Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby er 10 uker nå, og jeg begynner å tenke på hvordan vi bør gjøre det fremover med legging. Nå legger han seg sammen med oss i 24-tiden, og sover med oss gjennom natten. Det er ofte han som styrer når vi kan sove, for han vil ikke sovne før ganske sent... Vil ikke sove i sin egen seng, og jeg må amme han i søvn både på kvelden og på dagtid... Han sovner av seg selv i bæretøy, bil og vogn. Synes dette fungerer greit enn så lenge, men er redd for å skape uvaner.

Hvordan kan vi gradvis forskyve leggetiden, og få han til å sovne i sin egen seng? Er det rundt 3-4 mnd alder vi bør begynne med dette, eller burde vi egentlig ha begynt fra starten av?

Anonymous poster hash: 6c22b...e83
Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Om dette funker for dere nå, så ikke stress.

Man kommer fort nok til rutiner. Mine har sovnet tidligere og tidligere for kvelden av seg selv, og har sovnet for seg selv rundt 3-4mnd alder.

Det er så mange som bruker så mye krefter på å stresse med de rutinene, men som sagt er min erfaring at de ofte kommer av seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Men bør man gjøre noe aktivt for å få de til å sovne selv, eller er det noe som går seg til? Forsøker enkelte ganger å legge han i senga si, det har gått greit to ganger :P . Da sovnet han av seg selv, jeg bare strøk han over håret.

Skrevet

Hørtes ut som min baby det der :)
Nå er han 5 måneder og fra 3 måneder begynte vi å lage rutiner på at han skulle sove i egen seng.

Når han har sovnet bør du flytte han over til sin seng. Fungerer ikke dette bør du legge han i sengen sin når han er trøtt, kose, stryke og synge. Det er viktig at du begynner tidlig om du vil ha han i egen seng og ha andre rutiner enn du har nå. Jo seinere du begynner jo vanskligere blir det. Han vil forstå mer og mer etterhvert vet du :)
Rundt 3 måneder sier helsesøster at babyen skal "finne søvnen" selv uten hjelp av byssing, amming osv.
Derfor er dette en fin tid til å begynne.

Ikke gi opp med en gang :)

Anonymous poster hash: c7dbb...273
Skrevet

Hva om baby begynner å gråte? Vil ikke at han skal få negative assosiasjoner til senga si. Ta opp og prøve igjen, eller vente noen dager/en uke?

Skrevet

Hva om baby begynner å gråte? Vil ikke at han skal få negative assosiasjoner til senga si. Ta opp og prøve igjen, eller vente noen dager/en uke?

Prøv å sitt med han til han sovner? Har han seng eller vugge? Her funker det hvertfall bra å vugge i søvn.

Skrevet

Vi har bare lagt begge våre i senga si kl 18, fra de var 3-4 uker. Har svøpt de, og de har sovet til 7-8 begge to. Eneste rutinen vi har eg nattdrakt, synger sang, kysser på panna og sier "god natt sov godt, snakkes i morgen, gla i deg" :) men hadde det ikke funka så fint så hadde jeg ikke stressa med det så tidlig :)

Gjest pysepusen
Skrevet

Her begynte hun plutselig å vise tegn til at det var natt rundt 7-8 om kvelden da hun ble tre måneder. Da får hun massasje, bad og pysj, så mat i senga. Noen ganger sovner hun da for kvelden, andre ganger er det kun en liten lur. Stresser lite med om hun sover i sin seng eller i vår. Gråter hun blir hun tatt opp og får trøst. Gidder ikke jobbe aktivt med at hun skal finne søvnen selv eller sove i egen seng. Det kommer før eller siden.

Skrevet

Er ganske vanlig at babyer gråter uansett hvor de ligger, også skal man ikke la en baby ligge å gråte, man tar de opp.

Anonymous poster hash: dd649...79a

Skrevet

Om dette funker for dere nå, så ikke stress.

Man kommer fort nok til rutiner. Mine har sovnet tidligere og tidligere for kvelden av seg selv, og har sovnet for seg selv rundt 3-4mnd alder.

Det er så mange som bruker så mye krefter på å stresse med de rutinene, men som sagt er min erfaring at de ofte kommer av seg selv.

Veldig enig! Jenta vår snudde døgnet litt og litt selv, og først da hun var fire mnd innførte vi legging i 20-tiden (i stedet for rundt 22). Det tok en ukes tid, og mye tid ved siden av senga på soverommet hennes, men vi følte at det var tid for å innføre skikkelige leggetider da. :)

Skrevet

Prøv å sitt med han til han sovner? Har han seng eller vugge? Her funker det hvertfall bra å vugge i søvn.

Gjør jo selvfølgelig det, men er ikke alltid han vil roe seg ned selv om jeg stryker på han, synger etc. Bør jeg da ta han opp og roe han ned, for så å legge han tilbake i sin seng, eller bør jeg anta at han ikke er helt klar for å sove for seg selv ennå og utsette det?

Er ganske vanlig at babyer gråter uansett hvor de ligger, også skal man ikke la en baby ligge å gråte, man tar de opp.

Anonymous poster hash: dd649...79a

Ingen som har sagt noe om å la han ligge og gråte. Spørsmålet var om jeg burde prøve igjen etter han var rolig, eller om jeg burde heller utsette det noen dager/uker.

Skrevet

Gjør jo selvfølgelig det, men er ikke alltid han vil roe seg ned selv om jeg stryker på han, synger etc. Bør jeg da ta han opp og roe han ned, for så å legge han tilbake i sin seng, eller bør jeg anta at han ikke er helt klar for å sove for seg selv ennå og utsette det?

Ingen som har sagt noe om å la han ligge og gråte. Spørsmålet var om jeg burde prøve igjen etter han var rolig, eller om jeg burde heller utsette det noen dager/uker.

Ja, det hadde jeg gjort så han ikke får dårlig erfaring med sengen sin! Hadde ikke utsatt det, bedre å lage rutiner tidlig enn å risikere å slite med det senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...