AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #1 Skrevet 25. oktober 2013 Barnet vårt har sterk dysleksi på begge sider av familien, pappaen og en av forelderen hans har det veldig sterkt, på min side er det et par som er sterkt rammet, men ikke i så nær relasjon til barnet. I tillegg hadde mitt søsken alvorlig grad av spesifikke språkvansker. Barnet er bare 2 år, og jeg regner med det er en stund til barnet kan testes. Men vi er fast bestemt på at dette skal gjøres så tidlig som mulig. Har forsøkt å google uten å finne noe klart svar. Noen som vet hvor tidlig de kan teste?Anonymous poster hash: 0f319...d46
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #2 Skrevet 25. oktober 2013 Dysleksi er en spesifikk lærevanske, og diagnosen er ikke vanlig å sette før barnet er rundt ti år. Mange er ikke modne nok til å ta testene før de er tolv., noen kan ta de tidligere. Jeg er ungdomsskolelærer, og mange av mine elever får ikke dysleksidiagnoser før i åttende. De har da vært umodne på mellomtrinnet, og testing har vært avventet. Barnet må kunne lese for å ta testene, og to år er alt for tidlig. Få barnet oppmeldt til PPT tidlig i småskolen, det er en del ventetid, og det finnes mange tester som kan tas tidligere for å utelukke andre generelle vansker. Det er veldig greit at barnet er inne i systemet allerede når det blir aktuelt med dysleksitesting I mellomtiden er det utrolig viktig at dere jobber med å skape leseglede hjemme, fra barnet er lite. Et barn med dysleksi opplever mye motgang i skolen, og må jobbe mer enn medelevene sine for å oppnå resultater. Da er gode strategier fra bunnen av kjempeviktig, og barnet må oppleve mestring på andre felt enn leiinga også. Det er veldig tidlig å tenke på det nå, men når barnet ditt begynner på skolen vil en dysleksidiagnose utløse veldig lite i barneskolen. I ungdomsskolen vil hun/han ha krav på pc, retteprogram, skrivestøtteprogram, muntlige prøver og ekstra tid på alt skriftlig arbeid. Mange skoler slurver med dette, vær våken! Så vil jeg bare si at en slik diagnose ikke er verdens undergang, men det betyr mer arbeid for barnet. Jeg har hatt mange dyslektikere som har gått ut med toppkarakterer, når de bare har fått hjelp til struktur og tilrettelegging av fagstoff. Lykke til Anonymous poster hash: 3db7e...2ea 1
minister-mio Skrevet 25. oktober 2013 #3 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg tror det er lurt å tenkte på hva dere kan gjøre her og nå for barnet, da det er mange år til evt. lese-og skrivevansker muligens kan komme. Hør med barnehagen om de kan bruke TRAS. Les for barnet deres hver dag. Ta det på en to-årings nivå.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #4 Skrevet 26. oktober 2013 Barnet vårt har sterk dysleksi på begge sider av familien, pappaen og en av forelderen hans har det veldig sterkt, på min side er det et par som er sterkt rammet, men ikke i så nær relasjon til barnet. I tillegg hadde mitt søsken alvorlig grad av spesifikke språkvansker. Barnet er bare 2 år, og jeg regner med det er en stund til barnet kan testes. Men vi er fast bestemt på at dette skal gjøres så tidlig som mulig. Har forsøkt å google uten å finne noe klart svar. Noen som vet hvor tidlig de kan teste?Anonymous poster hash: 0f319...d46 Er det ikke når man er to år man kan begynne med TRAS-utfyllingen da? Spør de pedagogiske lederne i barnehagen om dette. Sannsynligvis vil da PP-tjenesten bli koblet inn i bildet først vil jeg tro. Jo tidligere du får begynt med en slik oppfølging jo bedre er det. Anonymous poster hash: f294c...07a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå