AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #1 Del Skrevet 26. oktober 2013 Har en baby på 10 dager som ikke tar puppen så jeg må pumpe morsmelka, pluss at jeg ikke produserer så mye. Vi er usikker på hvor mye melk han skal ha og når vi skal øke. Jeg kan pumpe maks ca 40-60 ml og vi trur at det er for lite nå. Før klarte han ikke drikke 60 ml, så ble 60 ml nok, mens i natt var 60 ml overhodet ikke nok. Er vel det som kalles økedøgn? Vi tenker å gi han melka jeg pumper og i tillegg tilby han mme, men er det bare å tilby han og la han stoppe drikkingen selv? Eller kan det bli for mye? Er første barnet ja Ble fortalt av helsesøster at babyer skal ha 12% av kroppsvekten mens en plass på nettet leste jeg 15%. Kanskje vi ikke skal fokusere på mengden og bare tilby til han er mett? Det er jo det man gjør når man ammer. Huff det hadde vært så mye lettere om jeg kunne ammet Jeg bekymrer meg stadig for at han ikke får nok mat. Dere aner ikke hvor heldig dere er dere som slipper å pumpe hele døgnet rundt og som bare kan gi puppen i senga uten noe styr.Anonymous poster hash: dfd06...d00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 26. oktober 2013 #2 Del Skrevet 26. oktober 2013 De skal styre det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 26. oktober 2013 #3 Del Skrevet 26. oktober 2013 Gi morsmelk først, og mme etterpå om han ikke blir mett. Vi gir alltid så mye han vil ha, har aldri tenkt ml. eller prosent. Flott at han får noe morsmelk, men ikke bli helt fortvilet om du føler for å kaste inn håndkleet og bare gi mme. Det går fint det også, selv om mm selvsagt er det beste. Jeg vet hvor mye styr det er med pumping og tillegg, det kan virkelig gå på helsa løs. Med min første ble jeg stressa, utslitt og fortvilet av vanskelig amming, pumping og mme, og endte opp med fødselsdepresjon. Da jeg sluttet å amme fikk jeg et helt annet liv, og begynte å kose meg med babyen. Det ble mer ro ved måltidene, og jeg kunne kose meg med babyen i stedet for å bruke tid på pumping. Jeg er veldig for amming altså, men ikke for enhver pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #4 Del Skrevet 26. oktober 2013 Gir alltid morsmelka først Er veldig for amming jeg og, og tok det som en selvfølge at jeg kom til å få amme. Men skjønner jo at dette ikke går i lengen. Må pumpe hver 3. time døgnet rundt og produksjonen har ikke økt i det siste. Jeg og babyen øver på å amme men det funker ikke, vi har vært på ammepoliklinikken men fikk til svar at jeg bare må fortsette sånn her i månedsvis, de skjønner ikke slitet. Jeg nekter å holde på sånn her i f.eks 6 mnd.Anonymous poster hash: dfd06...d00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 26. oktober 2013 #5 Del Skrevet 26. oktober 2013 Problemet mitt da jeg holdt på sånn var at jeg fikk mindre hvile, mat og overskudd, og dermed enda mindre melk. Da jeg sluttet å stresse med pumping klarte jeg å opprettholde melkemengden (jeg delammet altså). Jeg satte meg små mål med andremann, og tenkte at babyen skal ihvertfall få råmelka. Så tenkte jeg ihvertfall morsmelk første måneden, osv. 10 dager er ikke lenge, det kan jo hende at du får til amminga etterhvert? Bare ikke slit deg helt ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #6 Del Skrevet 26. oktober 2013 Problemet mitt da jeg holdt på sånn var at jeg fikk mindre hvile, mat og overskudd, og dermed enda mindre melk. Da jeg sluttet å stresse med pumping klarte jeg å opprettholde melkemengden (jeg delammet altså). Jeg satte meg små mål med andremann, og tenkte at babyen skal ihvertfall få råmelka. Så tenkte jeg ihvertfall morsmelk første måneden, osv. 10 dager er ikke lenge, det kan jo hende at du får til amminga etterhvert? Bare ikke slit deg helt ut. Har det som du sier, lite hvile, mat og drikke. Og melkeproduksjonen vil ikke øke lenger. Men han kan ikke suttesåpass at han kan leve kun på puppen. Hvor ofte pumpet du deg?Anonymous poster hash: dfd06...d00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 26. oktober 2013 #7 Del Skrevet 26. oktober 2013 Husker ikke, men mellom hver amming på dagen, som var omtrent annenhver time. Babyen spiste ofte og lite. Noen ganger pumpet jeg for å slippe å amme, siden det var så sårt og vondt. Om natta pumpet jeg ikke, men ammet og ga mme. Tilslutt ga jeg opp pumpingen, og ammet og ga mme annenhver gang eller ettersom det passet praktisk. Mengden var jo den samme uansett hvor mye eller lite jeg pumpet, og jeg innså at jeg ikke kunne fullamme likevel, så da ble det vel omtrent 50/50 mme/mm tilslutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrickyCicci Skrevet 26. oktober 2013 #8 Del Skrevet 26. oktober 2013 Vil bare si at jeg føler med deg! Her var det full puppenekt fra dag 1, og vi fikk aldri til amming pumpet og koppmatet i 1 uke, men det var fryktelig slitsomt og gikk alt for sent for mini, slik at hvert måltid bare ble hyling og ingenting kost. Og når hun spiste hver 2-3 time døgnet rundt, var det ikke noe moro å være mor i det hele tatt... Gikk over til flaske etter 1 uke, og det hjalp veldig, men melkeproduksjonen min var ikke bra. Etter 3 uker (prøvde hvert måltid å få henne til å ta pupp, no luck) satte jeg strek og gikk over til MME for fullt, og etter det har jeg endelig klart å ha nok overskudd til å faktisk være mamma. Lykke til, håper dere klarer å knekke koden, og hvis ikke så er mme et helt greit alternativ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #9 Del Skrevet 26. oktober 2013 Har du prøvd ammeskjold?Anonymous poster hash: 6c9a9...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Semydfe Skrevet 26. oktober 2013 #10 Del Skrevet 26. oktober 2013 Har du prøvd ammeskjold?Anonymous poster hash: 6c9a9...417 Hvis du ikke har prøvd det, så vil jeg anbefale det på det sterkeste!!! Hadde nesten samme situasjon, og begynte å bli ganske fortvilet. Etter at vi prøvde med skjold og litt ny amme-hjelp så gikk det fint. Fortsatt litt strev innimellom (baby er nå nesten 3 uker), men det går fint igjen når både mini og jeg er tålmodige og tar et godt og langt pust... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #11 Del Skrevet 26. oktober 2013 Bruker skjold men han får uansett ikke i seg nok melk siden jeg produserer for lite og at han ikke vil suge. Brystet blir bedre stimulert uten skjold så det hadde vært best å ikke bruke skjold.Anonymous poster hash: dfd06...d00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #12 Del Skrevet 26. oktober 2013 Jeg ville prøvd å kontakte ammehjelpen. Hadde masse problemer med amming og mye pumping selv. Brukte oxytocin nesespray for å bedre utdrivninga (resept fra lege), drakk ammete og spiste havregrøt (syns begge dela er godt, så det var ikke noe offer;) I perioder måtte vi etterfylle med mme, men stort sett kom produksjonen ajour med etterspørselen. Ingen storspiser det barnet mitt, ellers ville det neppe gått. Uansett: syns det er rart du ikke fikk bedre hjelp enn som så på ammepoliklinikken. Selv rant jeg ned dørene hos ammehjelpen på helsestasjonen. Hun var fantastisk. Anonymous poster hash: 42dc9...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #13 Del Skrevet 26. oktober 2013 Bruker nesesprayen. Ammepoliklinikken mente at jeg gjør alt rett og det er jo egentlig bra, men føler at jeg sliter meg ut. Litt bedre er det å ikke følge klokka kjenner jeg nå. Både barsel og ammepoliklinikken mener at jeg må følge klokka slavisk.Anonymous poster hash: dfd06...d00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 27. oktober 2013 #14 Del Skrevet 27. oktober 2013 Bruker nesesprayen. Ammepoliklinikken mente at jeg gjør alt rett og det er jo egentlig bra, men føler at jeg sliter meg ut. Litt bedre er det å ikke følge klokka kjenner jeg nå. Både barsel og ammepoliklinikken mener at jeg må følge klokka slavisk.Anonymous poster hash: dfd06...d00 Klokke er generelt noe dritt! Jeg fulgte også klokka med førstemann, så på klokka ved hver oppvåkning osv. Fikk råd om å føre logg, men ble nesten tullete av å se svart på hvitt hvor mye vi styrte på i løpet av et døgn... Denne gangen har jeg knapt sett på klokka. Lar gutten få pupp når han er sulten, mme til han blir mett, og så sover vi når vi er trøtte, så lenge han vil. Slik har vi gjort det fra dag én, synes det fungerer mye bedre. På sykehuset og hos HS fikk vi beskjed om å vekke han for mat om han sov mer enn 3t., men det er ikke aktuelt. Litt på siden, måtte bare si meningen min om klokka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #15 Del Skrevet 27. oktober 2013 Klokke er generelt noe dritt! Jeg fulgte også klokka med førstemann, så på klokka ved hver oppvåkning osv. Fikk råd om å føre logg, men ble nesten tullete av å se svart på hvitt hvor mye vi styrte på i løpet av et døgn... Denne gangen har jeg knapt sett på klokka. Lar gutten få pupp når han er sulten, mme til han blir mett, og så sover vi når vi er trøtte, så lenge han vil. Slik har vi gjort det fra dag én, synes det fungerer mye bedre. På sykehuset og hos HS fikk vi beskjed om å vekke han for mat om han sov mer enn 3t., men det er ikke aktuelt. Litt på siden, måtte bare si meningen min om klokka. Babyen virker mindre stresset og sover bedre nå, så klokka skal vi ikke bry oss mer om Anonymous poster hash: dfd06...d00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #16 Del Skrevet 27. oktober 2013 Jeg fødte en liten prematur gutt for litt over en måned siden, og han ville/klarte ikke å ta brystet. Vi var over en uke på barselavdelingen, og til tross for flere iherdige forsøk og styrete barnepleiere, tok ikke ammingen seg opp noe særlig. Jeg har derfor blitt en fullpumper. Har helt siden første dag pumpet 8 ganger i døgnet, ca hvert tredje time. I starten slet jeg med melkeproduksjonen, og etter 1-2 uker fikk jeg ikke ut mer enn hva du gjør nå TS; altså ca 40-60 ml per pumping. Det holdt likevel akkurat, siden gutten vår da ville ha rundt 400 ml i døgnet. Melkemengden har økt gradvis etter det, og nå får jeg ut rundt 1 liter totalt og har begynt å fryse ned overskuddet. Pumper fortsatt hver tredje time døgnet rundt. Det som hjalp meg (tror jeg) med å øke melkeproduksjonen var: - pumpe ofte - syntocinon nesespray - nok drikke (drikker 2-3 liter vann til dagen) - nok mat - nok søvn og hvile - slappe nok av mens jeg pumper (kombinerer ofte pumpingen med at babyen ligger i fanget eller på siden av meg og sover eller jeg ser på tv eller leser en god nok) - effektiv pumpe (anbefaler Medela elektrisk dobbeltpumpe, som er den jeg bruker) Ellers støtter jeg rådene om å gi morsmelk på flaske først, og så tilby mme til babyen er mett. Pumping er noe styr, og jeg skulle ønske at jeg kunne amme, men foreløbig fungerer det fint hos oss. Helsesøster har likevel vært helt klar på at man ikke skal pumpe for enhver pris; babyer som får mme klarer seg fint de også. Og vi har fått beskjed på helsestasjonen at babyer ikke kan få for mye melk. Vår gutt på knappe 4 kg spiser nå opptil 9 dl i døgnet, og det er langt over 15 % av kroppsvekten hans. Men han ønsker så mye mat, og da får han det. Han har riktignok lagt veldig godt på seg de siste ukene, men det er bare flott sier helsesøster. Anonymous poster hash: c7937...18c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå