Gå til innhold

Ny på lavkarbo.. Trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter noen uker med vanlig "lavkalori" (lå på ca 85 g karbs og 1400 kalorier i gjennomsnitt) gikk jeg på mandag over til lavkarbo. Spiser samme mengde kalorier, men ligger på maks ca 10 g karbohydater pr dag. Spiser 1 til 1,5 g protein pr kilo kroppsvekt, og resten fett.

Er ganske lav (158), og helt normalvektig, og vil fort ned i vekt pga julebord om noen uker, så jeg vil helst ligge enda litt lavere på kaloriene, men jeg er redd for å miste muskler.

Og nettopp derfor, forsøker jeg også å trene styrke to ganger i uken. Er livredd for å miste rumpa, som jeg er ganske fornøyd med!

Men de siste dagene har jeg rett og slett ikke greid det. Har null energi, føler meg kjempesvak rett og slett. Klarer å presse meg til en 30 minutters gåtur hver dag, men that's it.

Er det krise om jeg tar en uke eller to fri fra styrketreningen? Vil jeg miste muskler? :(

Anonymous poster hash: cb8bf...d90
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor 10karb pr.dag ?

Når en skifter kosthold,vil en kunne oppleve at kroppen blir slapp og sliten.

Nå skal den gå fra å spise karbohydrater til å bruke fett som energi. Det kan ta 1-3 uker før kroppen har normalisert seg og "forstått" metoden. Teit forklart

ta en sving innom lavkarboforum, du finner drøssevis med råd og matoppskrifter.

En kan fint trene på lavkarbo.Nå har jeg ikke testet 10karb+ trening.Mulig du burde øke inntaket av karber når du trener,slik at du får litt mer energi den første stunden. Da i form av grønnsaker

Skrevet

Vet man kan trene på lavkarbo, men jeg tenker på denne overgangsfasen jeg er i nå.. om jeg bør tvinge meg til å gjennomføre noen repetisjoner med utfall f.eks, eller om jeg trygt kan la vektene ligge en uke eller to. :)

10 g karbohydrater pr dag fordi jeg vil i ketose, siden det vel er da man forbruker fett mest effektivt. 10 er ikke noe magisk tall, det har bare blitt slik, siden jeg forsøker å ligge så lavt som mulig.

Vil som sagt ned i vekt på noen få uker, og har aldri tidligere klart å gå ned i vekt overhodet, samme hva jeg har gjort, så jeg er litt stressa med å faktisk klare det denne gangen. Tenker å gå over på med "moderat" lavkarbo etter målet om vektnedgang er nådd.

Skrevet

La meg se her...

Du har helt normal vekt, er fornøyd med deler av kroppen din, men du vil likevel rase ned i vekt til et julebord (!) men uten å miste fett på utvalgte plasser? Dessuten skal du både gå på lavkarbo OG lavkalori OG trene styrke for du vil ikke miste muskelmasse heller?

Finn fem feil (ellernosånt)

• Liker 3
Skrevet

Jeg er normalvektig, men vil bli slankere, korrekt.

Jeg vet at man ikke kan punktslanke seg. Det har jeg heller aldri spurt om tips til. Jeg sier jeg vil beholde musklene i rumpa, ikke fettet...

Selvsagt skal jeg ligge i kaloriunderskudd. En forutsetning for å gå ned er jo at kroppen må tære på fettlagrene, og det gjør den vel neppe om den får all energi den trenger (det være seg fett og/eller karbohydrater) via kostholdet).

Og ja, jeg tenker å kombinere lavkarbo med styrketrening. Det er ingen grunn til at man skal kutte ut styrketrening bare fordi man lever på lavkarbo.

Feilen ligger nok først og fremst i at du mistolket det jeg skrev, ikke i at jeg er så himla på jordet.

Skrevet (endret)

Nei, det er ikke krise at du tar en pause på 1-2 uker, du vil neppe merke noe til det så lenge du ikke har alt for lavt kalorinntak. Spesielt hvis du får i deg nok protein. Men hvorfor skal du absolutt ha et såpass lavt inntak av karbohydrater? Du kan med fordel øke det litt slik at faktisk får litt energi og du kan få trent.

Endret av meh
Skrevet

Kan godt gå opp litt på karbohydratene, dersom det ikke går ut over vektnedgangen.

Det er utrolig vanskelig for meg å gå ned i vekt, jeg har prøvd "alt", uten å lykkes. Så jeg tror det krever ganske stor innsats for å klare det.

Skrevet

altså,hvis du skal leve på lavkarbo må du få det rett. Det å telle kalorier er litt feil på lavkarbo.

SÅ lenge du får i deg nok fett og lite karber,vil du miste fett på kroppen.Samt unngå den helvettes sulten som lavkalori kan gi. Trening ved siden av er jo bare fint.

Les om lavkarbo og fordeling av proteiner,fett og karber. Vanligvis teller en ikke kalorier,hvis du lever riktig,går du ned OM du er overvektig. Lavkarbo sies å være selvregulerendes med henhold til vekt.

Jeg spiser og koser meg,uten å tenke kalorier.På den måten har jeg mistet 22kg.i løpet av 4mnd.

