e Det har jeg gjort. Anonymous poster hash: a9225...c70
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #20 Skrevet 27. oktober 2013 Da forstår jeg ikke helt hva du spør etter. Jeg tolket problemstillingen din som at du ikke forsto hvordan du kommer på nett på mobilen uten wifi. Men hvis du har skrudd på mobildata så er du jo på nett på mobilen. Eller var det noe annet du lurte på? Anonymous poster hash: 45368...57e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå