Gå til innhold

Hasj

-Fisken-

Anbefalte innlegg

En god venn av meg har drevet med hasj siden syvende klasse, og går nå i 1.gym. Tror han hasjer hver dag..

Selv påstår han at det ikke er farlig og at han ikke blir sløv av det, ettersom han ikke har fått noen virkning av det så langt.

Men jeg mener å ha hørt at hasj er farlig i lengden? At man blir sløv?

Er det noen som har noen kunnskaper om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Phair

Hvorvidt det er "farlig" krangles de lærde om, men at du blir sløv av det er ingen nyhet. Har en kompis selv som driver med det og han inrømmer mer enn gjerne at han blir litt "sløv". Men mer riktig ord er vel, ukonsentret, trøtt, glemsom osv. Men jeg mener at hasj i seg selv ikke er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har han røyka daglig i fire år hvis han ikke får noen virkning?

Det er delte meninger om hvor skadelig hasj er. Faktum er at hasj er klassifisert som narkotika over store deler av verden, noe som neppe hadde vært nødvendig dersom stoffet var ufarlig. Hasj virker sløvende og passiviserende. Noen kan til og med oppleve hallusinasjoner og få nerveproblemer av hasjrøyking. Det er heller ikke sikkert at ikke hasj har en negativ innvirkning på arvestoffene våre.

Foruten å være mer eller mindre farlig, er det ulovlig, dyrt og kan medføre uønsket kontakt med miljøer en så ung gutt ikke burde ha noe med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1111

Det farligste med hasj er vel det at det er det første steget inn i en narkotisk verden, og at steget videre til sterkere ting ikke er langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Det er delte meninger om hvor skadelig hasj er. Faktum er at hasj er klassifisert som narkotika over store deler av verden, noe som neppe hadde vært nødvendig dersom stoffet var ufarlig. Hasj virker sløvende og passiviserende. Noen kan til og med oppleve hallusinasjoner og få nerveproblemer av hasjrøyking. Det er heller ikke sikkert at ikke hasj har en negativ innvirkning på arvestoffene våre.

Foruten å være mer eller mindre farlig, er det ulovlig, dyrt og kan medføre uønsket kontakt med miljøer en så ung gutt ikke burde ha noe med å gjøre.

Mulig en liten digresjon, men her er et utdrag fra min lærebok i biopsykologi*:

"[...]the structure of the active constituents of marijuana and their physiological and behavorial effects bear no resemblance to those of the other narcotics; thus, leagally classifying marijuana as a narcotic was akin to passing a law that red is green."

Ifølge den boken var forøvrig tobakk og alkohol de verste rusmidlene. Deretter kom heroin og kokain (tror jeg). På sisteplass på "verstinglisten" kom marijuana (av rusmidlene nevnt i boken).

Uansett ville jeg aldri anbefalt noen å nyte et hvilket som helst rusmiddel daglig.

*Biopsychology - John Pinel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Det farligste med hasj er vel det at det er det første steget inn i en narkotisk verden' date= og at steget videre til sterkere ting ikke er langt.

Huff, slike argumenter tror jeg selv polititet har sluttet med. Rett og slett fordi de er naive og har ingen innvirkning på ungdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 1111

Jeg vet da godt at det ikke har innvirkning på de fleste. at røyk dreper stopper da ikke røykere.

Alt jeg gjorde var å konstantere at det faktisk er slik. først begynner man med hasj, men så er ikke det så spennende lenger. dermed har du det gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasjen i seg selv er ikke skadelig. Hasjen bedøver hjernecellene. Alkoholen Dreper hjernecellene...

På en måte vil jeg påstå at det ikke er farlig å røyke hasj, Men gjør du det hver dag, vil du etter en stund få psykiske problemer. Folk som har røyka i mange år blir heller ikke sløv av det... De må ha det for å kunne fungere. Noen bli også grettne hvis de ikke får sin daglige røyk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Hasj har en effekt på fettvevet i hjernen.

Ja, det er stemmer at thc (virkestoffet i hasj) er fettløslig, og man antok før at det påvirket hjernen ved at den penetrerte cellemembranene direkte. Nå vet man (forskere) at thc heller påvirker hjernen ved å feste seg til spesielle reseptorer i spesifikke deler av hjernen. Ved å feste seg til disse reseptorene utløses andre naturlige forekommende kjemiske stoffer (neurotransmittere) i hjernen, noe som igjen resulterer i den rusen som oppleves av brukeren. Andre narkotikiske stoffer hermer derimot slike neurotransmittere, og fungere litt anderledes på hjernen.

(veldig kort oppsummert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for og komme med min mening om dette:

Stoff er noe dritt uansett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for så mange utfyllende svar.

Jeg er helt enig med deg i at stoff er noe dritt MariannE, men jeg vil gjerne vite mer om hasj når en jeg er kjempeglad i er avhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig og farlig... HVis man overdriver bruken kan hasj være sosialt ødeleggende for den som røyker det, fordi man gjerne trekker seg unna andre mennesker, blir tiltaksløs og lat. Men jeg vil ikke kalle det farlig, bare veldig dumt (å røyke hver dag vel og merke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Alt jeg gjorde var å konstantere at det faktisk er slik. først begynner man med hasj, men så er ikke det så spennende lenger. dermed har du det gående.

Ja, men er det faktisk slik? Grunnen til at ungdommen ikke går på slike argumenter er fordi de ikke er dumme. De kjenner mange som har brukt hasj og som ikke har begynt på sterkere stoffer. Det er bare tull å si at det ikke blir spennende lenger etter en stund. Hvorfor gjelder ikke det samme for røyk og alkohol? Og hvorfor skal det i det hele tatt være en slik automatikk? De forskjellige stoffene påvirker jo kroppen på forskjellige måter.

Så og si samtlige i min omgangskrets har brukt hasj, og mange av dem benytter det gjevnlig. Ingen har flyttet til plata enda, derimot har nesten alle klart å få seg minimum en mastergrad (og dette på "tross" av at de har røyket hasj).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1111

TomKrus, jeg har da aldri sagt at alle som bruker hasj går videre på sterkere stoffer! mange røyker hasj og lar det vær med det, men det finnes de som går videre også.

Når jeg sier at hasj ikke blir like "spennende" etter en stund, er fordi du ikke får den samme rusen gang etter gang etter gang. og er det denne rusen du er ute etter, så kan man lett gå over til et sterkere stoff.

Kan ikke skjønne hvorfor du bringer inn vennene dine som røyker hasj og har mastergrad, jeg har da aldri sagt at at alle som bruker hasj havner på plata!

Men for noen går det faktisk ikke like bra etter at hasjen kom inn i bildet. plutselig var det ikke så spennende lenger og sterkere stoffer ble utprøvd. jeg vet godt hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier at hasj ikke blir like "spennende" etter en stund' date= er fordi du ikke får den samme rusen gang etter gang etter gang. og er det denne rusen du er ute etter, så kan man lett gå over til et sterkere stoff.

Dette stemmer ikke. Man utvider ikke toleransegrensene for thc ved gjentatt bruk. En som røyker hasj må ikke ha stadig større dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest 1111

Jeg mener ikke at en som røyker hasj må ha en større dose. det jeg mener er at følelsen av å røyke hasj første gang er noe helt annet enn den 50. gang du gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg var på et kurs en gang og da sa de at å røyke hasj økte sjangsen for å få lungekreft mye mer en vanlig røyk. Nå vet jo jeg at dette ikke er et argument som biter på noen som røyker/hasjer, men det burde gjøre det, for det var ikke veldig morro å se at en av mine nærmeste døde av lungekreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

De jeg kjenner som røyket ofte når de gikk på skolen ble ganske sløve, ja. Men jeg møtte en for noen år siden, tror han hadde sluttet og han var ikke sløv mer. Mulig det er forbigående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...