Ketose er greit,min grense for å havne der er ca .12-15 karber.Nesten som deg :)

Skrevet

Har lest om lavkarbo tidligere, og vet at man i teorien kan "spise så mye man vil", fordi man får en matlyst som tilsvarer det et normalvektig sunt menneske har, osv.

Saken er altså som tidligere nevnt at jeg allerede er normalvektig, og at jeg dermed sannsynligvis ikke vil gå ned på lavkarbo med mindre jeg også holder øye med kaloriene.

Og vennligst ikke gi meg en moralpreken om at "du er normalvektig, du skal ikke ned i vekt!", dersom noen føler for det. Normalvektig BMI omfatter et stort spekter, fra meget slank, til nesten litt smålubben. Jeg befinner meg i øvre sjiktet, og akter altså å gå ned litt. Skal fremdeles holde meg innenfor normalvektig, og har tenkt til å gjøre det på en sunn måte, osv, osv. :)

Kroppen min er veldig glad i å holde seg på rundt 60 kg, og mener tydeligvis at dette er topp. Selv mener jeg 50 kg er bedre, og akkurat nå befinner jeg meg midt mellom disse to. Med lavkarbo, hvor jeg ligger på ca 1400 kalorier pr dag, går jeg absolutt ikke sulten. Fett og proteiner metter bra!

Det jeg først og fremst lurer på er altså om jeg vil miste mye muskler dersom jeg tar en liten pause fra styrketreningen. Forstår at å bygge på kaloriunderskudd nok er uaktuelt, men jeg håper i det minste å bevare det jeg allerede har.

Skrevet

Er spørsmålet i denne tråden i bunn og grunn om du kommer til å miste synlig muskelmasse i rumpa om du dropper styrketrening i én uke? Virkelig?

Skrevet

Er spørsmålet i denne tråden i bunn og grunn om du kommer til å miste synlig muskelmasse i rumpa om du dropper styrketrening i én uke? Virkelig?

Ja, jeg antar at det er det. :fnise:

Når folk ber om råd her inne, er nemlig tap av muskelmasse noe som alltid går igjen, enten det er snakk om kalorirestriksjon eller mangel på trening, og spesielt når begge deler er med i bildet!

Skrevet

Jeg er normalvektig, men vil bli slankere, korrekt.

Du er altså normalvektig, men vil bli slankere. Tenker du på slankere som strammere? Typisk å få vekk "valpefettet" på sidene? Da bør du spise mer mat og trene mer og tyngre styrketrening, framfor å sulte deg ned i vekt og ha null energi!

Over til det første spørsmålet ditt. Det er selvfølgelig ingen krise om du tar en uke eller to fri fra styrketreningen, men det er mye bedre å finne en sunn balanse som du kan holde, enn å periode slanke seg før en bestemt anledning.

Skrevet (endret)

Det du burde gjøre er å lære av noen som har mye erfaring med lavkarbo-ketogene dietter og ytelse.

Jeff Volek og Stephen D. Phinney har skrevet en bok du bør ta en titt på

"The art & science of low carbohydrate performance" http://www.amazon.co.uk/The-Art-Science-Carbohydrate-Performance/dp/0983490716/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1382813727&sr=8-1&keywords=phinney

Koster deg under 100 penger.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Du er altså normalvektig, men vil bli slankere. Tenker du på slankere som strammere? Typisk å få vekk "valpefettet" på sidene? Da bør du spise mer mat og trene mer og tyngre styrketrening, framfor å sulte deg ned i vekt og ha null energi!

Over til det første spørsmålet ditt. Det er selvfølgelig ingen krise om du tar en uke eller to fri fra styrketreningen, men det er mye bedre å finne en sunn balanse som du kan holde, enn å periode slanke seg før en bestemt anledning.

Jeg ønsker å bli både smalere, og gå ned i fettprosent, så svaret er vel både ja og nei.

Jeg er ikke glad i å trene styrke, men har blitt mer eller mindre vant til å gjøre et par økter i uken. Å presse meg selv til å trene mer, vil ikke være en langsiktig løsning siden jeg da vil gå lei.

Jeg sulter meg forøvrig ikke. Med min høyde og vekt, er ikke 1400 kalorier pr dag kritisk lite overhodet. Da jeg spiste lavkalori, med samme kaloriinntak som nå, var det null problem å finne energi til å trene. Jeg regner med at det er pga overgangen til lavkarbo at jeg nå opplever mangel på energi.

Det du burde gjøre er å lære av noen som har mye erfaring med lavkarbo-ketogene dietter og ytelse.

Jeff Volek og Stephen D. Phinney har skrevet en bok du bør ta en titt på

"The art & science of low carbohydrate performance" http://www.amazon.co.uk/The-Art-Science-Carbohydrate-Performance/dp/0983490716/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1382813727&sr=8-1&keywords=phinney

Koster deg under 100 penger.

Takk, skal sjekke den ut

Men da dropper jeg altså styrketreningen i dag med god samvittighet, og koser meg med biff, salat og bearnaisesaus istedet. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...