Gå til innhold

17 år - kutte kontakt med mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 17 og fyller 18 om et halvt år.

Jeg har allerede bodd for meg selv i over ett år, og mine foreldre er skilt. Jeg har hele oppveksten hatt problemer med min mamma og vi hadde det ikke så veldig bra. Min far er heldigvis normal, så det er han jeg har mest kontakt med.

Jeg snakket med flere helsesøstre i fjor (da det var litt styr hjemme), og de mente at jeg skulle kutte kontakten med min mor for mitt eget beste. Men det roet seg og jeg tenkte at det gikk greit å ha kontakt så lenge det ikke er alt for ofte.

Men den siste uken har det blitt masse styr igjen, og det hun sa i dag var så fælt at jeg aldri klarer å tilgi det, og jeg snakket med pappa om det og han synes også det var helt forferdelig, bare at han ikke var sjokkert fordi han vet at hun er i stand til å si og oppføre seg sånn.

Jeg har derfor nå bestemt meg for at jeg ikke kan ha noe mer kontakt med mamma på grunn av at det ødelegger veldig mye for meg, og jeg har nok å tenke på selv.

Jeg bare lurer på om jeg faktisk kan kutte kontakt med henne når jeg ikke enda er 18? Jeg bor som sagt ikke sammen med henne, så sånn sett er det ikke noe problem, men kan hun tvinge meg til å være der i helgene og ha kontakt med henne?

Jeg vil ikke gå inn på hva hun har sagt og gjort, men det er veldig ille og kjæresten min satt der bare og gapet når han hørte det hun sa over telefon denne uken, så ja.

Anonymous poster hash: f3a9b...1df
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Juridisk kan hun vel egentlig "tvinge" deg, men hvis du ikke møter opp slik hun sier, så tviler jeg på at hun evnt får politiet til å hente deg med makt. Så bare styr unna i 6 måneder du, etter 18 årsdagen kan hun i alle fall ikke gjøre deg noe.

• Liker 2
Skrevet

Juridisk kan hun vel egentlig "tvinge" deg, men hvis du ikke møter opp slik hun sier, så tviler jeg på at hun evnt får politiet til å hente deg med makt. Så bare styr unna i 6 måneder du, etter 18 årsdagen kan hun i alle fall ikke gjøre deg noe.

Men når man er over 12 år, noe jeg helt klart er, så skal man vel vektlegge sterkt hva jeg mener.

Og vi har heller ikke noe avtalte tider jeg skal være der, for jeg er ofte opptatt og jeg kan ikke komme hjem hver helg.

• Liker 1
Skrevet

Men når man er over 12 år, noe jeg helt klart er, så skal man vel vektlegge sterkt hva jeg mener.

Og vi har heller ikke noe avtalte tider jeg skal være der, for jeg er ofte opptatt og jeg kan ikke komme hjem hver helg.

Akkurat. Bare hold deg rolig, å si "opptatt denne helgen med xxxxx, men skal se neste helg...." Evnt kan du si direkte at du ikke vil komme på besøk. Hvis der ikke finne en samværsavtale engang, så er det lite hun kan gjøre. Å som sagt, hadde der vært en avtale som du skulle forholde deg til, så hadde ikke noen gjort noe for fysisk å tvinge deg til henne. Da må der være et meget effektivt politi i såfall. Å skulle hun gå til sak mot deg for å tvinge deg til samvær, så blir vel det ikke rettskraftig før etter du er blitt 18 læll.

Skrevet

Sykt, akkurat som om jeg har skrevet dette :) tenkte det samme som deg da jeg var 17,18,19 og nå som jeg er 20. Som du skjønner.. Er ikke enkelt, uansett hvor mye hun har ødelagt i livet mitt..

Anonymous poster hash: 55813...a2f

Skrevet

Du trenger vel henne kanskje til å skrive under på ting av og til, ellers er det bare å gi beskjed om at du ikke kommer hjem mer og ikke ønsker mer kontakt. Bor du hos faren din da eller er han fortsatt gift med moren din?

Anonymous poster hash: 833f2...ab1

Skrevet

Du trenger vel henne kanskje til å skrive under på ting av og til, ellers er det bare å gi beskjed om at du ikke kommer hjem mer og ikke ønsker mer kontakt. Bor du hos faren din da eller er han fortsatt gift med moren din?

Anonymous poster hash: 833f2...ab1

Nei, min far kan skrive under på alt som trengs. De har vært skilt hele livet mitt, og pappa har vært gift med stemoren min i over 10 år :)

Jeg bor som sagt verken med mamma eller pappa (bor en del timer unna begge). Og er sånn halvveis samboer med kjæresten som jeg antar jeg blir helt samboer med når leiekontrakten der jeg bor går ut 1.juli :)

-TS

Skrevet

Hvis det er så ille så ta kontakt med helesøster igjenn og si at hun ødelegger deg. Og høre om hun kan tvinge deg til å være hos henne i helger eller ha kontakt overhodet.

Kankje barnevernet kan være et alternativ hvis mor ødelegger så mye for deg, og evt tvinger deg til kontakt. Kankje de kan ha myndighet til at din mor ikke får lov å ha kontakt med deg?

