Gå til innhold

Barn og astma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt på 2.5 år skal utredes for astma. Noen som har erfaring? Hvordan foregår en slik utredning?

Fint om noen vil dele litt erfaringer ang astma, vi er foreløpig helt blanke...

Anonymous poster hash: 54264...ba5

Skrevet

Jeg fikk påvist astma som barn, men på barneskolen. Det jeg husker er at jeg ble sendt til lege fra skolen 1 gang, og der ble jeg nødt til å puste inn en "gass" en stund, til pusten ble normal.

Legen lyttet på lunger.

Fikk flere anfall på skolen, og måtte bæres inn fordi jeg ikke fikk puste; så kom forelder og kjørte meg til legen for å puste i en maske et par ganger.

Jeg var stor nok til å blåse i PEF-måler, for å sjekke styrken i pusten (?).

Husker ikke detaljer, men fikk fort diagnosen på astma, og medisiner.

Noen år senere fikk min yngre søster astma, hun var rundt 4 år kanskje. Kanskje yngre. Hun fikk med seg en større plast"dings", som hun tok medisin med. Den hadde et ansiktstykke som dekket nese og munn, slik at hun fikk i seg Ventoline under anfall.

Det å ha astma, for meg, var ikke en hindring i oppveksten. Jeg var aktiv fysisk, mye ute på turer. En av de sprekeste i gymtimene, så lenge jeg fikk ta medisin. Ble tett veldig fort, og var en del forkjølet/syk. Fikk påvist anstrengelsesastma og kuldeastma, dvs at jeg ble tett i lungene i aktivitet med høy intensiv aktivitet, og da spesielt ute. Kuldeastma kan forklares med at jeg kunne bli tett av å gå ut i kald luft vinterstid, uten å ha anstrengt meg først. Klimaforandringen utløste et astmaanfall.

Som sagt, jeg var en av de sprekeste, og astmaen hindret meg ikke noe i oppveksten.

Jeg byttet skole i 12-årsalderen, og i den klassen var det 3 stk med astma. Kort tid etter vi kom i gang med skoleåret, ble det arrangert tur. Disse 3 med astma ble straks tilbudt bilskyss, mens jeg skjønte ikke hvorfor og ble altså å delta på turen "manuelt" isteden. Jeg ble tett, men tok medisin og fortsatte som normalt.

De hadde ikke gym heller, "pga astma og de var forkjølet". Denne inaktiviteten gjorde at astmaen deres ble verre, selv om min astma var ille den også- så var jeg i nok aktivitet til at lungene mine hadde kapasitet til normal aktivitet. Jegkunne bli pottetett, men en liten pause etter medisin inntatt, så kunne jeg fortsette.

Det gikk vel et halvt år, så ble reglene forandret ved skolen da de så at aktivitet var viktig for astma. Grunnen til at jeg forteller om dette, er for å gi dere et pekepinn på at astma er noe herk; men takles så lettere om barnet holder seg i aktivitet. Det er veldig viktig å ikke unngå skiturer/turer med barnehage og skole, selv om det kan føre til pusteproblemer. Ta medisin før aktivitet, og blir man tett så stopper man opp- tar medisin, venter på virkning og fortsetter.

Jeg har vokst av meg den verste delen, men kan bli tett fortsatt. Ikke på langt nær så tett som barn, og nå bruker jeg ikke medisiner på turer lengre.

De som fortsatte sin inaktivitet i den gamle klassen min, har fortsatt store astmaproblemer.

Jeg merker selv at jeg blir kun tett om jeg er veldig utrent, nå som voksen.

Håper noen av mine erfaringer kunne være til hjelp. Jeg ser en viss tendens til astma hos mitt barn på ca samme alder som ditt barn, men enn så lenge har det ikke gitt oss grunnlag for legebesøk. Håper ikke det er astma.. Var slitsomt, men det kunne vært mer slitsomt om astmaen skulle vært enn unnskyldning for å ikke delta på aktiviteter.

Lykke til :)

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Vår ettåring har astma.

Var på barnelegesenteret her vi bor.

Doktoren lyttet på han, så fikk han noen medisiner, og ble lyttet på igjen etter noe tid.

Også gikk det på sykehistorie, som natthoste etc...

Tar medisiner morgen og kveld, men må nok øke når kulden kommer igjen.

Skrevet

Min sønn ble utredet for astma som ettåring, på barn under fire år så prøver de ikke å la de blåse for å sjekke lungekapasitet, for de klarer ikke fikk vi beskjed om.

Han ble lyttet på, vi forklarte sykehistorien også fikk han puste inn ventoline gjennom en forstøver også ble han lyttet på igjen.

På den måten kunne legen fortelle oss at han mest sannsynlig hadde astma, 100% sikker kunne de ikke være før han kunne sjekke lungekapasitet gjennom å blåse inn i denne datamaskinen. Men han fikk medisiner og ble mye bedre, så det ble konkludert med astma.

Anonymous poster hash: 2a9e7...95e
Skrevet

vår 2 åring var til utredning hos barnelege. Hun fikk en vanlig legesjekk der de sjekket øre, nese, hals og lyttet på han. Det var vel i forhold til sykdomshistorien de satte diagnosen barnastma. Han har hostet konstant med FÅ opphold i mange måneder, og har også atopisk eksem. Dette henger visst ofte sammen. Fikk medisin, flutide og ventoline og dette fungerer fint!

Skrevet

Barnet vårt på 2.5 år skal utredes for astma. Noen som har erfaring? Hvordan foregår en slik utredning?

Fint om noen vil dele litt erfaringer ang astma, vi er foreløpig helt blanke...

Anonymous poster hash: 54264...ba5

Utredningen foregår ved at man fyller ut 2-4 ark med spørsmål angående barnet, sykdommer, hoste, ev. sopp i huset osv.

Det blir også prøvd ut ulike medisiner hos legen. En av dem lager litt lyd (en litt medium større motor som ser litt ut som en sel) Denne er det litt lett å skvette av, men det må man prøve å ikke gjøre. Jeg skvatt (refleks) av denne lyden første gangen, det førte jo til at barnet ble redd for akkurat denne medisinen.

Det andre er en maske (se for deg en lystgass-maske) som er koblet til et gjennomsiktig rør som er fargerikt i endene. Dette kobles igjen til ventolin eller flutide. Det er dette vi har. Stort sett fungerer det. Det er ikke alltid det har fungert, men siden barnet vårt da er redd for den andre medisinen som er hakket sterkere blir det denne på oss.

Hosten til vårt barn kommer noen ganger ved aktivitet, men stort sett etter leggetid. Det skjer aldri på kveldene før leggetid, men etter at vi har lagt barnet. En gang var hosten så kraftig at den endte i oppkast.

Har fått vite av andre mødre med astmabarn at de bør ligge med hodet så høyt som mulig ift resten av kroppen når det skal sove (de kveldene det hoster).

Jeg vil ellers tipse deg om denne siden:

http://www.naaf.no/

Vi går forresten til time hos legen en gang i halvåret for dette. Sist gang fikk barnet prøve en test som var ny for oss. Da skulle barnet blåse inn i et rør som var koblet til en data. På skjermen var det da en morsom figur med et rektangel som gikk høyere opp på en "stående pinne" jo kraftigere barnet blåste. Så sjekket de også vekt og høyde.

Selve legetimene er gratis, men medisinen må man betale for.

Jeg vil råde deg til å begynne å skrive notater i en egen bok for barnet hvordan status er hver dag ift hosting. Det kan være nyttig å se tilbake på før legetimer begynner. Særlig når dere begynner med medisin for å se om denne faktisk virker.

Anonymous poster hash: 8b6ce...105

Gjest Magdalene
Skrevet

Selve legetimene er gratis, men medisinen må man betale for.

Jeg vil råde deg til å begynne å skrive notater i en egen bok for barnet hvordan status er hver dag ift hosting. Det kan være nyttig å se tilbake på før legetimer begynner. Særlig når dere begynner med medisin for å se om denne faktisk virker.

Anonymous poster hash: 8b6ce...105

Jeg har aldri betalt for medisinen til mitt barn..

Skrevet

Jeg har aldri betalt for medisinen til mitt barn..

Har du frikort? Barns medisiner på blå resept går på mors frikort, så dersom du har frikort så vil medisinene bli gratis.

Man må vanligvis betale for medisiner til barn, på lik linje med hva man må til seg selv.

Gjest Magdalene
Skrevet

Har du frikort? Barns medisiner på blå resept går på mors frikort, så dersom du har frikort så vil medisinene bli gratis.

Man må vanligvis betale for medisiner til barn, på lik linje med hva man må til seg selv.

Jeg har ikke frikort.

Betalte null kroner når jeg hentet ut masse astmamedisiner.

Det var jo litt rart...

Skrevet

Beklager dette er helt feil opplysninger.

Medisiner på blå resept er gratis for barn opp til 16 år, og har ingenting å gjøre med mors frikort. Man betaler kun for medisiner på hvit resept til barn.

Jeg betaler ikke for hverken allergimedisiner, astmamedisiner, ad/hd medisiner eller epipenn til noen av mine barn som er 12 og 13, så fremt jeg har blå resept.

Gjest Magdalene
Skrevet

Beklager dette er helt feil opplysninger.

Medisiner på blå resept er gratis for barn opp til 16 år, og har ingenting å gjøre med mors frikort. Man betaler kun for medisiner på hvit resept til barn.

Jeg betaler ikke for hverken allergimedisiner, astmamedisiner, ad/hd medisiner eller epipenn til noen av mine barn som er 12 og 13, så fremt jeg har blå resept.

Takk! Da hadde jeg rett alikevel 😀

• Liker 1
Skrevet

Dere som har astma barn, pleier de å ha tett nese? Puste tungt utenom forkjølelse?

Skrevet

Dere som har astma barn, pleier de å ha tett nese? Puste tungt utenom forkjølelse?

Skrevet

Sønnen min er konstant tett i nesa, men dette har ikke noe med hans astma å gjøre, da den ser ut til å være forsvunnet for øyeblikket. Puste tungt skal de jo heller ikke gjøre hvis de er medisinert riktig.

For å forklare den tette nesen: Han har vært operert for polypper, dette løste dessverre ikke problemet for han. Han har trange neseganger og det ligger i kortene at han må meisle ut senere. Trange neseganger og allergier er ingen god kombinasjon, og han er av den grunn bestandig tett i nesa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...