Gå til innhold

Lei av at far ikke tar ansvar. (Samvær)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker aldri hva han skal ta med fra bhg. Har ikke to av alt, og når jeg skriver et par ting på melding og han tar med feil så blir jeg oppgitt. Nå er det helg og utebuksen henger i bhg. Det gjør regnbuksa og..

Matboks, termoskopp e,l blir aldri vasket når han har hun en helg. Vasker aldri uteklær om han tar de med hjem. Tar med klær fra bhg uten å ta det med tilbake eller si fra til meg. Plutselig står vi der uten skift.

I dag fikk hun muffins til frokost. Før bursdag til ei i bhg. Hun sliter med vekta. Jeg holder stram linje hjemme, men får liten støtte. Får til svar at det går seg til, han vil ikke krangle med ho..

Hun er 120cm og veier 30kg. 5år gammel.

Jeg får vondt inni meg hver gang hun er hos far over lenger tid. Redd for alt hun får i seg, og hvor lite han bryr seg om at det nå er årstid for jakke/lue.

Har lyst til å nekte henting i bhg. Og begrense overnatting. Men vi har jo en avtale. Dog muntlig, men likevel..

Ønsker ikke å hindre samvær, men føler ikke at han tar det alvorlig nok..

Noen tips?

Anonymous poster hash: ce491...e56

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er den han er, så det får du ikke gjort noe med.

Hva om dere har dere en skikkeig samtalerunde med en tredjepart? Enten fra Familievernkontoret eller kanskje fra helsestasjonen om de har kapasitet.

Det med kosthold er kjempeviktig, og spesielt om det er sånn som du sier med et overvektig barn. Men det er jo ikke bare far som har ansvaret her- hun får jo mat hjemme hos deg også? Så hvor/når begynte problemet?

Når det gjelder det han tar med og ikke tar med fra barnehagen så skjønner jeg at det er irriterende, såklart. Det er ikke verdens ende, men det skaper unødige gnisninger mellom dere. Han bør bli flinkere til å huske ting, og du bør bli flinkere til å la noe passere. Gi og ta.

Dette er ting dere kan løse med samtaler om dere begge ønsker et godt samarbeide og en rolig oppvekst for barnet deres. Jeg antar at dere begge to er like interessert i å få ting til å fungere, eller?

Å begynne å slå på stortromma med samværsnekt og annet faenskap er i beste fall idiotisk da du risikerer full krig og steile isfronter.

Hva tror du barnet ditt tar mest skade av; foreldre som hater hverandre eller skittent utetøy og en muffin til kvelds? (satt på spissen).

Jeg er skilt, vi har 2 barn sammen og det var aldeles ikke rosenrødt i starten, men man må være rause med hverandre. Man må lære å samarbeide med et menneske som man nødvendigvis ikke liker spesielt godt lengre. Det er en jobb begge må gjøre. Det er ikke bare han som må bli flinkere til å høre på deg, men omvendt også.

• Liker 6
Skrevet

Som det står i innlegget. Jeg er streng på mat. Mente heller ikke nekte samvær. Kun nekte henting bhg og så mye overnatting. Går Ann å ha hele dager, sove hjemme etc.

Men hun har ofte kommet hjem med en pose minde sjokolade på en søndag. Muffins til frokost. Startet fra 3års alderen når han begynte å ha henne mer...

Har forsøkt å prate. Han vil ikke på familievernkontoret. Ser vist ikke poenget...

Ts

Skrevet

Som det står i innlegget. Jeg er streng på mat. Mente heller ikke nekte samvær. Kun nekte henting bhg og så mye overnatting. Går Ann å ha hele dager, sove hjemme etc.

Men hun har ofte kommet hjem med en pose minde sjokolade på en søndag. Muffins til frokost. Startet fra 3års alderen når han begynte å ha henne mer...

Har forsøkt å prate. Han vil ikke på familievernkontoret. Ser vist ikke poenget...

Ts

Da er det du som er den "voksne" her. Hva om du rett og slett bare bestiller en time på Familievernkontoret og ber de sende han en innkalling? Kanskje det hjelper om det kommer fra de?

Ja, du er sikkert streng på maten, men det jeg mente var at overvekten har begynt i det hjemmet der du bodde, ikke sant? Du er like mye skyld i barnets overvekt som han, men forskjellen her er at du tar det mer på alvor enn han gjør.

Hvor mye samvær har han nå? Å kutte ned på overnatting og på henting i barnehage er alvorlig. Det er å ta hverdagene fra pappaen og jenta hans, for du skjønner jo at han er kjempeglad i henne og hun i han?

Det er ikke din jobb å gjøre kontakten hans med barnet vanskelig og konfliktfylt, og det eneste som egentlig er litt dumt her er at han ikke har mer fokus på kostholdet. Men glemming og skitne uteklær er strengt talt et spytt i havet.

Velg dine kamper. Spill på lag, og ikke prøv å "skremme" han til å adlyde deg med trusler eller vanskeliggjøring av samvær. Plenty av unger som har det helt topp med foreldre som glemmer både regntøy og utebukse ;)

• Liker 5
Skrevet

Kjøp inn ekstra yttertøy som du alltid har liggende hjemme hos deg. Glemmer far av tøyet i barnehagen når det er hans helg så får det bli han sitt problem med en unge som ikke har klær til å være ute i.

Dobbeltsjekk alltid skiftetøyet i barnehagen, så vet du at det alltid er der.

Ang kosthold skjønner jeg at du er fortvilet når barnet allerede tegner til overvekt. Jeg er ikke enig med Løvetanten i at det er din feil også. Når hun har et bra kosthold hjemme hos deg så er det far som må ta grep når barnet er til han sånn at barnet spiser sunt der også. Det hjelper fint lite at barnet spiser sunt hos deg mandag-fredag og når helgen kommer og barnet er til far så spiser det bare usunt og tomme kalorier. Muffins til frokost er ikke bra for noen, ei heller store poser med sjokolade.

Er enig med Løvetanten i å bestille time til Familievernkontoret, så kan de gi far beskjed om når dere har time.

Anonymous poster hash: a57b2...1b8
  • Liker 4
Skrevet

Kjøp inn ekstra yttertøy som du alltid har liggende hjemme hos deg. Glemmer far av tøyet i barnehagen når det er hans helg så får det bli han sitt problem med en unge som ikke har klær til å være ute i.

Dobbeltsjekk alltid skiftetøyet i barnehagen, så vet du at det alltid er der.

Ang kosthold skjønner jeg at du er fortvilet når barnet allerede tegner til overvekt. Jeg er ikke enig med Løvetanten i at det er din feil også. Når hun har et bra kosthold hjemme hos deg så er det far som må ta grep når barnet er til han sånn at barnet spiser sunt der også. Det hjelper fint lite at barnet spiser sunt hos deg mandag-fredag og når helgen kommer og barnet er til far så spiser det bare usunt og tomme kalorier. Muffins til frokost er ikke bra for noen, ei heller store poser med sjokolade.

Er enig med Løvetanten i å bestille time til Familievernkontoret, så kan de gi far beskjed om når dere har time.

Anonymous poster hash: a57b2...1b8

Ekstra klær ja... Hjelper lite når jeg ikke får igjen klæra han tar med mindre hun har de på...

Hvor god råd tror han jeg har..?!

Blir hun hentet hjemme istedenfor bhg så kan jeg styre klæra.

Hun begynte å legge på seg fra ca tre år. Først da hun hadde regelmessig samvær med far og overnatting.

Har en gutt på 10år. Han er stikk motsatt og får samme mat som sin søster. Han klager stadig over at det er for lite søtsaker her i huset..

Han veier også 30kg og er 145cm høy.

Ts

Skrevet

Kontakt familievernkontoret. Gi klar beskjed om at dette faktisk er vanskjøtsel av barnet. Ikke noe mer samvær før ting er på stell.

Anonymous poster hash: f448b...965
  • Liker 1
Skrevet

Men bare for å få sagt det: alle kan forandre seg. Ved å ikke sette krav vil han i hvertfall aldri forstå. Han har samboer. Tenkte jeg skulle prate litt med ho i håp om at hun tar det mer alvorlig enn han.

Det er IKKE greit at vi sjal unnskylde sløve fedre med at de er som de er. De får ta ansvaret sitt alvorlig. Det er ikke greit at fordi de ikke vet bedre kan jenta mi gå i tynn strømpebukse, tynn genser og uten lue/jakke ute nå. Det er ikke greit å sende henne dit om han ikke passer på helsen hennes.

Ts

• Liker 3
Skrevet

Kontakt familievernkontoret. Gi klar beskjed om at dette faktisk er vanskjøtsel av barnet. Ikke noe mer samvær før ting er på stell.

Anonymous poster hash: f448b...965

Han skal ha kontakt for det er viktig at hun har kontakt med far. Men måten må endres om han ikke forstår. Tenkte jeg skulle be helsesøster om hjelp når vi skal dit om to uker. Hun Kan forklare ang helse. Neste blir familievernkontoret.

Gjest Coolaid
Skrevet

Har lyst til å nekte henting i bhg. Og begrense overnatting. Men vi har jo en avtale. Dog muntlig, men likevel..

Ønsker ikke å hindre samvær, men føler ikke at han tar det alvorlig nok..

Noen tips?

Her skal du få en manns perspektiv:

Du blir irritert over pappaen som klusser ting til med barnehagen. Det suger.

Så nevner du det dummeste du kan nevne, og blir en kjip eks, en kjip kvinne og en kjip mamma. Ikke bli en av kvinnene som ikke får det som de vil og bruker ungen som pressmiddel. Å tenke tanken at du skal ødelegge for et forhold mellom en pappa og en jente på 5 år er usmakelig. DU trenger ikke å bli like ansvarsløs og umoden som det tydeligvis pappaen er.

Det finnes andre måter å ordne dette på. Barnet kommer til å ha noe i mot deg senere i livet dersom du skrenker inn på samværet.

Og når det gjelder problemet med overvekten, barnet har vel ikke blitt overvektig/usunn av kun å være med far ? Her har du 50% av skylda.

Lær dere å kommunisere sammen, du og barnefaren. Barnsligheter løser ingenting, voksen kommunikasjon gjør.

Skrevet

Her skal du få en manns perspektiv:

Du blir irritert over pappaen som klusser ting til med barnehagen. Det suger.

Så nevner du det dummeste du kan nevne, og blir en kjip eks, en kjip kvinne og en kjip mamma. Ikke bli en av kvinnene som ikke får det som de vil og bruker ungen som pressmiddel. Å tenke tanken at du skal ødelegge for et forhold mellom en pappa og en jente på 5 år er usmakelig. DU trenger ikke å bli like ansvarsløs og umoden som det tydeligvis pappaen er.

Det finnes andre måter å ordne dette på. Barnet kommer til å ha noe i mot deg senere i livet dersom du skrenker inn på samværet.

Og når det gjelder problemet med overvekten, barnet har vel ikke blitt overvektig/usunn av kun å være med far ? Her har du 50% av skylda.

Lær dere å kommunisere sammen, du og barnefaren. Barnsligheter løser ingenting, voksen kommunikasjon gjør.

Nei vet du hva!! Hvordan kan jeg ta ansvar for hva hun spiser hos far? Hun er der 40%. Må jo kose seg litt som han sier.

Når det gjelder bhg så er det ikke så mye værre enn at jeg henter og han henter hos meg. Sekken til dagen etter er da klar til bhg neste dag.

Mangler da bare mat.

Har flere ganger reist fra jobb for å levere klær til bhg siden far ikke har gjort dette. Jeg kan ikke fortsette slik kun fordi han har en rett. Det går faktisk ut over barnet at hun står og ikke kan være med på tur pga dårlige klær. Og min økonomi som må reise fra jobb.

Han kan jo ikke det, for han har ikke tid..

Har også flere ganger kommentert at det hadde bært fint om han ryddet opp hjemme. Er mye søppel både ute og inne. Noen ganger lukter det... Han bryr seg ikke. En ting er rot. Det er bare hans problem. Men søppel som han ikke gidder å gå ut med er ikke bra..

Jeg mener ikke å nekte han samvær. Kun å gjøre om. Han kan hente hos meg to-tre dager i uken og levere i bhg dagen etter. Og annen hver helg. Hente og levere hos meg. Da gjenstår kun maten.

Det er for meg Big deal at han ikke tar dette alvorlig. Prøver å lære han hva som er sunt og ikke, men forstår det ikke.

Ts

• Liker 2
Skrevet

Har erfart at å ta ansvaret selv for det han ikke klarer. Om buksa henger igjen i barnehagen så tar jeg den med neste gang jeg er i barnehagen og vasker den til neste dag, matboks og det som er.

Jeg fant tidlig ut at jeg fikk ha rutiner og ting i orden når ungen er hos meg og han fikk ha en kosehelg når ungen er hos faren det er ikke så mye mer han klarer.

Noe annet funker ikke og det hjelper ikke med utallige beskjeder eller møte hos "dyrevernet".

Skrevet

Pappaen til sønnen min er veldig lik han TS beskriver. Skikkelig rotete type, glemmer ting hele tiden, klarer ikke kle på sønnen vår etter været, mister det ene og det andre eller roter det bort and the list goes on. Det er ikke veldig sjokkerende at han er sånn, da han alltid har vært sånn, også lenge før vi fikk barn. Men jeg mener nå engang at man burde klare å ta seg sammen når man får et barn da. Han kan rote og styre så mye han orker med seg selv, men ungen syntes jeg han burde klare å f eks kle på riktig når det er minusgrader ute. Jeg har forsøkt uttalige ganger å si fra og han har lovet like mange ganger å skjerpe seg, men det skjer selvsagt ingenting. Jeg har ikke helt trua på at det hjelper å kontakte Familievernkontoret for slike ting (kanskje for det med kostholdet), da jeg innbiller meg at hvis man først er en rotete og glemsk type så er det tydeligvis helt umulig å endre seg. For sønnen vår sin skyld har jeg tatt på meg ansvaret med å ordne og passe på at pappen har alt han trenger til sønnen vår, jeg dobbeltsjekker alltid at han har ditt og datt før han skal dit ellers sender jeg det med han. Glemmer han å sende det med sønnen vår tilbake får han bare dra hjem å hente det igjen. Han er veldig klar over at han er en surrete type, så HAN betaler faktisk for flere sett med skift så han har backup både her og der.. Jeg syntes det er veldig greit å slippe å måtte punge ut for ekstra skift fordi pappaen har surra vekk yttertøyet f eks. Til dere som enda ikke har fått barn (men da hadde dere vel ikke lest i denne tråden haha) så fraråder jeg å få barn med menn som ellers er rotete og surrete og glemske ;) ;) hehe.

Anonymous poster hash: 38766...668

• Liker 1
Skrevet

Godteri på lørdag har alltid vært stuerent, så med midre pappa har hver helg så tar barnet neppe skade... Så å nekte overnatting er litt drøyt.. MEN ; er i aller høyeste grad enig i at far bør endre "fôringen" av barnet..

Men, "alle" er vel enig i at alenemødre som velger frist price produkter og annen dårlig billig mat ikke skal miste retten til å ha barna; dette blir litt det samme ... Prisen du må betale for å ha valgt å ha barn med en som ikke har de samme verdier som deg....

• Liker 1
Skrevet

Dårlig kosthold er omsorgssvikt, så enkelt er det. Og det spiller ingen rolle at det er "stakkars pappaen" . Hvorfor skal man ha så enorm takhøyde for pappaene? Hvorfor er det så synd på de? Man skal visst være så utrolig forståelsesfulle og strekke seg enormt langt for å sy puter under armene på de stakkars fedrene.. "Huffda, han er jo bare sånn".

Men om det var omvendt, at moren rotet og glemte og ikke vasket eller ikke tok ansvar, eller ikke ga barnet mat men godteri, da hadde det blitt månelyst fra alle kanter.

Det er like krav til ansvar og omsorg for både mor og far. Ferdig med det. Det er ikke noe stakkars pappa. Pappaen må ta seg sammen og få fingern ut og te seg som en voksen med ansvar for et barn.

Jeg hadde ikke klart å sende sønnen min til noen som ikke hadde et rent hus, klær egnet for årstiden, eller ikke fikk mat. Da er det på tide med oppvaskmøte og endringer må til, asap.

Om dere har muntlig avtale ts så er det på tide å få den skriftlig. Dere har barn sammen, faren SKAL møte til mekling om han blir kalt inn til dette. Ferdig med det. Det heter ikke vil ikke kan ikke skal ikke.

• Liker 5
Skrevet

Om dere har muntlig avtale ts så er det på tide å få den skriftlig. Dere har barn sammen, faren SKAL møte til mekling om han blir kalt inn til dette. Ferdig med det. Det heter ikke vil ikke kan ikke skal ikke.

Vi er ikke i Kardemommeby, og Familievernkontoret er ikke tante Sofie.

Det er høyst frivillig om man vil møte eller ikke, men det er per i dag det eneste stedet man har for familierådgivning (om man ikke velger en privat aktør).

Mannen vi snakker om her har også en samboer, så TS kritiserer ikke bare han men også hans nye partner. Hun mener at deres hus ikke oppfyller hennes egne krav til standard... Så om vi prøver det kule partytrikset som er å snu det hele på hodet- hva hadde skjedd om eksen hennes hadde lagt seg oppi hennes husholdning og hennes måte å forholde seg til ungen på?

Det er såklart veldig uheldig at han ikke makter å se verdien av et sunt kosthold, så der trenger han hjelp. Men hvordan han har det hjemme og graden av distraksjon han viser i hentesituasjonen har ikke TS noenting med. Virkelig ikke. Det er sikkert irriterende ja, men det er ikke noe man begynner å brøle "mindre samvær" og "sanksjoner" for.

Hvis en glemt regndress og skitne klær er hennes store irritasjonsmomenter så kan hun være sjeleglad, for hun kunne trukket langt værre i eksmann-lotteriet.

Så poenget mitt er; forsøk å få han i tale. Bestill time hos Familievernkontoret og få de til å sende innkallelse. Kanskje de vil akseptere at dere har time hver for dere, for om han ikke vil snakke med deg så må du akseptere det. Du må også gå i deg selv og se om du muligens kan være grunnen (sier ikke at det er sånn, men man er gjerne to i et forhold...)

Helsesøster er en god ide, for kosthold er kjempeviktig.

Jeg håper dere kommer i land med dette, for det er virkelig bare filleting. Tro meg- jeg har sett folk oppleve et *virkelig* helvete etter bruddet :krangle:

• Liker 3
Skrevet

Dårlig kosthold er omsorgssvikt, så enkelt er det.

Den setningen er vel å ta noe hardt i, i alle fall hvis man tenker på hvordan lovverket er.. Hvis hver forelder (kan være både mor, far eller begge) som gir barnet sitt et dårlig kosthold ikke skulle ha rett på samvær, da hadde barnevernet hatt mye å gjøre ja.

Jeg er dog enig i at det ikke høres bra ut at hun kun får godteri dagen lang hos far, og det er jo synd at han ikke innser det seelv og tar tak i det. Men om det er veldig mye du får gjort tviler jeg dessverre på.

Skrevet

Vi vet ikke om jenta får godteri dagen lang. Det er noe TS forteller oss. Det virker som om hun ikke liker noe av det faren til ungen gjør, så jeg tar ikke hennes utsagn som god fisk.

Anonymous poster hash: 3253a...692
  • Liker 2
Skrevet

Godteri på lørdag har alltid vært stuerent, så med midre pappa har hver helg så tar barnet neppe skade... Så å nekte overnatting er litt drøyt.. MEN ; er i aller høyeste grad enig i at far bør endre "fôringen" av barnet..

Men, "alle" er vel enig i at alenemødre som velger frist price produkter og annen dårlig billig mat ikke skal miste retten til å ha barna; dette blir litt det samme ... Prisen du må betale for å ha valgt å ha barn med en som ikke har de samme verdier som deg....

Nei, det blir virkelig ikke det samme.

Nå er det faktisk sånn at enkelte av FirstPrice-produktene er akkurat det samme som merkevaren. Dvs. samme produsent, men pakket i annen embalasje. Kyllingfiléene er et eksempel.

Men å servere makaroni med ketshup på hver dag er ikke et godt kosthold selv om ungene liker det og det er bilig.

Det er mulig å lage sunn og fornuftig mat selv om en har lavt matbudsjett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...