Anonymous poster hash: f735e...7ec
  • Liker 1
Skrevet

Når du er så gammel som du er nå så kan ingen tvinge deg til å ha kontakt med din mor. Du velger selv :)

Det eneste hun kan gjøre er å hyle og skrike og være ubehagelig, men du kan velge om du vil høre på det eller ikke. Så du kan f.eks la være å ta telefonen, slette meldinger uten å lese de, blokkere henne fra mail og FB og si ifra til pappaen din hva du har gjort sånn at han støtter deg og vet hva som skjer.

Du trenger forsåvidt ikke bestemme deg her og nå om du vil ha kontakt med henne igjen i fremtiden, men kanskje si til deg sev at sånn det er nå så er det best for deg å ikke ha noe med henne å gjøre. Hva fremtiden bringer vil gjenstå å se.

Jeg vil anbefale deg å lese og kanskje spørre om råd på www.morild.org Det er en side drevet av profesjonelle som retter seg mot barn og unge som har psykisk syke foreldre.

Lykke til :)

Skrevet

Din mor kan ikke tvinge deg til noe som helst, og jeg vil tro at dersom helsesøstre er enige med deg i din avgjørelse og er pådrivere i tillegg så kommer hun ikke særlig langt i å forsøke noesomhelst.

Anonymous poster hash: aa7a4...94c
Skrevet

Jeg mener på generelt grunnlag at du ikke bør kutte kontakten med din mor. Hvis dere ikke klarer å snakke sammen kan det kanskje være godt for begge parter å begrense kontakten til et minimum (dvs kontakt på tlf 1 gang pr mnd og evt KORTE møter en gang hvert kvartal ???

Hos oss var det slik at barna flyttet til meg etter problemer hos moren selv om moren forsøkte å forhindre flytting. Det måtte en 3.part inn i bildet for at barna skulle få flytte. Etter flyttingen har det vært viktig for meg å oppmuntre til kontakt med moren og barna fordi alt KAN skje og plutselig er jeg ikke her lenger. Om det skulle skje er det viktig å ha mine barn har et godt forhold til moren selv om de behynner å bli eldre og ant omtrent like gamle som ts.

Jeg har stor forståelse for at det kan være vanskelig for mange å opprettholde en kontakt de ønsker å kutte så fort som mulig, Men både for din (ts), moren og dine kommende barns skyld mener jeg det er viktig å ha så mye kontakt at en ihvetrtfall kjenner igjen hverandre og kan hilse/"snakke sammen" i familiesammenkomster, etc.

Men uansett hvilken vei du velger ønsker jeg deg lykke til og håper alt ordner seg for deg.

Skrevet

Jeg mener på generelt grunnlag at du ikke bør kutte kontakten med din mor. Hvis dere ikke klarer å snakke sammen kan det kanskje være godt for begge parter å begrense kontakten til et minimum (dvs kontakt på tlf 1 gang pr mnd og evt KORTE møter en gang hvert kvartal ???

Hos oss var det slik at barna flyttet til meg etter problemer hos moren selv om moren forsøkte å forhindre flytting. Det måtte en 3.part inn i bildet for at barna skulle få flytte. Etter flyttingen har det vært viktig for meg å oppmuntre til kontakt med moren og barna fordi alt KAN skje og plutselig er jeg ikke her lenger. Om det skulle skje er det viktig å ha mine barn har et godt forhold til moren selv om de behynner å bli eldre og ant omtrent like gamle som ts.

Jeg har stor forståelse for at det kan være vanskelig for mange å opprettholde en kontakt de ønsker å kutte så fort som mulig, Men både for din (ts), moren og dine kommende barns skyld mener jeg det er viktig å ha så mye kontakt at en ihvetrtfall kjenner igjen hverandre og kan hilse/"snakke sammen" i familiesammenkomster, etc.

Men uansett hvilken vei du velger ønsker jeg deg lykke til og håper alt ordner seg for deg.

Nå vet jo ikke vi bakgrunnen, men når helsepersonell som kjenner historien spesifikt ber henne kutte kontakt fordi det er ødeleggende for henne, så tror jeg på at det kan være en god idè.

Så kan man heller ta opp kontakten igjen når man ser at premissene for det er tilstede.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nå vet jo ikke vi bakgrunnen, men når helsepersonell som kjenner historien spesifikt ber henne kutte kontakt fordi det er ødeleggende for henne, så tror jeg på at det kan være en god idè.

Så kan man heller ta opp kontakten igjen når man ser at premissene for det er tilstede.

Helt enig.

Det kan i noen tilfeller være direkte skadelig å opprettholde kontakten da "offeret" ikke kommer seg ut av loopen og stadig blir utsatt for psykiske eller fysiske overgrep.

Man må ta inn over seg at selv om blodsbånd er sterke så skal de ikke være der for å unnskylde uakseptabel oppførsel og nedverdigende handlinger.

Eventuell kontakt bør gjennomføres med en tredjepart tilstede og med TS eksplisitte samtykke.

Endret av Løvetanten
  • Liker 2
Skrevet

Ingen kan tvinge deg til å ha kontakt med moren din, nei. Mange tror at foreldre har rett til å se barna sine, og at det er det mange skilte par krangler om, men faktisk er det slik at det er barna som har rett til å være sammen med foreldrene, ikke omvendt.

Anonymous poster hash: e773b...985
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...