AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #1 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg strikker Selbuvotter, og skal nå strikke inn en tråd der tommelen skal være. Greit nok, men når jeg da strikker inn en rød tråd (11 masker), hva skjer da med den grønne og den hvite tråden jeg strikker votten med? Strekkes trådene over/bak de 11 maskene jeg strikket med den røde tråden, sånn at jeg får fortsatt med mønsteret, eller hva? Jeg vil helst ikke lære noen ny måte å gjøre det på, da jeg har erfart at strikke-inn-en-tråd-metoden gir finest sluttresultat. Har prøvd andre ting tidligere.. Damen som lærte meg metoden for mange herrens år siden, har dessverre gått bort.. Jeg har dessverre helt glemt hvordan jeg gjør dette lille "trikset" Noen som skjønner hva jeg mener, og som kan hjelpe?? Anonymous poster hash: 21e35...f78
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #2 Skrevet 25. oktober 2013 Haha jeg leste "stikke" og ikke "strikke", og trodde dette handlet om noe seksuelt Anonymous poster hash: 563e5...020
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #3 Skrevet 26. oktober 2013 Strikk de 11 maskene med en ny farge (løs tråd). Ta alle maskene tilbake på pinnen og strikk de på nytt med de riktige fargene (grønn, hvit). Håper du forstår hva jeg mener:-) Bare å spør igjen om du ikke forstår:-) Min forklaring er sikkert ikke den beste... Anonymous poster hash: 4a22f...2b4 1
PecanPie Skrevet 26. oktober 2013 #4 Skrevet 26. oktober 2013 Strikk de 11 maskene med en ny farge (løs tråd). Ta alle maskene tilbake på pinnen og strikk de på nytt med de riktige fargene (grønn, hvit). Håper du forstår hva jeg mener:-) Bare å spør igjen om du ikke forstår:-) Min forklaring er sikkert ikke den beste...Anonymous poster hash: 4a22f...2b4 Det var lurt! Jeg har alltid lagt over maskene på en tråd og lagt opp nye, men dette må jo bli mye penere og lettere å få rett. Takk for tips!
Vera Vinge Skrevet 26. oktober 2013 #5 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg strikker da 11 masker med en helt annen, løs tråd i en kontrastfarge (så maskene er lette å finne igjen senere). Strikker så videre med tråden jeg skal bruke ifølge mønsteret når de 11 maskene er strikket (lar mao. endene fra den løse tråden henge fritt bak arbeidet på begge sider). Når resten av votten er ferdigstrikket, plukker jeg fram de maskene kontrasttråden er "hektet" fast i. Du ser hvilke masker du må sette på pinnen for at ingenting skal rakne når du drar ut hele kontrasttråden (dra ut tråden når du har fått alle maskene på pinnene). Nå har jeg bare strikket små barnevotter i det siste, og der skal man i tillegg plukke opp en maske til utenom dette i hver side. Men dette står det om i oppskriften. Så strikke du tommelen rundt og rundt.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #6 Skrevet 26. oktober 2013 Jeg strikker da 11 masker med en helt annen, løs tråd i en kontrastfarge (så maskene er lette å finne igjen senere). Strikker så videre med tråden jeg skal bruke ifølge mønsteret når de 11 maskene er strikket (lar mao. endene fra den løse tråden henge fritt bak arbeidet på begge sider). Når resten av votten er ferdigstrikket, plukker jeg fram de maskene kontrasttråden er "hektet" fast i. Du ser hvilke masker du må sette på pinnen for at ingenting skal rakne når du drar ut hele kontrasttråden (dra ut tråden når du har fått alle maskene på pinnene). Nå har jeg bare strikket små barnevotter i det siste, og der skal man i tillegg plukke opp en maske til utenom dette i hver side. Men dette står det om i oppskriften. Så strikke du tommelen rundt og rundt. Ja, dette er slik jeg gjør det, men det er også her problemet oppstår: hvordan får du med deg ordinærfargene forbi kontrastmaskene? Siden jeg har stått helt fast med dette, trakk jeg bare trådene over/forbi kontrastmaskene (på baksiden). Dette resulterte i en flere cm lang tråd man kunne sette fast tommelen i.. Strikk de 11 maskene med en ny farge (løs tråd). Ta alle maskene tilbake på pinnen og strikk de på nytt med de riktige fargene (grønn, hvit). Håper du forstår hva jeg mener:-) Bare å spør igjen om du ikke forstår:-) Min forklaring er sikkert ikke den beste... Anonymous poster hash: 4a22f...2b4 Her ja! Men blir det ikke rart når de strikkes på nytt? Det blir jo en ekstra liten rekke der, eller tenker jeg feil? Anonymous poster hash: 21e35...f78
Vera Vinge Skrevet 26. oktober 2013 #7 Skrevet 26. oktober 2013 Ja, dette er slik jeg gjør det, men det er også her problemet oppstår: hvordan får du med deg ordinærfargene forbi kontrastmaskene? Siden jeg har stått helt fast med dette, trakk jeg bare trådene over/forbi kontrastmaskene (på baksiden). Dette resulterte i en flere cm lang tråd man kunne sette fast tommelen i.. Anonymous poster hash: 21e35...f78 Du må kutte tråden på "hovedgarnet" før du strikker maskene med kontrasttråd. Og så begynne med ny tråd i hovedgarnet etter kontrastmaskene. Det blir et par tråder å feste, men samtidig kan det være greit hvis du strikker i mønster, siden du da får tettet evt. hull på siden av tomlene i riktig farge til slutt (dersom det blir hull som helst bør tettes av tråd i fargen du opprinnelig strikket med).
PecanPie Skrevet 26. oktober 2013 #8 Skrevet 26. oktober 2013 Her ja! Men blir det ikke rart når de strikkes på nytt? Det blir jo en ekstra liten rekke der, eller tenker jeg feil? Anonymous poster hash: 21e35...f78 Det kommer vel litt an på om oppskriften har skrevet inn at du skal strikke inn en tråd i kontrastfarge, eller om den bare markerer hvor tommelen skal være. Om det er skrevet inn en kontrasttråd i et diagram vil det bli en ekstra runde der. Da ville jeg nok laget trådene før og etter tråden ekstra lange, slik at de er lette å feste i etterkant. Alternativt ville jeg funnet fram til hvordan mønsteret inni hånden kunne fortsettes, og tatt maskene med kontrastfarge tilbake på den venstre pinnen, og strikket mønster. Det vil ikke synes når du drar ut tråden for å strikke tommel, selv om det kan se litt rart ut mens man strikker.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #9 Skrevet 26. oktober 2013 Det kommer vel litt an på om oppskriften har skrevet inn at du skal strikke inn en tråd i kontrastfarge, eller om den bare markerer hvor tommelen skal være. Om det er skrevet inn en kontrasttråd i et diagram vil det bli en ekstra runde der. Da ville jeg nok laget trådene før og etter tråden ekstra lange, slik at de er lette å feste i etterkant. Alternativt ville jeg funnet fram til hvordan mønsteret inni hånden kunne fortsettes, og tatt maskene med kontrastfarge tilbake på den venstre pinnen, og strikket mønster. Det vil ikke synes når du drar ut tråden for å strikke tommel, selv om det kan se litt rart ut mens man strikker. Okay. Oppskriften sier jeg skal gjøre det på en helt annen måte, men den prøvde jeg de første gangene, og syntes ikke overgangen til tommelen ble fin nok. Jeg gjør det slik du beskrev i første post, og så tenker jeg nå som deg, at det ikke vil synes når tråden dras ut. Jeg fikk en gang i verden skryt for hvor fint jeg strikket overgangen til tommelen, og håper og tror at det er dette som skal til Men at jeg ikke husker hva jeg gjorde før, det er ganske rart.. Anonymous poster hash: 21e35...f78
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #10 Skrevet 26. oktober 2013 Edit: Det var AnonymBruker som kom med tipset jeg (ts) tenker å bruke. Anonymous poster hash: 21e35...f78
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #11 Skrevet 27. oktober 2013 Ja, dette er slik jeg gjør det, men det er også her problemet oppstår: hvordan får du med deg ordinærfargene forbi kontrastmaskene? Siden jeg har stått helt fast med dette, trakk jeg bare trådene over/forbi kontrastmaskene (på baksiden). Dette resulterte i en flere cm lang tråd man kunne sette fast tommelen i.. Her ja! Men blir det ikke rart når de strikkes på nytt? Det blir jo en ekstra liten rekke der, eller tenker jeg feil? Anonymous poster hash: 21e35...f78 Det jeg mener er at du må sette tilbake de 11 maskene med kontrasttråd og strikke de med grønn hvit som du skal ha. Det blir ikke en ekstra rad der for når votten er ferdig og du skal begynne på tommelen fjerner du jo den ekstra tråden. Da får du naturlig 22 masker (du evt legger til flere masker ettersom om det står i oppskrifta di) som du fortsetter å strikke videre. Arbeidet blir helt og fint. Det ser ut som du strikket tommel og hånd med en gang. Jeg har strikket over 50 par votter på denne måten. Anonymous poster hash: 4a22f...2b4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2013 #12 Skrevet 27. oktober 2013 AnonymBruker, on 26 Oct 2013 - 04:50, said: Strikk de 11 maskene med en ny farge (løs tråd). Ta alle maskene tilbake på pinnen og strikk de på nytt med de riktige fargene (grønn, hvit). Håper du forstår hva jeg mener:-) Bare å spør igjen om du ikke forstår:-) Min forklaring er sikkert ikke den beste... Anonymous poster hash: 4a22f...2b4 Her ja! Men blir det ikke rart når de strikkes på nytt? Det blir jo en ekstra liten rekke der, eller tenker jeg feil? Anonymous poster hash: 21e35...f78 Det blir en ekstra rekke der tommelen blir (løstråden), men den fjerner du når du starter med tommelen. For det er jo bare strikket inn en tråd som du skal fjerne. Når tråden er fjernet så er det bare nye masker der som er klare for tommelstrikking Viktigste blir å sette maskene du strikker med løs tråd tilbake på pinnen som ustrikket. Når selve hånden er strikket så fjerner du "løstråden". Forsiktig plukker du opp 11 masker på nedsiden og 11 masker på oversiden der løstråden er. Disse masken fortsetter du som oppskriften sier. Jeg vet ikke om du skal legge til noen masker ekstra. Du får en pen tommel som fortsetter naturlig. Håper du forstår. Du kan jo ta et bilde av strikketøyet i hvert skritt og sende det inn. Det blir ikke klipping av hovedtråd på denne måten. Og tråden som ligger bak blir like lang avstand som resten av votten. Beklager skråskriften, men fikk den ikke av... 0 Anonymous poster hash: 4a22f...2b4
Vera Vinge Skrevet 27. oktober 2013 #13 Skrevet 27. oktober 2013 AnonymBruker, on 26 Oct 2013 - 04:50, said:Her ja! Men blir det ikke rart når de strikkes på nytt? Det blir jo en ekstra liten rekke der, eller tenker jeg feil? Anonymous poster hash: 21e35...f78 Du tenker nok feil. Tror du bare må prøve og se. Jeg har også strikker flere votter på den måten, og jeg strikker ingen masker om igjen. Du bare fortsetter på maskene som blir stående klare når du har dratt ut tråden (bortsett fra at det er best å dra ut tråden etter at du har satt de tilhørende maskene på pinnene).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå