AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #1 Skrevet 26. oktober 2013 Nei, jeg er ingen bitter mann, men jeg føler behov for å blåse ut et sted. Kort fortalt jobber jeg fulltid, mens kona jobber 80%. Selvvalgt deltid, ikke pga helse eller noe. Jeg har ikke noe problem med det. Da har hun en fridag i uka. Er det urimelig av meg å forvente at hun bør bruke DELER av denne fridagen til å fli litt hjemme i huset? Her snakker vi ikke om 8 timer, men kanskje 2-3 timer på å få litt orden i sysakene? Og før dere trekker konklusjoner, så skal jeg forklare litt av vår arbeidsfordeling hjemme. Jeg tar MINST 50% av husarbeidet. I perioder mer. Her snakker vi om alt av forefallende arbeid som vasking, støvtørking, kopper, kar, rydding, klesbretting etc. Også matpakker til barna, bringing av barna til barnehagen etc. I tillegg tar jeg 100%. Ja, ALT, av arbeid utendørs. Dvs. all snømåking om vinteren. All plenklipping om sommeren. Alt av vedlikeholdsarbeid på hus, garasje og anneks. Alt av arbeid med bilen, skifting av dekk etc. Alt av reparasjoner av barnas sykler og leker. Ja, jeg kan love dere at dete summerer seg opp til ganske mye arbeid i løpet av et år. Jeg har ikke noe problem med dette, barna er ofte sammen med meg når jeg er ute og jobber, og jeg koser meg sammen med dem. Er det da så urimelig av meg å forvente at hun DEN ENE DAGEN kan bruke noen timer på å få ordnet litt i hus og heim? De gangene jeg har tatt det opp får jeg masse kjeft tilbake om at det er typisk 50-tall at mannen forventer at kona skal stelle hjemme ved kjøkkenbenken mens mannen er på jobb..... Og ja, som dere sikkert kan lese mellom linjene, forholdet vårt er i en utfordrende fase av livet, med en del krangling og styr...... Anonymous poster hash: 9aa6e...6b2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #2 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg syns det er unødvendig av deg å ta det opp med henne. Hun burde bare gjøre det. Hva gjør hun ellers i fridahen sin? Vi har en slik ordning her hjemme hvor jeg har fri på fredager og mannen kommer hjem til nyvasket hus og middag på bordet. Jeg rekker likevel å ha egentid med det jeg har lyst å gjøre.Anonymous poster hash: 20083...3d7 4
Lou Salome Skrevet 26. oktober 2013 #3 Skrevet 26. oktober 2013 Sier du ikke da at det er skikkelig 50-talls av henne å se på mannen som hovedforsørger? 3
Gjest Wilhelmine Skrevet 26. oktober 2013 #4 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg ville nå tenkt det er logisk at dersom jeg hadde en arbeidsdag mindre enn mannen, så hadde jeg brukt denne dagen til å støvsuge, vaske golv og tørke støv - rett og slett bruke noen timer på hus og hjem. Jeg hadde oppfattet det som rettferdig. Jeg tror ikke jeg hadde godtatt å ta over femti prosent inne, hundre prosent ute og i tillegg jobbet en dag mer. Forutsatt at det ikke er andre ting hun tar seg av da, oppfølging av unger og fritidsaktiviteter, stell av eldre familiemedlemmer etc. Det kan jo være andre faktorer her. Men hvis det ikke er det, så synes jeg ikke det høres helt fair ut. Men dette er jo noe hvert enkelt par må snakke om og bli enige om. Det som passer for noen passer ikke for andre. Men her virker det ikke som det passer for dere, og da må dere snakke om det. Uten at hun trekker "likestillingsargumentet", som faller litt på sin egen urimelighet, når det er hun som velger å jobbe mindre.
Krinoline Skrevet 26. oktober 2013 #5 Skrevet 26. oktober 2013 Hmm.. Kan det være at vi hører en noe ensidig versjon..? Jeg bare lurer. Rett og slett fordi det virker høyst urimelig at hun ikke gjør mer, så du har min fulle sympati. Kan det være så enkelt som at hun ikke har den evnen de fleste av oss har, til å kose oss ekstra i rent hus og gjøre i stand et gdt måltid etc.. Hjemmehygge? At det ikke betyr stort for henne..?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #6 Skrevet 26. oktober 2013 Nei, det er ikke urimelig av deg å forvente dette. Her jobber vi begge 100 % men jeg har en drøm om å gå ned ti 80, blant annet for å få tid til å gjøre husarbeid i fred og ro og få dreisen på huset til helga. Hva gjør hun en he dag og hun ikke gjør NOE for å stelle litt hjemme? Anonymous poster hash: 338b6...718 1
juliane Skrevet 26. oktober 2013 #7 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg tenker det hele kommer an på hva slags økonomi dere har. Har dere felles økonomi og du tjener best (særlig fordi du jobber en dag ekstra) mener jeg du har et poeng i at hun bør ta en sjau på fridagen, eller evt gjøre mer på et annet tidspunkt. Har dere delt økonomi og det kun er hun som taper økonomisk på å jobbe mindre ser jeg ingen grunn til at hun skal ha mer ulønnet jobb. 2
Gjest Elseby13 Skrevet 26. oktober 2013 #8 Skrevet 26. oktober 2013 Nå fikk vi bare din versjon. Hadde vi spurt kona di, hadde hun kanskje svart: Jeg jobber fire dager i uka, lager middag og vasker opp når jeg kommer utslitt hjem. Så er lekser, fritidsaktiviteter og foreldremøter. Innimellom skviser jeg inn matbutikken, vask av den møkkete parkdressen og levering i bursdag. På fridagen min vasker jeg klær, skifter sengetøy og går over do og bad. Noen ganger rekker jeg en joggetur. Se på det fra hennes side, jeg tviler på at hun sitter på ræva på fridagen.
Anders42 Skrevet 26. oktober 2013 #9 Skrevet 26. oktober 2013 Nå fikk vi bare din versjon. Hadde vi spurt kona di, hadde hun kanskje svart: Jeg jobber fire dager i uka, lager middag og vasker opp når jeg kommer utslitt hjem. Så er lekser, fritidsaktiviteter og foreldremøter. Innimellom skviser jeg inn matbutikken, vask av den møkkete parkdressen og levering i bursdag. På fridagen min vasker jeg klær, skifter sengetøy og går over do og bad. Noen ganger rekker jeg en joggetur. Se på det fra hennes side, jeg tviler på at hun sitter på ræva på fridagen. Ser ut til å være typisk for deg å ikke svare temaet i innleggene her inne , men isteden manipulere debatten over i en annen retning.. er det noen spesiell grunn til det ? Hvis dette han forteller stemmer , og det får man jo anta , så vil jeg si at kjerringa er en lat jevel som trenger et kraftig spark i ræva si, slik at oppgavene fordeles bedre.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #10 Skrevet 26. oktober 2013 ... anonym over her igjen: jeg bare kom på en ting: det kan være at hun gjør mye "usynlige oppgaver" også da, og generelt er så sliten at hun ikke orker ta ALT på fridagen. Jeg vet f.eks at det er utrolig frustrerende hvis man føler man har gjort MASSE nyttige ting som mannen ikke en gang ville tenkt på og langt fra ser, som å sortere og rydde i skapene til ungene, i boden å hente arvetøy, vaske dette og fordele i skap, rydde ut det som er for smått og levere til fretex. rydde i kjøkkenskapene og i skap og boder - DA er det også irriterende å bli beskyldt for ikke å ha gjort noe! Det er faktisk ganske mye arbeid. Men regner med trådstarter har spurt kona si og at han vet hun ikke har brukt dagen på husarbeid av noe slag da. Det er også tilgivelig om det skjer i blant at hun slapper av den dagen, om hun er i en utslitt fase. Men ikke om det skjer hver fridag. Og jeg gikk ut fra det i mitt forrige svar: er dette en trend (at hun ikke gjør noe på hjemmebane denne dagen), er det veldig urimelig av henne Anonymous poster hash: 338b6...718 1
Just_like_you Skrevet 26. oktober 2013 #11 Skrevet 26. oktober 2013 Det er såklart ikke urimelig av deg, men vil tippe at det er noe annet i forholdet deres som ligger bak at dere krangler om ting som dette. 1
Mariah Skrevet 27. oktober 2013 #12 Skrevet 27. oktober 2013 Siden dere har barn sammen antar jeg at dere er godt etablerte, eier bolig sammen og på den måten har felles økonomi. Jeg synes heller ikke det er urimelig at hun tar i et tak på fridagen så fremt det du skriver her er en objektiv fremstilling av fordelingen av husarbeidet. Lager hun middag hver dag? Er hun den som stiller oftest med leksehjelp? Selv om dere kanskje deler rydding og helgevask 50/50 er det viktig å se alle arbeidsoppgavene i løpet av uka under ett. Når det er sagt, tenker jeg at hvem som gjør mest sannsynligvis ikke er hovedproblemet deres, noe du selv bekrefter langt på vei. Mest sannsynlig vil dere begge tape på at du "krever" at hun gjør mer i huset. Hvis jeg var deg ville jeg valgt en annen taktikk og snakket med henne om saken på en konstruktiv måte. Lytt til hennes eventuelle motargumenter og ha dem i bakhodet når du responderer. Kanskje trenger hun denne fridagen akkurat nå? Kanskje tenker hun at du forventer mer enn du faktisk gjør? Kanskje kan dere snakke litt om hva hun eventuelt bør gjøre og på den måten komme frem til en enighet som gjør at du blir litt mer fornøyd og det ikke føles uoverkommelig for henne. Nøkkelordet er god kommunikasjon, og i en hektisk hverdag er det lett å glemme å lytte til partnerens behov. Lykke til. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå